دستورالعمل‌های پخت مصیبت برای ضیافت فراموشی موفقیت

معاون بهره‌ برداری شرکت آب و نیرو با اشاره به اینکه تب مباحث کم آبی این روزها بسیار داغ است و نقدهای تند و در عین حال کم محتوا و بی‌محتوا همانند دستورالعمل‌های پخت مصیبت برای ضیافت فراموشی موفقیت در تمام جبهه ها در حال افزایش است گفت: موضوع کم آبی را می بایست از ابعاد مختلف به دقت مورد واکاوی قرار داد و از تخریب و انتقاد تند و غیر کارشناسی اجتناب کرد.

حسن اطاعتی معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت آب اظهار کرد: چالش های حوزه آب به یک باره بوجود نیامده اند و رفع و حل این چالش‌ها بسرعت و بایک راه‌کار ساده امکانپذیر نخواهد بود. بحران آب موضوعی است چند وجهی و چند لایه، که نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت است. ایران همیشه با دو پدیده سیل و خشکسالی روبرو بوده و خسارت های زیادی به دلیل وقوع آنها دیده که نیازمند مراجعه به حافظه تاریخی برای تحلیل و تبیین راهکارها و اقدامات صورت گرفته برای رویارویی با آنها است.

او تصریح کرد: تب مباحث کم آبی این روزها بسیار داغ است و نقدهای تند و در عین حال کم محتوا و بی‌محتوا همانند "دستورالعمل‌های پخت مصیبت برای ضیافت فراموشی موفقیت" در تمام جبهه ها از شبکه‌‌های اجتماعی گرفته تا مجلات، روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون در حال افزایش است و آنچنان احساس ناخوشایند و دلسرد کننده ای حاکم گردیده که تزریق یاس و ناامیدی را دامن زده است. براستی چرا به نقطه‌ای رسیدیم که چنین قضاوت‌های یکطرفه و دور از منطقی پیشه کرده‌ایم؟ متاسفانه اقدامات مثبت و دستآوردهای مهم کسب شده را به پژواکی از سیاهی و ناکارآمدی تبدیل کرده ایم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو تاکید کرد: متهم بلامنازع کم آبی نه تنها شیوه ناکارآمد مصرف است؛ بلکه مسائلی همچون تغییر اقلیم، رشد جمعیت، و توزیع نامناسب در استقرار جمعیت، الگوی کشت ناکارآمد، بی توجهی به آمایش سرزمین، برداشت های غیر اصولی از آب های زیرزمینی، بی توجهی به مدیریت عرضه و تقاضا،عدم توجه به آلودگی آب های شیرین،شبکه های فرسوده انتقال آب،عدم توجه به قیمت اقتصادی آب و...هرکدام نقش موثری در ایجاد شرایط فعلی دارند و ضروری است با شناخت این عوامل و با تدبیر و عقلانیت و تعامل سازنده کلیه نهادها و افراد ذیربط به حل مشکلات پرداخته شود و ارزشهای ایجاد شده که نقاط قوت می‌باشند صیانت گردند.

او ادامه داد: مدل هیدرولیکی متناسب برای سرزمین‌های خشک و نیمه‌خشک همانند ایران برای کنترل روانآب ها، سدها است. در اینجا می توان به دو مورد از صدها موضوعی که در اهمیت و لزوم توجه به سدسازی و بهره وری از آب مطرح کرد، اشاره ای داشته باشیم:
در توسعه پایدار سه محور اصلی وجود دارد : ا- توسعه اقتصادی، 2- عدالت اجتماعی، 3- محیط زیست، که این هر سه در انرژی تجدیدپذیر سد و نیروگاه برق‌آبی حادث می گردد . فراموش نکنیم که پدیده انتشار گازهای گلخانه‌ای مرگبارترین تهدید کننده ی خاموش و بی‌صدا است که منشاء آلودگی های هوا، تشکیل ریزگردهای معلق، باران‌های اسیدی، تغییر اقلیم در وقوع سیل‌های ویرانگر و خشکسالی های مهلک است.

اطاعتی افزود: تعهد و عزم جدی جامعه جهانی در پیمان کیوتو و کنفرانس پاریس 2015 برای جلوگیری از انتشار و رشد گازهای گلخانه‌ای موضوعی مهم است که با توجه به رتبه هشتم ایران در تولید این گونه گازها که بالغ به 850 میلیون تن در سال بوده ، شرایطی را ایجاد کرده که مطابق با تعهدات بین‌المللی چاره‌ای جز کاهش این میزان نداریم و در صورت عدم کاهش با جریمه های سنگین مالی و عدم مجوز تولید سوخت‌های فسیلی روبرو خواهیم شد.پس این انرژی پاک(برقابی) که نقش مهمی در عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی دارد را بها دهیم.
اما در بهره وری آب حتماً این آمارها را شنیده اید، در حالی که تنها 12 درصد از مساحت ایران زیر کشت است، نود درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی است. ولی تنها ده درصد تولید ناخالص ملی کشور از راه کشاورزی به دست می‌آید و یا سطح زیر کشت آبی کشور 8/8 میلیون هکتار است و پنجمین کشور جهان از این نظر هستیم اما سی‌امین تولید کننده محصولات آبی هستیم . این آمار یعنی مکانیزم ناکارآمد اقتصادی و فنی در عرصه کشاورزی.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو تاکید کرد: در دوره جدید وزارتخانه، سیاست ها از مدیریت واکنشی به سمت مدیریت فعال حوزه آب تغییر کرده است. صیانت از ذخائر آب کشور، جبران تراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی سرفصل برنامه های جاری وزارت نیرو در این دوره است که خوشبختانه همدلی و همکاری بیشتری را در این زمینه با سایر نهادها و ارگان های ذینفع شاهد هستیم.

لذا پیشنهاد بنده حرکت و همسویی در راستای سیاست های جاری وزیر نیرو در سازگاری با کم آبی و کار کارشناسانه در زمینه مدیریت تقاضا و مصرف است.همچنین موضوع کم آبی را می بایست از ابعاد مختلف بدقت مورد واکاوی قرار داد و از تخریب و انتقاد تند و غیر کارشناسی اجتناب نمود.

402

کد خبر: 960655

وب گردی

وب گردی