جایگاه سیاسی و اقتصادی روسیه اهمیت سفر دکتر ولایتی را دو چندان می کند

تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: این شرایط اهمیت سفر دکتر ولایتی به روسیه به عنوان کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و همچنین یک شریک راهبردی برای ایران قلمداد می شود را دو چندان می کند.

محمد مهدی ملکی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره سفر دکتر ولایتی به روسیه و اهمیت این سفر در این مقطع زمانی حساس اظهار داشت: این سفر در حالی انجام می شود که قرار است رئیس جمهور روسیه دیدار های قریب الوقوعی را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا داشته باشد.

وی افزود: اهمیت این سفر را باید در قالب اقتضای زمانی که در آن به سر می بریم و همچنین تاثیرگذاری روسیه در معادلات بین المللی به عنوان یک قدرت مسلم سیاسی و اقتصادی بررسی کنیم.

ملکی ادامه داد: این سفر را می توان حول محور این موضوع ببینیم که امروز در شرایط گذار بین المللی به سر می بریم؛ یعنی در وضعیتی قرار داریم که باید منتظر اتفاقات و تحولات مختلفی باشیم؛ در واقع تحولاتی که در گذشته نبوده و در حال پوست اندازی است و در واقع ساختار نظام بین الملل را می تواند دگرگون کند.

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: از جمله این شرایط جدید به ایجاد اختلاف و شکاف میان اروپا و آمریکا به عنوان دو متحد و همچنین میان آمریکا و کانادا می توان اشاره کرد؛ این اتفاقات تحولات جدیدی است و امروز شاهد هستیم که دیگر مانند گذشته کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر، چشم و گوش بسته از سیاست های آمریکا تبعیت نمی کنند و تلاش می کنند سیاست و رویکرد مستقلی را در قبال کشورهای جهان اتخاذ کنند.

وی با این که امروز در حال سپری کردن دوران برجام بدون آمریکا هستیم خاطر نشان کرد: این شرایط اهمیت سفر دکتر ولایتی به روسیه به عنوان کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و همچنین یک شریک راهبردی برای ایران قلمداد می شود را دو چندان کند.

ملکی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام اذعان داشت: بیانیه ای که توسط خانم موگرینی در پایان این نشست قرائت شد بر پایبندی تمام طرف های برجام نسبت به این توافق تاکید داشت که این موضوع نیز مهر تاییدی بر شکاف میان آمریکا و اروپاست و فرصت مناسبی برای بهره برداری کامل ایران از این شرایط است.

وی در پایان تاکید کرد: روابط میان ایران و روسیه روابط عمیق و بلند مدتی است و در چند سال اخیر در زمینه های گوناگون به ویژه در بحث مبارزه با تروریسم همکاری های بسیار خوبی را با یک دیگر داشته اند؛ در واقع نقش این دو کشور را در ایجاد صلح و ثبات در منطقه نمی توان نادیده گرفت و این نشان دهنده عمق و گستردگی روابط میان دو کشور است.

302

کد خبر: 961170

وب گردی

وب گردی