پیشرفت در اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به جنوب شرق کشور

طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور که به صورت یک کنسرسیوم و با عاملیت بانک ملی ایران پیاده‌سازی شده، به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مدیران عامل بانک‌های عضو این کنسرسیوم و نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در محل بانک ملی ایران تشکیل شد، آخرین وضعیت این پروژه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد رضا حسین زاده، مدیر عامل بانک ملی ایران در این جلسه گفت: هر چند که برخى، خدمات نظام بانکى را نادیده مى گیرند، شبکه بانکى همواره در شرایط سخت در کنار مردم بوده و در هر شرایطى به کمک کشور آمده است.

او افزود: اکنون که کشور با بحران آب مواجه است، باید به فکر کودکان و نسل های آینده باشیم، از این رو شبکه بانکى با احساس مسئولیت در قبال بحران کمبود آب و خشکسالى، در طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور، فعالانه مشارکت مى‌کند.

حسین زاده تاکید کرد: با مشارکت بیشتر بانک هاى دولتى، کنسرسیومى به عاملیت بانک ملى ایران تشکیل شده است، تا با احداث ایستگاه‌هاى آب شیرین کن در استان هرمزگان و انتقال آب شیرین شده خلیج فارس به استان هاى کویرى و مرکزى کشور، نگرانى ها درباره کمبود آب شیرین در این مناطق برطرف شود.

مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار کرد: همکارى و مشارکت بانک هاى دولتى و نیمه خصوصى در این پروژه بسیار عالى بوده و موجب تشکر و امتنان است. با تلاش های صورت گرفته، این پروژه در مرحله انعقاد و امضاء قرارداد است و به زودى مراحل پرداخت آن شروع مى‌شود.

به گفته حسین زاده کارشناسان زبده و ورزیده بانک ملى ایران پس از بازدید میدانى، به صورت فشرده و شبانه روزى طرح را بررسى نمودند و در مرحله بعدی هیات مدیره بانک نیز طرح را به تصویب رساند.

او حجم مشارکت بانک ها در این پروژه را 18 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این پروژه مطابق زمان‌بندى باید در سال ١٣٩٨ به بهره بردارى برسد.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی نیز در این جلسه گفت: کارشناسی دقیق بانک ملی ایران و حساسیت در طرح باعث شد تا این طرح ملی با دقت بیشتری به اجرا درآید.

پورابراهیمی اشاره کرد: نقش بانک ها در چرخه اقتصادی کشور بسیار پراهمیت بوده و در این دوره، اهمیت بیشتری یافته است. این پروژه یک ‌نمونه موفق از حمایت نظام بانکی از بخش خصوصی، در طرح‌های بزرگ ملی است.

او تاکید کرد: اکنون که کشور با بحران آب مواجه است، همت شبکه بانکی کشور در رفع این معضل و مشارکت در این طرح عظیم و ملى ستودنی است.

او افزود: اگر بخواهیم وضعیت اقتصاد کشور ایده آل شود و شاهد اتفاقات بزرگی ‌در صنایع باشیم، باید جایگاه نظام بانکی را تقویت کنیم.

پورابراهیمی بانک ملی ایران را به عنوان بزرگترین بانک دولتی، بازوی توانمند پروژه های بزرگ‌ ملی نامید و از همکارى و مشارکت بانک هاى دولتى و نیمه خصوصى برای مشارکت در این پروژه، تشکر و قدردانی کرد.

کنسرسیومى با مشارکت تعداد زیادی از بانک های دولتی و عاملیت بانک ملى ایران تشکیل شده است تا در طرح بزرگ ملی احداث ایستگاه‌هاى عظیم آب شیرین کن در استان هرمزگان و انتقال آب شیرین شده خلیج فارس به استان هاى کویرى و مرکزى کشور، مشارکت کنند.

9 بانک ملی ایران، سپه، کشاورزی، ملت، صنعت و معدن، صادرات، رفاه، تجارت و توسعه تعاون در اجرای این طرح مشارکت دارند.

این پروژه با هدف انتقال، تامین و شیرین سازی سالانه 130 میلیون متر مکعب در خط لوله‌ای به طول 900 کیلومتر از استان های هرمزگان، کرمان و یزد عبور می کند تا علاوه بر تامین آب مورد نیاز شرکت‌های مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملو، آب شرب این مناطق را نیز تامین کند.

شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در بخش شیرین سازی و شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در بخش انتقال، اجرای پروژه را بر عهده دارند. کنسرسیوم مذکور تامین اعتبار بیش از 18 هزار میلیارد ریالی این پروژه را تعهد کرده است.

402

کد خبر: 960644

وب گردی

وب گردی