حذف یکباره کنکور عملی نیست

اولین فارغ التحصیل مدیریت آموزش عالی علوم و تحقیقات، گفت: در بعضی از رشته هایی که ظرفیت وجود دارد می توان کنکور را حذف کرد اما در یکسری از رشته های خاص مثل پزشکی نمی توان کنکور را به طور کامل حذف کرد و دانشگاه ها باید آزمون ورودی خودشان را داشته باشند.

دکتر حمیده رشادت جو اولین فارغ التحصیل مدیریت آموزش عالی علوم و تحقیقات در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف کنکور و راهکارهای جایگزین آن، گفت: با حذف کنکور سراسری موافقم و معتقدم دانشگاه ها می توانند آزمون ورودی اختصاصی برای پذیرش در رشته های برتر داشته باشند، اما در حال حاضر در بسیاری از رشته ها صندلی های خالی وجود دارد که بدون کنکور پذیرش می کنند.

مدیر گروه رشته مدیریت بحران واحد علوم و تحقیقات افزود: در حال حاضر در تمام دانشگاه های مطرح دنیا رشته های خاص که از استقبال بیشتری برخوردارند، آزمون های ورودی خودشان را دارند و برمبنای همان آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو می کنند.

رشادت جو در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است، حذف یکباره کنکور عملی نیست چون در تمام رشته ها صندلی خالی نداریم و تنها در بعضی از رشته هایی که ظرفیت وجود دارد می توان کنکور را حذف کرد اما در یکسری از رشته های خاص مثل پزشکی نمی توان کنکور را بطور کامل حذف کرد و دانشگاه ها باید آزمون ورودی خودشان را داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: طرح حذف کنکور مربوط به سال ها پیش است، زمانی که هیچ تصوری از حذف کنکور در ایران وجود نداشت. مافیای کنکور قطعا وجود دارد اما جز تصمیم گیران اصلی نیستند و مسئولان وزارت علوم و بهداشت در این زمینه می توانند قوانین محکمی را تصویب کنند که طرح حذف کنکور زودتر به مرحله عمل برسد تا دست هرگونه دخالت و سوء استفاده موسسات کنکور در این امر کوتاه شود.

وی متذکرشد: یکی از معضلات بزرگی که در موسسات کنکور به چشم می خورد وجود بعضی از طراحان سوالات کنکور به عنوان استاد در این موسسات است و در واقع این موسسات تبدیل به دکانی شده برای عده ای سودجو که با برنامه ریزی صحیح و حذف کنکور با راهکارهای جایگزین مناسب همه این معضلات برطرف خواهد شد.

اولین فارغ التحصیل مدیریت آموزش عالی علوم و تحقیقات در پایان تصریح کرد: در پذیرش مدیریت آموزش عالی در مقطع ارشد و دکتری باید آزادی بیشتری به دانشگاه ها داده شود، روش انتخاب دانشجو در مقطع ارشد و دکتری با آزمون تستی روش چندان مناسبی نیست چون در این روش اطلاعات و معلومات فراگیران را در پلکان پایین حیطه شناختی باید بسنجیم و ارزشیابی علمی دقیقی نخواهیم داشت.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 961016

وب گردی

وب گردی