ارتباط صنعت و دانشگاه از دیدگاه رهبری

دانشجو و غیر دانشجو ندارد، پیدا کردن شغل مناسب یکی از دغدغه های افراد محسوب می شود، چه افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، چه افرادی که دارای مدارک تحصیلی دیپلم اند یا ترک تحصیل کرده اند، ترجیح می دهند شغل مناسبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از افراد وارد دانشگاه می شوند و به سختی درس می خوانند، به امید آن که در آینده در صنعت مورد علاقه شان مشغول به کار شوند. کم نیستند دانشجویانی که از دانشگاه های مختلف فارغ التحصیل شده اند اما هنوز نتوانسته اند شغلی متناسب به رشته تحصیلی خود پیدا کنند؛ برخی دیگر نیز مجبورند برای این که درآمدی داشته باشند در شغل هایی که هیچ ارتباطی با علاقه و رشته تحصیلیشان ندارد، مشغول به کار شوند.

ایجاد همکاری جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت در بخش‌های دولتی و غیردولتی

شاید مواردی که پیش تر به آن اشاره شد را بتوان به ارتباط صنعت و دانشگاه نسبت داد، ارتباطی که شاید به طور کامل تحقق نیافته باشد. در چرخه ارتباط صنعت و دانشگاه،این دانشگاه است که نیرو تربیت می کند و آن نیروها در صنعت های مختلف مشغول به کار می شوند. علم در دانشگاه می تواند به ارتقای صنعت کمک کرده و نیازهای مطرح شده در حوزه صنعت را برطرف کند. از طرفی دیگر صنعت های مختلف نیز باید در تولیدات خود، ارتقای علم در جامعه و دانشگاه ها را مد نظر قرار دهند.

ارتباط صنعت و دانشگاه همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. ایشان در دیدار با جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور (آبان 94) در این زمینه فرموده اند: «یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمه‌ این موضوع هم، برنامه‌ریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاه‌ها و صنعت در بخش‌های دولتی و غیردولتی است.»

صنعت تشنه دست یافتن به تحقیقات دانشگاه ها و مراکز علمی است

مقام معظم رهبری معتقدند هنوز پیوند و ارتباط میان علم، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی با صنعت به طور کامل تحقق نیافته است. ایشان در دیدار با شرکت‌کنندگان هفتمین همایش ملی نخبگان جوان (آذر 92) فرمودند: «صنعتی‌های ما تشنه‌ دست یافتن به پیشرفت های علمی و تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما هستند؛ دستگاه‌های علمی ما هم برای اینکه مثل این چشمه‌های جوشان، جوشش آن ها ادامه پیدا کند و جریان پیدا کند، احتیاج به بازار مصرف‌کننده‌ علم خودشان دارند.» رهبری معتقدند میان این موارد ارتباط کامل و منطقی وجود ندارد، ایشان معتقدند دانشگاه های صنعتی ما در صورتی در صورتی رشد می کنند که رابطه صنعت با علم، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به صورت کامل برگزار شود.

در چنین شرایطی صنعت برای حل مسائل و مشکلات پیش و رو، به دانشگاه رو می آورد، همچنین صنایع مختلف نیز می توانند از دستاوردها و پیشرفت های علمی دانشگاه ها در امور خود استفاده کنند. در چنین شرایطی داننشگاه ها نیز فعال تر خواهند بود و پیشرفت های علمی بیشتری خواهند داشت.

«تبدیل نگاه از مونتاژکاری به نو‌آوری» در صنعت به وجود بیاید

زمانی ارتباط صنعت و دانشگاه به طور کامل محقق می شود که صنعت احساس کند به دانشگاه ها نیازمند است، مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار نخبگان جوان علمی (26 مهر) در این زمینه فرمودند:«ارتباط صنعت و دانشگاه که ما این‌همه داریم داد میزنیم، تحقّق پیدا نمیکند. صنعت و دانشگاه اگر به هم ارتباط پیدا کردند، هم دانشگاه پیشرفت پیدا میکند، هم صنعت؛ این واضح است. بنده البتّه این مسئله‌ ارتباط صنعت و دانشگاه را از خیلی وقت پیش با دولت ها مطرح کردم که همین معاونت علمی بالاخره بر اثر فشارها و اصرارهای ما تشکیل شد، به‌خاطر همین که ارتباط صنعت و دانشگاه تحقّق پیدا کند. منتها ارتباط صنعت و دانشگاه وقتی به‌معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا میکند که صنعت احساس نیاز کند به دانشگاه؛ در مونتاژکاری چنین احساسِ نیازی نیست.»

مقام معظم رهبری معقدند که باید به صنعت سفارش کرد و باید امور مربوطه از صنایع خواسته شود، ایشان در این باره می فرمایند:«خواستن از صنایع یک مسئله است، احساسِ نیاز صنعت کشور یک مسئله‌ی دیگر است؛ این احساس نیاز باید به وجود بیاید. این هم وقتی خواهد شد که این مشکل قدیمی برطرف بشود. بایستی در یک مقطع زمانی مثلاً ده‌ساله ــ خیلی هم ما عجله نمیخواهم بکنیم ــ در یک بازه‌ی زمانی ده‌‌ساله، این مسئله‌ «تبدیل نگاه از مونتاژکاری به نو‌آوری» در صنعت به وجود بیاید و این باید در کشور حاکم بشود.»

201

کد خبر: 960663

وب گردی

وب گردی