خیز بزرگ چین برای حضور در خاورمیانه

رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد این کشور متعهد شده است ۲۰ میلیارد دلار به شکل وام و ۱۰۶ میلیون دلار را به شکل کمک مالی، برای رشد اقتصاد غیرنفتی به مجموعه‌ کشورهای عرب خاورمیانه کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس‌جمهوری چین، شی جین پینگ که در جمع نمایندگان ۲۱ کشور عرب در پکن سخن می‌گفت افزود: «باید رو راست با هم تجارت کنیم، نه از تفاوت‌هایمان بترسیم و نه از مشکلات‌مان رو بگردانیم و در زمینه سیاست خارجی و راهبردهای توسعه به تفصیل گفتگو کنیم.»

چین که برای تأمین انرژی با کشورهای خاورمیانه همواره در تجارت بوده است به تازگی تلاش می‌کند با تقویت روابط تجاری خود با کشورهای خاورمیانه مسیر نفوذ اقتصادی خود را از مرکز به سوی جنوب شرق آسیا هموارتر کند.

با این طرح چین بنا دارد ۱۵ میلیون دلار برای توسعه اقتصادی به فلسطین کمک کند و همزمان ۹۱ میلیون دلار نیز برای کمک به کشورهای سوریه، یمن، اردن و لبنان در نظر گرفته است. همچنین بناست همکاری‌های بانکی میان این کشورها با تشکیل یک بانک مشارکتی افزایش پیدا کند.

این کمک‌ها طی برنامه‌ای برای «بازسازی اقتصادی» و «احیای صنایع» عرضه می‌شوند و همکاری در زمینه نفت و گاز و انرژی هسته‌ای و انرژی‌های پاک را هم در بر می‌گیرند.

کد خبر: 961110

وب گردی

وب گردی