افزایش هشداردهنده مصرف برق در کشور/ صرفه‌جویی 10 درصدی؛ نیاز شبکه برق‌رسانی برای پایداری

پیک مصرف که در روز گذشته با ثبت عددی جدید برای اوج مصرف برق به مرز 57 هزار مگاوات رسید، چراغ هشداری برای ادامه روزهای گرم تابستان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال گذشته پیک مصرف برق چندین مرتبه از 54 هزار مگاوات در ماه مرداد عبور کرد و نهایتاً در هشتم این ماه پیک کل 55 هزار و 443 مگاوات ثبت شد و حالا در اواسط تیرماه پیک مصرف با ثبت رقم 56 هزار و 801 مگاوات، رخ نشان می دهد.
مصرف برق کشور در ماه‌های تیر و مرداد به ویژه از بازه زمانی ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مردادماه به حداکثر خود می‌رسد و بررسی افزایش مصرف برق در روز‌های مشابه سال قبل نسبت به امسال، نشان می‌دهد که مصرف برق ایران بیش از ۴ هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که برنامه‌های مدیریت مصرف برق هم افزایش داشته و در مجموع بیش از ۵ هزار مگاوات مصرف برق ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد و رشد حدود 8 درصدی تولید و توان فعلی شبکه را با اختلال دچار خواهد کرد.
بر اساس آمار‌های منتشر شده در ۴ مردادماه سال 93 رکورد مصرف برق شبکه با مقدار 48 هزار و 527 مگاوات ثبت شد و در۲۰ تیرماه سال ۹۴ نیز رکورد 50 هزار و 178 مگاوات بالاترین مصرف در این سال به ثبت رسید و در سال ۹۵ هم رکورد مصرف در 30 تیرماه و به مقدار 52 هزار و 692 مگاوات گزارش شد.
سال گذشته رکورد مصرف برق ایران در ۸ مردادماه به میزان 55 هزار و 442 مگاوات رخ داد و مصرف برق ایران در سال 96 کلاً سه مرتبه از ۵۵ هزار مگاوات عبور کرده است.
امسال با اعمال تغییر ساعات اداری و مدیریت مصرف در بخش صنایع، باز شاهد افزایش مصرف بودیم و ثبت رکورد مصرف در روز گذشته نگرانی ها را برای روزهای آتی بیشتر کرد.
از این رو می طلبد مشترکین بخش خانگی نسبت به 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق اهتمام لازم داشته باشند و با اقدام‌هایی هرچند ساده همچون خاموش کردن لامپ اضافی، تنظیم دمای کولر بین 23 تا 27 درجه و عدم استفاده از لوازم پر مصرف برقی در ساعت‌های اوج مصرف، به پایداری شبکه برق کمک کنند تا امسال را بدون بحران جدی سپری کنیم.

کد خبر: 961175

وب گردی

وب گردی