برای مبارزه با خاموشی از پروژه‌های کلیدی صنعت برق حمایت شود

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه صنعت برق روی لبه تیغ در حرکت است، گفت: اگر سرمایه گذاری های لازم در این بخش انجام نشود، پیش بینی می کنیم در سال های آینده شاهد خاموشی های گسترده تری باشیم .

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی بخشی رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور در حال حاضر حاکم است و مسئولان نظام به آن تاکید دارند این است که جنگ، جنگ اقتصادی است. بخش خصوصی در این بین سربازان خط مقدم این جنگ هستند و حداقل این انتظار وجود دارد که از پشت جبهه به اندازه کافی حمایت شوند‌.

او با اشاره به نوسانات حاکم بر بازار نرخ ارز و دلار و حمل مواد اولیه مورد نیاز در صنعت برق گفت: متاسفانه قراردادهایی که هم اکنون منعقد می شود که تاوان آن را بخش خصوصی می پردازد. صنعت برق یک صنعت زیرساختی و استراتژیک است و امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. اگر وضع به این روند ادامه پیدا کند، علاوه بر خاموشی با تعطیلی شرکت های تولیدی در صنعت برق مواجه خواهیم شد.

بخشی تاکید کرد: براینکه قراردادهایی که امروزه وزارت نیرو منعقد می‌کند همسو با معیارهای بخش خصوصی نیست.

بخشی با بیان اینکه ما در حال حاضر در وضعیت منفی اشتغالزایی قرار داریم تصریح کرد: در شرایط امروز جهان دو ساعت خاموشی تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را تعطیل می‌کند و این در حالی است که ما دو سال پیش مطرح کرده بودیم که این مسیر به سوی خاموشی است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه خاموشی های امسال را حدود ۲ سال پیش، پیش بینی و گوشزد کرده بودیم، افزود: با توجه به مشکلات این صنعت، خواهان ورود نهادهای نظارتی خارج از دولت به این صنعت هستیم. چرا که اگر سرمایه گذاری های لازم در این بخش انجام نشود، پیش بینی می کنیم در سال های آینده شاهد خاموشی های گسترده تری باشیم تا حدی که ممکن است تابستان سال آینده بی برق باشیم.

به گفته رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران، ۶ سال در فرم قراردادهایی که بین بخش خصوصی و شرکت توانیر به عنوان نماینده وزارت نیرو منعقد می شود، مطالعه کرده ایم و مدل نهایی را تهیه و تحویل داده ایم که مورد توافق بخش دولتی نیز بود اما هنوز در عقد قراردادها لحاظ نشده است. این در حالی است که صنعت برق اکنون در لبه تیغ است.

او افزود: در این رابطه مباحث متعددی مطرح شد اما توجهی به آنها نشد، متاسفانه شرکت‌های زیادی در این چند سال از بین رفتند که شاید اگر نگاهی منصفانه به بخش خصوصی داشتیم این اتفاق‌ها نمی‌افتاد.

رئیس هیات مدیره سندیکای برق با بیان اینکه وقتی قراردادهای مربوط به برق اجرایی نمی‌شود زیرساخت‌های این صنعت لطمه می‌خورد افزود: اگر با همین روال پیش برویم سال آینده بی‌برق خواهیم بود. شاید خارج از بدنه دولت برای نجات سایر بخش ها ورود پیدا کنند و از زمین‌گیر شدن انها جلوگیری کنند اما در صنعت برق به دلیل نبود حمایت های اساسی نزدیک 300 قرارداد منعقد شده متوقف شده است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران افزود: صنعت برق روی لبه تیغ در حرکت است؛ به طوری که با خروج نیروگاه‌های برقآبی و افزایش مصرف نمی توانیم صنعت برق را مدیریت کنیم.

402

کد خبر: 960607

وب گردی

وب گردی