واردات روغن سویای تراریخته بالاخره تائید شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت:‌ روغن سویا با رعایت مسائل زیستی، بهداشتی و رعایت قانون به صورت تراریخته وارد می‌شود، اما روغن‌های کلزا، آفتابگران، ذرت و سایر موارد تراریخته نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یزدان سیف امروز در پاسخ به سؤال خبرنگار ی مبنی براینکه گفته می‌شود کیفیت روغن‌های وارداتی برای ذخایر استراتژیک چندان مطلوب نیست و همچنین روغن تراریخته از آرژانتین و برزیل وارد کشور می‌شود، در توضیح این موضوع گفت: مبادی ورودی روغن وارداتی ما کاملاً مشخص و قابل رصد است. سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌ای را روی واردات روغن گذاشته‌اند که گاهی می‌گوییم، در دنیا چنین سخت‌گیری‌ وجود ندارد.

او اضافه کرد: هر روغنی که قرار است وارد کشور شود، اول اینکه باید گواهی مبدأ داشته باشید، یعنی به تأیید وزارت بهداشت کشور مبدأ برسد و یک بازرس بین‌المللی آن محصول را آزمایش و تأیید کند تا بانک مرکزی ارز را پرداخت کند.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، حتی مجوزهای سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد با وجود نمونه‌گیری و تأیید روغن‌های وارداتی کوتاه‌مدت است که مورد اعتراض همکاران ما در حوزه واردات قرار می‌گیرد.

سیف به صراحت گفت: کیفیت روغن‌های وارداتی پایین نیست و در مورد تراریخته بودن یا نبودن روغن‌ها هم این‌گونه توضیح داد که آرژانتین، برزیل و آمریکا بزرگترین کشورهای تولیدکننده دانه سویا هستند که بخش عمده‌ای از این سویا به عنوان کنجاله برای خوراک دام مصرف می‌شود و از آن روغن سویا استحصال می‌شود و به همین واسطه بیشترین تولید روغن در این حوزه است.

سیف اضافه کرد: روغن سویای تراریخته (تغییر ژن یافته) وارداتی با رعایت مسائل زیستی، بهداشتی و رعایت قانون وارد می‌شود، اما روغن‌های کلزا، آفتابگران، ذرت و سایر موارد تراریخته نیست.

منبع: فارس

402

کد خبر: 960642

وب گردی

وب گردی