ماجرای نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به ماجرای نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان گفت: تلاش می‌کنیم بازار سیاه و چمدانی در حوزه تجهیزات دندانپزشکی حاکم نشود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر باقر شهنی‌زاده در آستانه برگزاری اولین همایش سراسری سلامت دهان گفت: سلامت در دندانپزشکی فقط موضوع مسواک زدن و پرداختن به آن نیست و لازم بوده بخش‌های مختلف در این زمینه مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: بخش دولتی در حوزه سلامت،‌پیشگیری را دلیل تشکیل نیروهای حد واسط اعلام کرد ولی متاسفانه همه این افراد به سمت درمان روی آوردند. در حالی که پیشگیری بسیار مهم است.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد:‌ بالاترین بیماری که انسان را درگیر کرده پوسیدگی دندان بوده که این مسئله در سبد زندگی خانواده‌های ایرانی پرهزینه است.÷

شهنی‌زاده با بیان اینکه نگاه دندانپزشکی گران همیشه وجود داشته در حالی که دندانپزشکی در کشور ما گران نیست، گفت: مجموعه سلامت احتیاج به قوانین داشته تا در حوزه سلامت دهان نیز شاهد موفقیت باشیم. همچنین دندانپزشکی در کشور باید و وزارتخانه متولی داشته باشند و تشکیل شورا و کمیته که پس از یک سال نتواند کار کند و فعالیت خود را ادامه دهد خوب نیست و کفایت نمی‌کند.

نقش بیمه‌ها در دندانپزشکی مشخص شود
وی با تاکید بر اینکه نقش بیمه‌ها در دندانپزشکی باید مشخص شود، گفت:‌مردم در سبد زندگی باید سلامت در اولویت آنها باشد در حالی که افراد زیر خط فقر نمی‌توانند هزینه دندانپزشکی خود را بپردازند. لذا بیمه‌ها باید به این عرصه ورود یابند.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اضافه کرد: باید از شرکت‌های تجهیزات پزشکی، دعوت کرد که در حوزه دندانپزشکی حضور یابند که این مسئله نیاز به قوانین صادرات، تولید و نظارت بر فعالیت‌های شبکه‌های بهداشت توسط دانشگاه‌ها و ... دارد تا بودجه حوزه سلامت نیز قابل کنترل و نتیجه‌بخش باشد.

متاسفانه مدتی پیش کارپول بی‌حسی دندان (لیدوکائین) نایاب شد و باید توجه داشت که وقتی واردات متوقف می‌شود و بعد دلار دولتی مطرح شده باید به سمت خرید کالاهای ضروری پیش برویم و چرا باید ارز دولتی را به واردات اتومبیل و موبایل اختصاص دهند



هر بیمار حداقل 3 دقیقه آموزش بهداشت نیاز دارد
شهنی‌زاده با بیان اینکه هر بیمار حداقل 3 دقیقه به آموزش بهداشت نیاز دارد، گفت: ما اعلام آمادگی کردیم که همه کارکنان مطب‌ها را در این زمینه آموزش دهیم که این اقدام یک حرکت ملی در کنترل پیشگیری از پوسیدگی به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: مطب‌ها را باید تشویق کنیم تا در زمینه پیشگیری فعال شوند البته باید کسانی که بالاترین آمار پوسیدگی دندان را دارند نیز بلافاصله در جریان پیشگیری مداوا شوند که همایش سراسری سلامت دندان در این راستا است.
ماجرای نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ادامه با بیان اینکه آشفتگی بازار از یک سال قبل قابل پیش‌بینی بود، گفت: افزایش نرخ ارز سبب آسیب زیادی به افراد در زیر خط فقر شده و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهند و از طرفی قانون تجارت و سرمایه‌داری حکم می‌کند وقتی کالا کم باشد و امکان ورود آن نیست، قیمت آن بیشتر شود.
شهنی‌زاده با اشاره به اینکه این مسئله در حوزه سلامت بسیار خطرناک است، افزود:متاسفانه مدتی پیش کارپول بی‌حسی دندان (لیدوکائین) نایاب شد و باید توجه داشت که وقتی واردات متوقف می‌شود و بعد دلار دولتی مطرح شده باید به سمت خرید کالاهای ضروری پیش برویم و چرا باید ارز دولتی را به واردات اتومبیل و موبایل اختصاص دهند.
وی اظهار داشت:‌ما طی نامه‌آی به اداره تجهیزات پزشکی اعلام کردیم که ما نمی‌خواهیم به حریم خصوصی شرکت‌ها ورود پیدا کنیم ولی حداقل به ما اعلام کنید کدام شرکت ارز دولتی دریافت کرده تا از آنها تجهیزات لازم را درخواست کنیم.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با تاکید بر اینکه ارز باید به سمت تولیدات استراتژیک نیاز مهم و نیازهای روز باشد، گفت:‌متاسفانه در این زمینه‌ها از انجمن‌ها مشورت نمی‌شود که عدم توجه به این مسئله سبب نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان شد.
شهنی‌زاده گفت: یکی از شرکت‌های پخش دارو در مزایده‌ای این بی‌حسی را به یک شرکت داد که این مسئله سبب نایاب شدن و افزایش قیمت ناگهانی آن شد و البته موضوع الان تحت کنترل بوده و با توزیع‌کنندگان تماس گرفته شده و واسطه‌ها در این زمینه حذف شده‌اند.
وی با بیان اینکه باید کاری کنیم اقتصادمان قدرت یابد و ریال در مقابل دلار ارزش آن کاهش نیابد، گفت:‌با توجه به شرایط پیش آمده نمی‌شود در حوزه تجهیزات انتظار افزایش قیمت نداشته باشیم ولی از همکاران‌مان خواسته‌ایم تمام تلاش خود را بکنند تا افزایش قیمتی را در حوزه دندانپزشکی شاهد نباشیم و تلاش می‌کنیم بازار سیاه و چمدانی حاکم نشود.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایرانگفت: با توجه به وضعیت پیش آمده میزان مراجعین برای درمان نسبت به گذشته کاهش یافته و باید تلاش شود اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

700

کد خبر: 961086

وب گردی

وب گردی