تشکیل 400 پرونده قاچاق ارز در سه ماه نخست امسال

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: در سه ماه نخست امسال 400 فقره پرونده مرتبط با قاچاق ارز تشکیل شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی مویدی خرم آبادی در نشست خبری، ارزش این پرونده ها را 250 میلیون دلار ذکر کرد و ادامه داد: از این میزان قاچاق ارز، 2 میلیون دلار به صورت ارز فیزیکی کشف شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی همکاری مناسبی در زمینه کشف و پیگیری این پرونده ها داشته اند .

او در پاسخ به پرسشی در مورد تخصیص ارز به 2 شرکت سوری برای واردات کاغذ، افزود: از این حرف ها زیاد است؛ وقتی پرونده ای هنوز به نتیجه نرسیده، نباید قبل از قطعیت در مورد آن اطلاع رسانی کرد.

مویدی در مورد پرداخت ارز به جای حواله برای واردات گفت: بیشتر پرداخت ها به صورت حواله بوده است اما این مساله (تحویل ارز به جای حواله) اشکالی است که در سیستم ما وجود دارد.

او افزود: «تا از این گردنه سنتی، سلیقه ای و دستی عبور نکنیم، مطمن باشید الی ماشاالله از این مشکلات خواهیم داشت».

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه «با هیچ کس رو دربایستی نداریم» گفت: دستگاهی که از معافیت ارزی برخوردار است، در کنار تجهیزات تخصصی، میز و صندلی وارد کرده است؛ این مسایل را ما ابتدا به وزیر مربوطه و سپس به رسانه ها اعلام می کنیم.

مویدی در پاسخ به پرسشی در مورد اعمال ممنوعیت های وارداتی و محدودیت هایی مانند تعرفه های گمرکی و نقش آن بر میزان قاچاق گفت: اعمال محدودیت در اقتصاد، تبعاتی منفی دارد اما گاهی مصلحت ایجاب می کند که محدودیت ها اعمال شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه چنانچه نیاز به ملاحظاتی وجود داشته باشد باید لحاظ شود، در مورد ممنوعیت واردات حدود 1400 قلم کالا اظهار داشت: تشخیص دولت را محترم می دانیم.

او همچنین به اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح رجیستری، امکان ورود گوشی تلفن همراه قاچاق وجود ندارد.

مویدی در عین حال تاکید کرد: البته نقصی در مورد واردات تلفن همراه توسط مسافر وجود دارد و درست نیست که تلفن همراه قاچاق به صورت چمدانی توسط مسافر وارد کشور شود.

به گفته او، این مساله برای اصلاح، به دستگاه های متولی انتقال داده شده است.

مویدی این ادعا که گفته می شود شناسه (IMEI) گوشی های رجیستر شده را روی چند گوشی دیگر کپی می شود را رد کرد و افزود: بجز گوشی های رجیستر شده، گوشی هایی که شناسه (IMEI) آنها ثبت شده، بقیه گوشی ها به اصطلاح «فریز» می شود و به آنها خدمات ارایه نخواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طرح این موضوع که گوشی های تلفن همراه با چه ارزی وارد شده اند، از ستاد مبارزه با قاچاق کلید خورد.

مویدی با بیان اینکه در فهرست اعلام شده تخصیص ارز، برخی شرکت ها تخلف داشتند، گفت: سامانه ها در این بخش کارکرد خود را نشان داد و «یقه آنها را گرفت».

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ترسیم راهبرد این ستاد در سال جاری افزود: در سال ٩٧ رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کاهش تقاضا، مقابله موثر و بازدارنده و همچنین کاهش آسیب های مبارزه خواهد بود.

او افزود: امسال ١٠ برنامه فوق العاده خواهیم داشت که همه اعضای ستاد موظف به انجام آن هستند؛ یکی از این برنامه ها، تکمیل و استقرار و بهره برداری از سامانه های الکترونیکی و هوشمند است.

مویدی با بیان اینکه در چند سال اخیر دولت توجه ویژه ای به حاکمیت الکترونیک و فعال کردن سامانه ها در مبارزه با قاچاق داشته است، گفت: حدود ٧٠٠ میلیارد تومان در راه اندازی این سامانه ها هزینه شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رجیستری را یکی از اقدام های مرتبط با این طرح عنوان کرد و گفت: برخی افراد و دستگاه ها با ایجاد این سامانه ها مخالفت می کنند.

او تصریح کرد: دستگاه هایی که عضو این سامانه ها نشده اند، باید هر چه سریعتر به این سامانه ها ورود پیدا کنند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 960627

وب گردی

وب گردی