دانشگاهیان از جزئیات تئوری های علم اقتصاد با خبر هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه راهکارهای جامعه دانشگاهی برای بهبود شرایط اقتصادی گفت: راهکارها بسیار روشن تر هستند، جامعه دانشگاهی راهکارها و پیشنهادهای لازم در این زمینه را ارائه می دهند، اما تمامی این موارد به ضرورت موقتی هستند تا زمانی که اساس هدف گذاری های ما مشخص نشود، راهکارها به صورت موقت خواهند بود.

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اقتصاد در بسیاری از بحث های اصلی و کلی کشورمان جایگاهی ندارد، گفت: در این زمینه اهداف اقتصادی از اهداف اولیه ما محسوب نمی شوند. ما اقتصاد را فدای باقی اهداف خودمان می کنیم بنابراین نباید انتظار داشته باشیم موفقیت چندانی در زمینه اقتصاد داشته باشیم.

وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم در زمینه های مختلف موفقیت هایی را کسب کنیم، باید اقتصاد را در اولویت قرار دهیم. این امر اصلی ترین مشکل ما محسوب می شود، در برخی موارد شاهد آن هستیم که اقتصاد را فدای سیاست می کنیم، در برخی موارد دیده شده که اقتصاد فدای باورهای یک فرد شده است، طبیعتا در چنین شرایطی در زمینه اقتصاد نمی توانیم موفق باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه نظریه پردازی در علم اقتصاد گفت: ما نظریه پرداز مناسبی را در علم اقتصاد نداریم. علم اقتصاد راهکارهای روشنی دارد، اگر افراد درگیر سیاست شوند و در صورتی که اولویت خود را مسائل غیر اقتصادی قرار دهند، اقتصاد را فدای اهداف دیگر کرده اند، در چنین شرایطی نباید انتظار داشت اقتصاد کشور پیشرفت مناسبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: علم اقتصاد بیان می کند زمانی که فردی موانع پیشرفت اقتصادی را رفع نکرده و زمینه های پیشرفت آن را فراهم نکند، رشد و توسعه برای آن دست یافتنی نخواهد بود. متاسفانه ما نیز اقتصاد را فدای اهداف دیگر می کنیم، بنابراین نباید انتظار نظریه جدیدی در علم اقتصاد داشته باشیم، نظریه های ما در علم اقتصاد وجود دارد و می توان به اندازه کافی و لازم از آن ها استفاده کرد.

عزتی بیان کرد: در زمینه قیمت مسکن در حوزه سیاست های کلی شاهد آن بودیم که دلار به یکباره نسبت قیمت ها را تغییر داد، در چنین شرایطی در صورتی که نسبت قیمت ها به هم ریخت و در برخی موارد به صورت زیاد افزایش پیدا کرد، قیمت های دیگر نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرند، ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم قیمت کالاهای وارداتی ما افزایش پیدا کند اما قیمت مسکن افزایش پبدا نکند.

وی در زمینه راهکارهای جامعه دانشگاهی برای بهبود شرایط اقتصادی گفت: راهکارها بسیار روشن تر هستند، جامعه دانشگاهی راهکارها و پیشنهادهای لازم در این زمینه را ارائه می دهند؛ اما تمامی این موارد به ضرورت موقتی هستند تا زمانی که اساس هدف گذاری های ما مشخص نشود، راهکارها به صورت موقت خواهند بود. نمی توان با سیاست های موقت اقتصاد را به صورت بلند مدت اداره کرد.2-3 ماه پیش از عید مشخص بود که قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد و اصلا نیازی به پیش بینی نداشت. ما اگر از دانشگاهیان بخواهیم در زمینه اقتصاد مشورت بدهند، بسیار ساده است، تمامی دانشگاهیان و افرادی که در زمینه اقتصاد فعالیت کنند می دانند تئوری های اقتصاد به چه صورتی است، مگر اینکه خودشان را به ندانستن بزنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: اقتصاد در جایی عمل می کند که تمامی موارد در کنار هم با منطق اقتصادی کار کنند، در صورتی که منطق اقتصادی فدای منطق سیاسی شود، صحیح نیست. در بیشتر موارد ما می خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم تا به زور رشد و توسعه رخ دهد. طبیعتا به زور سرمایه گذار حاضر نمی شود فعالیت های تولیدی انجام دهد، باید مشوق های اقتصادی در بازار وجود داشته باشد تا سرمایه گذار را به سمت تولید جذب کند. اقتصادی که نااطمینانی و انتظارات تورمی غیر منطقی در آن وجود دارد، افراد با نفوذ با رانت می توانند در آن به فعالیت بپردازند، این اقتصادی نیست که سرمایه گذار و تولید کننده واقعی بتواند در آن موفق باشد بنابراین در چنین شرایطی نباید رشد اقتصادی را انتظار داشت.

201

کد خبر: 960573

وب گردی

وب گردی