توبیخ افراد مقصر ثبت سفارش خودرو در مراجع قضایی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: خودروهایی که در زمان ممنوعیت ثبت سفارش در این سامانه ثبت نام شده اند اکنون بدون امکان ترخیص داخل گمرک هستند تا از طریق تعیین تکلیف قضایی مشخص شود که این خودروها به چه صورت وارد کشور شده اند.

علی اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به خودروهایی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو مورد ثبت سفارش قرار گرفته اند، گفت: در زمینه قاچاق خودرو تاکنون یک پرونده برای ما ارسال نشده و حتی این مقوله در حوزه کمیسیون قاچاق هم مطرح نشده است، ما این مساله را تنها از طریق جراید و یا نقل قول های موجود بین افراد متوجه شدیم.

او در ادامه بیان کرد: اتفاقی که در این زمینه مطرح شده این است که عده ای در زمانی مناسب از سایت سوءاستفاده و اقدام به ثبت سفارش های لازم کردند اما این موضوع را به دلیل اینکه به صورت یک محصول خام است، نمی توان به عنوان قاچاق تلقی کرد.

پور احمدنژاد با بیان اینکه قاچاق به معنای کالایی است که خارج از حیطه قانون وارد کشور و در معرض تردد و استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: در صورتی که از طریق بررسی های قضایی اثبات شود که خودروهای مطرح شده بدون تشریفات قانونی و نیز بدون پرداخت دیون قانونی وارد کشور شده باشند، به طور قطع افراد مقصر در مراجع قضایی توبیخ خواهند شد، کما اینکه قبلا هم سابقه چنین اتفاقی در کشور وجود داشته است.

دبیر کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق و ارز استان تهران گفت: خودروهایی که در زمان ممنوعیت ثبت سفارش در این سامانه ثبت نام شده اند اکنون بدون امکان ترخیص در داخل گمرک حضور دارند تا از طریق تعیین تکلیف قضایی مشخص شود که این خودروها به چه صورت وارد کشور شده اند، تنها در این زمان است که می توانیم به عنوان متولیان قاچاق کالا و ارز اظهارنظر کنیم.

او با تاکید بر آنکه در حال حاضر واردات خودرو ممنوع و انجام نمی شود، اظهار داشت: ساختار توسعه تجارت به گونه ای طراحی شده است که مبادی ورودی کالا، شیوه حمل و نحوه تخلیه در قالب یک سامانه تحت پیگیری ستاد مبارزه با قاچاق قرار گرفته و بخش عمده ای از مسیر سهل متخلفین قاچاق را از بین برده است.

پوراحمدنژاد در پایان با تاکید بر آنکه واردات برخی از خودروها در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش رخ داده است، گفت: قبل از این اتفاق شرایط لازم برای قاچاق خودرو وجود نداشت بلکه خودرو تنها از طریق پرداخت دیون قانونی امکان واردات را داشت.

400

کد خبر: 960806

وب گردی

وب گردی