بزرگ ترین مشکل فرهنگی آموزش عالی، عدم وجود متولی در رأس امور است

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات گفت: قسمت های مختلفی که کار فرهنگی انجام می دهند زیر بار مسئولیت نمی روند و متاسفانه تا امروز  برای هزینه های فرهنگی احساس ضرورت نکردیم.

حجت الاسلام حجت‌الله ذاکر معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و کاربردهایش در آموزش عالی گفت: سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نقشه راه است و مورد بررسی دقیق و عمیق بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ در دانشگاه ها قرار گرفته است. این سند از اسناد بالا دستی مثل نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند دانشگاه اسلامی و سایر اسناد بالادستی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، بهره برده است.

معاون فرهنگی واحد علوم و تحقیقات افزود: در محورهای اصلی این سند که برای فعالیت های فرهنگی در نظر گرفته شده است هدف این بوده که تمامی سلایق و گروه های مخاطب دیده شوند. یکی از موضوعاتی که در این سند به وضوح دیده می شود بومی سازی است که در استان ها و شهرهای مختلف در دانشگاه آزاد این سند قابل بومی شدن است که فعالیت ها با مخاطب خودش در شهرستان و استان تناسب داشته باشد.

حجت الاسلام ذاکر در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که در این سند مورد توجه قرار گرفته بحث ذائقه سنجی و نیاز سنجی است تا اولویت های مورد نیاز مخاطبان مشخص شود و اگر این نقشه که تا سال 1399 به عنوان نقشه راه در نظر گرفته شده به همت معاونین فرهنگی در سراسر کشور در واحدهای دانشگاه آزاد مورد توجه قرار گیرد و به عنوان سند بالادستی و نقشه راه عملی شود در 2 سال آینده شاهد فعالیت های موثر و اثر بخشی در زمینه امور فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود.

وی یادآور شد: در تدوین این سند به جزئیات اشاره چندانی نشده است تنها به میزان اندکی آن هم درحد لزوم اشاره شده است، مثلا در بحث حجاب و عفاف در حال حاضر درصدد تدوین آیین نامه ای برای این موضوع هستیم که در این سند مورد دقت قرار گرفته است. در امر نهادینه سازی موضوع حجاب و عفاف در دانشگاه با قالب هنر و ادبیات، فعالیت های فرهنگی و تشویقی بیشتر مدنظر است لذا آنچه مربوط به حوزه حجاب و عفاف بود به زودی به عنوان یک موضوع خاص بررسی و آیین نامه آن بزودی ابلاغ می شود. در موضوعات دیگر هم به همین شکل است و این سند، سندی کلی است که جزئیاتش احتیاج به تبیین و توضیح دارد که در قالب شیوه نامه ها ابلاغ خواهد شد.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات در ادامه درباره اثر گذاری و الگو سازی این سند فرهنگی در آموزش عالی کشور تاکید کرد: اگر این سند عملیاتی شود و برای کارهای فرهنگی الگویی داشته باشیم که کار فرهنگی را علمی و حساب شده، با برنامه ریزی و سنجش انجام دهیم قطعا اثراتش کل جامعه و فضای آموزش عالی کشور را فرا خواهد گرفت چرا که دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور واحدهای متعددی دارد و زمانی که شهر رنگ و بوی فرهنگی گرفت تمامی اجزا و ارگان های آن شهر اثر گذار خواهد بود.

ذاکر تصریح کرد: یک حرکت تازه ای در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده به صورتی که معاونین فرهنگی مراکز استان ها و واحدهای جامع بصورت ماهانه دور هم جمع می شوند و راجع به همین موضوعات تبادل نظر می کنند که در جلسه اخیر هم آیین نامه عفاف و پوشش در دانشگاه آزاد بررسی شد و به دلیل سهیم بودن همه معاونان فرهنگی در تدوین این آیین نامه به راحتی و با اشراف بر موضوعات تایید شده در واحدهایی که معاونت فرهنگی را به عهده دارند مسائل را به درستی تبیین می کنند که این حضور و مشارکت همه جانبه می تواند موثر باشد و وقتی خودشان دخیل باشند با اعتقاد بیشتری در این زمینه حرکت می کنند که در این راستا هم دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد در حال گسترش است و معاونینی که در دوره اخیر با بررسی دقیق انتخاب شدند با هماهنگی و همراهی فراوان قطعا قدم های موثری در تحقق امور فرهنگی خواهند برداشت.

وی در پایان متذکر شد: بزرگ ترین مشکل فرهنگی آموزش عالی در حال حاضر عدم احساس ضرورت به مقوله فرهنگ و عدم وجود یک متولی مسئولیت پذیردر راس امور است، متاسفانه قسمت های مختلفی که کار فرهنگی انجام می دهند زیر بار مسئولیت نمی روند و این مسئولیت را بهم پاس می دهند و توپ را در زمین یکدیگر می اندازند. آنچه که مسلم است تا به امروز، برای هزینه های فرهنگی احساس ضرورت نکردیم و وقتی بودجه فرهنگی مطرح می شود دستگاه ها نگاه تشریفاتی دارند و ضرورت امر را متوجه نیستند. یقینا تا زمانی که این نواقص را رفع نکنیم نمی توان معضلات فرهنگی در دانشگاه ها را برطرف کرد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 960838

وب گردی

وب گردی