دو پیام دیپلماتیک، یک نماینده ویژه

سفر مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به روسیه و‌ انتقال پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در دیدار با پوتین از اهمیت بسیاری برخوردار است که یادداشت زیر تحلیلی از آن به خوانندگان ارائه می دهد.

خبر سفر دکتر ولایتی به مسکو بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. با این خبر تعابیر زیادی ایجاد شد. ریل گذاری جدید در روابط ایران و روسیه، سیاست خارجی منسجم، با قوت دنبال شدن نگاه به شرق ، پیام ویژه از تهران به مسکو، مسافر مسکو، تحولات جدید و جدی در منطقه همگی تعابیری هستند که نشان می دهد سفر دکتر ولایتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر همین اساس این سفر ویژه باید به شخصی مانند دکتر ولایتی که دارای سوابق زیادی در عرصه سیاست خارجی است سپرده می شد.

اما باید گفت این سفر حاوی پیام مهمی است که باید توسط دکتر ولایتی ابلاغ شود.

تفاوت آشکار در ابلاغ این پیام نسبت به پیام های دیگر را از این زاویه می توان دید که برای اولین بار نماینده ویژه ایران با خود پیام دو‌مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران یعنی، رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور را همراه دارد. در این بین دکتر‌ولایتی به نمایندگی از مقامات عالی کشور مذاکرات مهمی را مدیریت می کند که به تعبیرقاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه سفری بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

در ماه های اخیر خروج آمریکا از برجام و تهدید های گاه و بی گاه ترامپ بر علیه کشورمان، اتخاذ سیاست خارجی فعال را اجتناب ناپذیر می نماید. و این که از سال ها قبل مقام معظم رهبری بر توجه و نگاه به شرق تاکید کرده اند.حالا با توجه به شرایط به وجود آمده باید تغییراتی در سیاست خارجی ایجاد کرد.

در این شرایط با سفر دکتر ولایتی و ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب و‌رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگر چهره خود را به صورت ملموس به نمایش می گذارد. این در شرایطی است که وزارت امور خارجه کشورمان نیز همواره در این مسیر تلاش های جدی داشته است.

اما باید توجه کرد ابلاغ این پیام توسط دکتر ولایتی نشان دهنده جایگاه و اعتماد به شخصیتی با بیش از 40 سال تجربه در عرصه سیاست خارجی است. مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با انجام مذاکرات بین ایران و روسیه می تواند نقش تعیین کننده ای را در آینده روابط دو کشور و همچنین همکاری های بین المللی و منطقه ای داشته باشد.

بر اساس اطلاعات و اخبار منتشر شده دکتر ولایتی به چین هم سفر خواهد کرد و این موضوع بر اهمیت نگاه راهبردی به شرق می افزاید. امااین سفرها باعث می شود تا دو کشور مهم و تاثیرگذار جهان و عضو شورای امنیت در جریان آخرین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر ولایتی قرار گیرند.

نکته قابل توجه این که در چنین مقطع حساس و با توجه به توطئه های جدی خارجی ، اعتماد و توجه کشور برای واگذاری همزمان این ماموریت از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رئیس جمهور به دکتر ولایتی بار دیگر نشان می دهد که مشاور فرمانده معظم کل قوا در مقاطع مختلف علاوه بر همراهی با مواضع اصولی نظام، دیدگاه ها و حتی انتقادات صریح و شفاف را در جهت تامین دستاوردها مطرح، اما در جهت دستیابی به اهداف نظام در عرصه سیاست خارجی می تواند گام های مهم و جدی را تدبیر و پیگیری نماید و امیدواریم در این خصوص نیز شاهد ایجاد تحولات ارزشمند در راستای تعمیق و توسعه روابط راهبردی دو کشور روسیه و چین با جمهوری اسلامی ایران باشیم.

دکتر ولایتی که در طول سال های پس از انقلاب بارها حامل پیام های مهم نظام به رهبران و مقامات عالی کشورها بوده است چندی قبل هم در سال 1395 به عنوان نماینده ویژه، پیام مهم حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان را به ولادیمیر پوتین رساند. پیام ارسالی و مذاکرات انجام شده نقش تعیین کننده ای در همکاری های ایران و روسیه در حوزه بین الملل و منطقه به دنبال داشت.

305

کد خبر: 961162

وب گردی

وب گردی