کنکور پدیده منفی و اجتناب ناپذیر جامعه است

عضو هیات علمی واحد تهران جنوب گفت: کنکور، استرس و مشکلات روانی فراوانی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است و داوطلبان همه دغدغه شان کنکور و قبولی در این آزمون بزرگ است که در شرایط کنونی حذف یکباره آن امکان پذیر نیست.

دکتر عبدالرضا سبحانی استاد مدیریت آموزشی و عضو هیات علمی واحد تهران جنوب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف کنکور و راهکارهای جایگزینی این آزمون سرنوشت ساز گفت: آزمون کنکور استرس و مشکلات روانی فراوانی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است و داوطلبان در شرایطی که فاصله زیادی تا کنکور دارند همه دغدغه شان کنکور و قبولی در این آزمون بزرگ است بنابراین کنکور پدیده ای منفی در جامعه است اما وجود آن در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است.

عضو هیات علمی واحد تهران جنوب افزود: حذف یکباره کنکور عملی نیست اما امکان تعدیلش وجود دارد کما اینکه قانون حذف کنکور که حدود 7 سال پیش وضع شد و به تصویب مجلس رسید عملا اجرایی نشد، نمی توان بدون اینکه ساز و کارهای لازم برای حذف کنکور وجود داشته باشد کنکور را حذف کنیم و دانشگاه هایی که بیش از ظرفیت شان متقاضی دارند ناچارند مکانیزمی از کنکور بگیرند.

سبحانی در ادامه خاطر نشان کرد: برطبق تحقیقات چندین ساله در سامان دهی کنکور به این نتیجه رسیدم که اگر جمعیت متقاضی کنکور را تقلیل دهیم؛ یعنی پیش از اینکه داوطلبان وارد چرخه کنکور شوند در فنی و حرفه ای و مراکز آموزشی کاربردی جذب شوند قطعا بخش مهمی از نیاز جامعه را تامین خواهند کرد.

وی یادآور شد: جامعه فقط تحصیلکرده دانشگاهی نیاز ندارد و قطعا به کسانی هم نیاز دارد که به هنرستان رفته باشند، کاربلد بوده و بتوانند کار آفرین باشند که قطعا بخش عمده نیروی کار ما اینطور تعیین می شود که باید به سمت فنی و حرفه ای بروند و تعداد محدودی که می مانند در دانشگاه ها پذیرش شوند.

عضو هیات علمی واحد تهران جنوب تاکید کرد: آنچه که مسلم است، دانشگاه آزاد اسلامی و شعب دانشگاه های دولتی که توسعه پیدا کردند، فرصت های تحصیلی بیشتری برای داوطلبان به وجود آمد اما همچنان دانشگاه های مطرح و رشته های خاص با میزان بالای متقاضیان مواجه هستند و زمانی که متقاضی در رشته ای زیاد باشد عملا حذف کنکور امکان پذیر نیست.

عبدالرضا سبحانی متذکر شد: اگر بخواهیم راه ها و تجربه های جهانی را دنبال کنیم کارهای زیادی در دنیا انجام شده است که مثلا به جای یکبار کنکور چند بار کنکور دهند و امتحان هایی مشابه تافل را برگزار کنند یا به عنوان مثال برای پذیرش در پزشکی دانشگاه تهران حد نصاب نمره معینی در درس زیست شناسی و شیمی را تعیین کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مافیای کنکور را شرایط اجتماعی بوجود آورده است و به تنهایی پدید نیامده البته این ضعف وزارت آموزش و پرورش است که با ضعف عملکرد خودش سبب بروز فضایی برای سودجویان شده است تا تحت عنوان موسسات آموزشی کنکور دکانی برای خود باز کنند که قطعا حذف کنکور منافعشان را به خطر می اندازد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 961053

وب گردی

وب گردی