کاهش ۱۶ درصدی حجم ذخایر سدهای کشور/ شوری آب خرمشهر و آبادان ارتباطی به سد گتوند ندارد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور، حجم ذخایر سدهای کشور را ۲۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است، همچنین ما در سدهای استان تهران دغدغه جدی نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه برای سازگاری کم آب برای بحران آب تا به امروز چه اقداماتی انجام شده است؟ اظهار کرد: در اسفند ماه سال گذشته یکی از بحث هایی که در دولت مطرح شد بحث مدیریت منابع آب کشور بود که این امر نیاز به همفکری و وحدت در موضوع آب در قالب تامین، توزیع و مصرف و مشارکت مردم دارد. برای همین منظور دولت مصوبه ای را تصویب کرد که این موضوع در سطح کارگروه ملی تشکیل شد تا بتواند این امر مهم را پیگیری کند.
او تصریح کرد: در این کارگروه وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و سازمان محیط زیست حضور دارند تا کمبودها را در هر منطقه مدیریت کنند. همچنین منابع آب را مطابق با الگوی کشت در هر منطقه متناسب با شرایط موجود مدیریت کردیم تا بتوانیم افزایش بهره وری را داشته باشیم.
حاج رسولی ها با اشاره به اینکه در این کارگروه بزرگ ترین چالش کشور برای ساماندهی مورد تاکید و ارزیابی قرار می گیرد، گفت: همچنین عدم شفافیت در بحث آمار را ساماندهی کردیم. بحث مصارف غیرضروری آب شرب، اصلاح تعرفه ها و سیاست هایی که بتوانیم در جهت اصلاح الگوی مصرف در فضای سبز داشته باشیم.
او ادامه داد: در کارگروه سازگاری کم آبی و بحران آب استانهای اصفهان و خوزستان مسائل و مشکلات خود را در کارگروه ملی مطرح کردند. همچنین با توجه به اینکه در ۶تا۷ استان کشت وسیع برنج را شاهد هستیم بنابراین در این کارگروه سعی کردیم که سیاست هایی را اتخاذ کنیم که تنش کمتری را ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت منابع آب کشور تاکید کرد: هنوز ۲۵ استان کشور گزارشات خود را در این کارگروه ارائه نکرده اند و نیاز به زمان دارد. به محض دریافت گزارشات نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
او میزان بارندگی کشور را تا به امروز ۱۶۷ میلیمتر عنوان کرد و گفت: اگر شرایط امسال را با شرایط بارش سال گذشته در نظر بگیریم پیش بینی می شود تا ۱۸۰ میلیمتر برسد. رتبه کشور در بارندگی نسبت به آمار ۵۰ سال گذشته به ۴۷ رسیده است. می توان گفت رتبه ما بهتر از ۴۷ نخواهد بود. الان نسبت به سال آبی گذشته ۲۶ درصد و نسبت به درازمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است.
او ادامه داد: اگر براساس برش استانی تحلیل کنیم تقریبا ۸ استان شرایطشان نسبت به نرمال بهتر و ۳۲ استان نیز نسبت بارندگی نرمال بدتر است. همچنین ۴ استان تهران، ایلام، گلستان و لرستان با کاهش ۱۰ درصدی بارندگی مواجه هستند.
حاج رسولی ها با تاکید براینکه ۵ استان در وضعیت بحرانی قرار دارند افزود: این استانها با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شدند به طوری که سیستان و بلوچستان ۷۳.۵ درصد، هرمزگان ۷۰ درصد، کرمان ۵۸ درصد، فارس ۵۶ درصد و بوشهر ۵۴ درصد کاهش بارندگی داشتند.۴ استان نیز میزان بارندگی بین ۳۰تا۵۰ درصد بوده است تا جاییکه بعضا با مدیریت درون رودخانه ها و دشت ها به نوعی توانسته ایم آب را مدیریت کنیم.
او ادامه داد: خوزستان،چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد اقدامات کوتاه مدتی را انجام دادیم تا بتوانیم سال بحران آبی را پشت سر بگذاریم.
مدیرعامل شرکت منابع آب کشور حجم ذخایر سدهای کشور را ۲۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است. ما در سدهای استان تهران دغدغه جدی را نداریم اما یکسری از نقاط کشور از شرایط ویژه برخوردار هستند. حجم ورودی سد درود زن در فارس، شیراز و مرودشت حدود ۳۰۰ تا ۴۱ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۵۳ درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد که حجم ورودی حدود ۲۴۴ میلیون مترمکعب که ۴۲ درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین سد دوستی در خراسان رضوی ۲۵۰ میلیون متر مکعب با کاهش ۸۴ درصد، زاینده رود در اصفهان ۳۲۰ میلیون مترمکعب با کاهش ۵۶ درصد و سد استقلال در استان هرمزگان ۲۰ میلیون مترمکعب که نسبت به سال گذشته ورودی نداشتیم.

