نکاتی که برای انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد اسلامی باید رعایت کنید

دانشگاه آزاد برای جذب دانشجو دو شیوه را اجرایی خواهد کرد. در شیوه بدون آزمون، متقاضیانی که جزو استعدادهای برتر هستند باید درخواست خود را ارائه دهند و سپس در صورتی که حائز شرایط(رشته‌های علوم انسانی معدل ۱۷، رشته‌های غیر علوم انسانی ۱۶) باشند در این دانشگاه پذیرفته خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز، بالاخره دفترچه انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد و داوطلبان این آزمون که چندی قبل کارنامه اولیه خود را از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس sanjesh.orgمشاهده کرده بودند باید با توجه به نمره و رتبه کسب شده و با درنظر گرفتن علائق و ترجیحات خود، در صورت تمایل در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام نمایند.

در این گزارش قصد داریم به نکات مهمی که باید داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به آنها توجه داشته باشند، اشاره کنیم:

اطلاعاتی درباره انتخاب رشته داوطلبان
با وجود اینکه دفترچه انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده اما هنوز به زمان دقیق مراجعه داوطلبان به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نشده است و مطابق اعلام مرکز سنجش و پذیرش، درباره زمان انتخاب رشته متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. از دیگر نکاتی که متقاضیان شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی باید توجه کنند این است که داوطلبان ملزمند مبلغ ۴۶ هزار تومان به عنوان «هزینه ثبت‌نام در انتخاب رشته» پرداخت کنند.

در ادامه برخی اطلاعات کلی درباره انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۷ دانشگاه آزاد آمده است:

انواع پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب دانشجو دو شیوه با آزمون و بدون آزمون را اجرایی خواهد کرد. در شیوه بدون آزمون، متقاضیانی که جزو استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز هستند باید درخواست خود را ارائه دهند و سپس در صورتی که حائز شرایط(رشته‌های علوم انسانی معدل ۱۷، رشته‌های غیر علوم انسانی ۱۶) باشند در این دانشگاه پذیرفته خواهند شد.

دانشگاه آزاد اسلامی ۱۰ درصد از ظرفیت‌های رشته/ محل‌ها را به استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز اختصاص داده است و شرایطی را برای پذیرش این داوطلبان تعیین کرده است. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- پذیرش دانش آموختگان ممتاز در هر سال تحصیلی تنها برای یک بار و فقط در همان سال در رشته همنام و متجانس امکانپذیر است.

- تعداد نیمسال‌های تحصیلی دانش آموختگان ممتاز در دوره کارشناسی پیوسته بیشتر از 8 نیمسال و برای دوره کارشناسـی ناپیوسـته بیشتر از 4 نیمسـال نباشد.

- تغییر رشته/گرایش در مقطـع کارشناسی ارشـد ناپیوسته ممنوع است.

- دانشجویانی که شامل دروس معادل‌سازی‌شده باشند، شامل پذیرش بدون آزمون نمی‌شوند.

نحوه ثبت‌نام داوطلبان بدون آزمون
داوطلبان پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید حتما در مرحله انتخاب رشته شرکت کنند که هزینه شرکت در این مرحله برای داوطلبان مبلغ ۴۶ هزار تومان تعیین شده است. این داوطلبان می‌توانند ۱۰۰ انتخاب(از یک مجموعه) انجام دهند. داوطلبان از ارسال هرگونه مدرک به مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی خودداری نمایند چراکه استعلام‌های لازم در این زمینه صورت خواهد پذیرفت.

توجه داشته باشید که اولویت پذیرش فرد در مرحله اول در رشته محل دانشگاهی فراغت از تحصیل است، لکن چنانچه به هر دلیلی(محدودیت ظرفیت پذیرش و یا عدم دایر بودن رشته موردتقاضا در محل دانشگاهی از فراغت از تحصیل) امکان پذیرش فرد در واحد محل تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته با ناپیوسته وجود نداشته باشد اولویت‌های ۱۰۰ گانه وی ملاک بررسی قرار خواهد گرفت.

پذیرفته‌شدگان از طریق امتیاز پذیرش بدون آزمون تنها مجاز به تحصیل در رشته محل دانشگاهی تعیین شده توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد خواهند بود و حق درخواست انتقال به سایر محل‌های دانشگاهی را نخواهند داشت و در صورت عدم ثبت‌نام، پذیرش آنها منتفی تلقی خواهد شد.

عاقبت انصراف از قبولی در دانشگاه آزاد
بهتر است داوطلبان پیش از اقدام برای انتخاب رشته در سامانه دانشگاه آزاد، به خوبی مزایا و معایب تحصیل در این دانشگاه را بررسی کنند چراکه اگر مراحل ثبت‌نام و اخذ واحد را طی کنند و نام «دانشجو» بر آنها اطلاق شود، باید تابع قوانین این دانشگاه باشند. مطابق این قوانین، دانشجویانی که پس از پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی و ثبت‌نام و اخذ واحد(اعم از دانشجویان با آزمون و یا بدون آزمون) به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل داشته باشند مطابق بخشنامه‌های مربوطه مشمول پرداخت هزینه‌ای با عنوان «هزینه انصراف» خواهند شد.

لازم به ذکر است، دانشجویان شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند از پرداخت هزینه انصراف معاف هستند.

سایر نکات مهم درباره انتخاب رشته
نکات مهم دیگری درباره انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که در ادامه آمده است:
- «کارت اعتباری» مربوط به انتخاب رشته، فقط با کد ملی داوطلب صادر گردیده و قابلیت انتقال به غیر را نخواهد داشت و از ثبت‌نام افراد غیر با کد ملی داوطلب ممانعت به عمل خواهد آمد. همچنین اطلاعات وارد شده در این بخش به هیچ عنوان قابل ویرایش و تغییر نخواهد بود.

- شهریه پذیرفته‌شدگان واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شهریه مصوب سالانه این محل‌های دانشگاهی تعیین می ‌شودو تا دو برابر شهریه واحدهای داخلی است.

- با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی انتقال و میهمانی دانشجویان مطابق آئین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود.

- با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی، انتقال و میهمانی دانشجویانی که به صورت بدون آزمون در دانشگاه پذیرفته شده باشند، مطابق آیین‌نامه نقل و انتقالات دانشجویی ممنوع است.

- هرگونه انتقال و میهمانی از واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی و برون مرزی به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است.

- در صورت عدم تشکیل کلاس در یک واحد دانشگاهی به علت قلت پذیرش، مرکز سنجش و پذیرش می‌تواند مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های داخلی دانشگاه آزاد اسلامی، نسبت به تغییر محل پذیرش پذیرفته‌شدگان اقدام نماید.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

201

کد خبر: 960496

وب گردی

وب گردی