حذف کنکور انقلاب آموزشی در راستای تربیت صحیح یک نسل کارآمد است

عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات گفت: حذف کنکور بار روانی زیادی را از جامعه و داوطلبان ورود به دانشگاه برمی دارد و خانواده ها باید فرزندان خود را در انتخاب رشته، که یک مرحله مهم و حساس در زندگی هر فرد محسوب می شود، آزاد بگذارند.

دکتر فریبرز باقری روانشناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کنکور و معضلات روانی که در فضای جامعه و میان داوطلبان ایجاد می کند گفت: حذف کنکور بستگی به روش های جایگزین آن دارد، متاسفانه کنکور شرایطی را ایجاد کرده که علایق در جایگاه دوم قرار گرفته و فضای بدی میان داوطلبان و خانواده هایشان شکل گرفته است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات افزود: در کشور ما از سال ها پیش ورود به رشته پزشکی تبدیل به یک ارزش شده است و بسیاری از داوطلبان خواهان ورود به این رشته هستند. یکی از معضلاتی که گریبانگیر بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه و خانواده هایشان شده است ارزش گذاری بیش از حد به رشته تجربی برای ورود به پزشکی است که منجر به بی توجهی به بقیه علوم خواهد شد.

باقری در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است جامعه ما گرفتار ارزش گذاری غلط شده است، دانشگاه های دولتی یک ارزش و ایده مطلق هستند، رشته هایی چون پزشکی تبدیل به یک آرمان برای خانواده ها شده است که در کنار آن فشار روانی مضاعفی به داوطلب وارد خواهد شد و بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه صرفا به دلیل خواست خانواده و بدون علاقه ممکن است وارد رشته پزشکی شوند که قطعا اثرات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بین مراجعان به مراکز مشاوره برای درمان با بسیاری از دانشجویان پزشکی برخورد می کنیم که دچار سوء مصرف مواد مخدر شده اند، اتفاقی تلخ که شاید در اثر نا آگاهی و فشار خانواده و عدم علاقه به رشته تحصیلی برای این دانشجویان رقم می خورد و بنا به یک باور غلط برای ادامه تحصیل مجبور شده اند به مصرف مواد روی بیاورند همچنین گروهی که علی رغم میل خود وارد این رشته شده و می خواهند به زور و برای کسب ارزش اجتماعی، ادامه تحصیل دهند که در بسیاری از مواقع کم آورده و ترک تحصیل کرده اند و عده ای هم که مجبور به ادامه راه شده اند قطعا پزشکانی علاقه مند به شغل و حرفه خویش نخواهند بود.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: آنچه که مسلم است کشور تنها به پزشک و طبیب نیاز ندارد. چرخه های اقتصاد و سیاست یک کشور بدست فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و فنی می چرخد که نقش حیاتی در پیشرفت و پایداری حکومت ها دارند و متاسفانه به دلیل همین نوع نگرش است که در ایران، علوم انسانی مغفول واقع شده و رهایی از این وضعیت قطعا نیازمند تدابیر صحیح مسئولان امر است.

فریبرز باقری یاد آورشد: تا زمانی که فشار و استرس ناشی از کنکور در جامعه وجود دارد با طیفی از فارغ التحصیلان و ترک تحصیلکرده های سرخورده که بعضا از فشارهای خانوادگی و اجتماعی ناشی از این آزمون سرنوشت ساز دچار مشکلات روحی شده اند روبرو خواهیم بود که دچار ذلت نفس شده اند و نسل جوانی که می تواند پویایی و سازندگی ایران را داشته باشد، در گیرودار تحمیل اجتماعی کنکور و ورود به دانشگاه بسیاری از استعدادهایش هدر خواهد رفت.

وی در پایان تاکید کرد: اگر حذف کنکور به شیوه ای صحیح رخ دهد قطعا اثرات مثبتی را در جامعه می گذارد و بار روانی زیادی از جامعه و داوطلبان ورود به دانشگاه برداشته می شود و یک انقلاب آموزشی در راستای تربیت صحیح یک نسل کارآمد برمبنای سواد و درک عمیق علمی پدید خواهد آمد و خانواده ها باید فرزندان خود را در انتخاب رشته که یک مرحله مهم و حساس در زندگی هر فرد محسوب می شود آزاد بگذارند تا دیگر شاهد معضلات حاصل از ادامه تحصیل اجباری در رشته های پرطرفدار جامعه نباشیم و بار روانی حاصل از اجبار در بعضی از رشته های تحصیلی خاص را به فرزندان خود تحمیل نکنند.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 961197

وب گردی

وب گردی