حاج رسولی ها درباره تعداد چاه های مسدودشده غیرمجاز گفت: طبق برنامه ریزی هایی که داریم انسداد ۱۰۳ هزار حلقه چاه عمیق و حدود همین میزان چاه های نیمه عمیق را برای یک برنامه پنج ساله مدنظر داریم، این در حالی است که سال گذشته برای انسداد ۱۵ هزار حلقه چاه برنامه ریزی داشتیم که از این میزان موفق به انسداد ۱۳ هزار حلقه چاه شده ایم. امسال نیز برای انسداد ۱۵ هزار حلقه چاه دیگر برنامه ریزی کرده ایم اما از آنجایی که میزان بارندگی ها به شدت در کشور کاهش یافته و بسیاری از کشاورزان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، از ابتدای سال جاری تاکنون در انسداد ضربتی چاه های غیرمجاز با احتیاط و رعایت بیشتری عمل کرده ایم، بنابراین سال ۹۷ تعداد انسداد چاه های غیرمجاز رقم قابل توجهی نبوده است.
او با تاکید بر اینکه شوری آب خرمشهر و آبادان ارتباطی به سد گتوند ندارد، گفت: در حال حاضر کیفیت خروجی از این سد بسیار ایده‌آل است و EC آب خروجی از این سازه به 600 میکرموس کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: کیفیت آب خروجی سد گتوند در حالی است که EC آب پایین دست کارون به دلیل رهاسازی پساب صنایع، تخلیه فاضلاب و... به مراتب بیش از آب رها شده از این سد است، بنابراین شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد.

حاج رسولی‌ها خاطرنشان کرد: پیش از این اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون حداکثر 25 درصد بوده است که در سال جاری به دلیل افزایش کیفیت آب خروجی از سازه، میزان اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون به مراتب کمتر از گذشته شده است.

او در خصوص افت ورودی به چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان و ارتباط آن با کاهش رهاسازی حقابه سیستان از افغانستان به این استان، گفت: بخش زیادی از این ورودی مربوط به سیلاب‌های ماه‌های اسفند و فروردین این منطقه است که در سال آبی جاری با افت بی سابقه بارندگی، سیلاب‌های خاصی در این مقطع زمانی نداشته‌ایم.

حاج رسولی‌ها با تاکید بر اینکه شاهد کاهش ورودی کنترل شده از افغانستان نبوده‌ایم، اضافه کرد: تمامی این کاهش ورودی ناشی از دبی‌های کنترل شده نیست؛ حجم زیاد ورودی به چاه نیمه‌ها مربوط به سیلاب‌هاست که در سال آبی جاری سیلابی بزرگی نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه سال گذشته حدود 14 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، تصریح کرد: در سال جاری به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها و افت منابع سطحی معیشت بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و برای امسال تاکنون هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

400

کد خبر: 961158

وب گردی

وب گردی