کتاب فهم زبان قرآن با محوریت جزء 30 قرآن کریم منتشر شد

کتاب فهم زبان قرآن با محوریت جزء سی‌ام در راستای اجرای مطلوب طرح ملی حفظ و طرح «بشارت ۱۴۵۲» منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، در راستای اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم و طرح «بشارت 1452» گروه تدوین متون حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن ستاد راهبری طرح ملی خفظ قرآن کریم اقدام به تدوین و انتشار کتاب فهم زبان قرآن با محوریت جزء سی‌ام قرآن کرد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ضمن بیان این مطلب، ضرورت توجه به فهم و تدبر در آیات قرآن کریم را مهمترین هدف از انتشار این کتاب دانست و گفت: با توجه فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حفظ مقدمه تدبر و تدبر مقدمه عمل به قرآن است، ما در ستاد طرح ملی حفظ تلاش کردیم از طریق حفظ به فهم و درک معنای قرآن برسیم، لذا از همان ابتدای امر، حفظ قرآن را در دستور کار قرار دادیم. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، در یکی از فرمایشاتشان صراحتاً عدد کمّی 10 میلیون حافظ کل را اعلام و در فرمایش دیگری تعبیر 15 میلیون آشنا به مفاهیم قرآن را مطرح کردند که در واقع این موضوع از اهمیت بیش از پیش آشنایی به مفاهیم قرآن حکایت دارد.

وی افزود: بنابراین حفظ قرآنی که معنا محور باشد، هم ماندگارتر، هم سریعتر و هم به اهداف بلند حفظ نزدیک‌تر است، از همین رو و در تحقق فرمایشات حضرت آیت الله خامنه‌ای، از میان آثاری که درخصوص حفظ قرآن نگارش شده بود، یک جمع‌بندی در حد چندین صفحه صورت گرفت و مقدمه‌ای برای کتاب «فهم زبان قرآن» با محوریت جزء 30 ایجاد شد.

محمدی ضمن تشکر از شبکه قرآن سیما، با اشاره به طرح ملی قرآنی بشارت 1452، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در دستور‌العمل این طرح، سه بخش مجزا برای ایام تابستان، پاییز و زمستان پیش‌بینی شده، به همین دلیل کتاب «فهم زبان قرآن» نیز در سه جلد مجزا، در قالب جزوات مفاهیم قرآن کریم در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه گفت: در جلد اول این کتاب که سوره‌های ناس تا زلزال را شامل می‌شود، متن سوره، ترجمه، شرح واژگان هر سوره، نمودار و سبک زندگی قرآنی در دسترس مخاطبین قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به جزئیات هر بخش عنوان کرد: در ابتدا متن سوره و ترجمه آیات را خواهیم داشت، سپس واژگان هر سوره به صورت جداگانه معنا می‌شود، بخش سیمای هدایت نیز در واقع بیان روان و ساده‌تری از شرح تفسیر آیات است، به این معنی که آیه به آیه، ساده شرح داده می‌شود. در بخش نمودار نیز شاهد ترابرد مهندسی سوره‌ها خواهیم بود و در واقع محتوای سوره‌ها دسته بندی و تفکیک شده‌اند که بسیار عملیات حفظ را سریع و آسان سازی می‌کند.

حجت الاسلام محمدی، افزود: مخاطب با استفاده از این روش در کمتر از یک دقیقه با سوره‌های کوچک جزء 30 قرآن کریم ارتباط برقرار و آیات را درک خواهد کرد که دراین صورت مقدمات حفظ کامل قرآن برایش مهیا شده است.

وی بخش سبک زندگی قرآنی را یکی از مهمترین سرفصل‌های این کتاب برشمرد و گفت: با تطبیق آیات و مسائل روزمره زندگی امروزه بشر این امر را اجرایی خواهید کرد.

در پایان این کتاب، کتابچه کوچکی در نظر گرفته شده که مخاطبین می‌توانند با ثبت و ضبط محفوظات، حافظه تصویری خود را بسنجند.

محمدی تصریح کرد: «کتاب فهم زبان قرآن» در قطع رقعی و وزیری، در 120 صفحه و 4 بخش مختلف، به همت گروه تدوین متون حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم پژوهشکده بین‌المللی آفاق تدوین و به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده و علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از محتوای این کتاب از ظرفیت فضای مجازی استفاده نمایند.

501

کد خبر: 960405

وب گردی

وب گردی