حذف کنکور گامی در جهت  ایجاد عدالت آموزشی در کشور است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: در حال حاضر وجود کنکور دکانی شده برای عده زیادی از سودجویان که قطعا حذف کنکور منافعشان را به خطر می اندازد و اگر آزمون ورود به دانشگاه به صورت تشریحی باشد، اثرات ثمر بخشی خواهد داشت.

دکتر حسن هاله استاد دانشکده صنایع دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تحصیل در ژاپن و موفقیت هایش گفت: بعد از کسب مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه شریف به ژاپن رفتم و در رشته صنایع موفق به کسب دکترا شدم. از کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا و استرالیا پیشنهادات زیادی برای تدریس داشتم اما به دلیل تعلق خاطر به خانواده و با انگیزه خدمت به وطن به ایران بازگشتم و هرگز حاضر نبودم دور از وطن زندگی کنم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: دانشگاه های ژاپن به طور متوسط از ایران بهتر است ولی چند دانشگاه در کشور داریم که جایگاه بالایی در زمینه صنعتی در سطح جهان دارند از جمله دانشگاه شریف، علم و صنعت، امیرکبیر و در واحدهای دانشگاه آزاد هم واحد قزوین جز دانشگاه های شناخته شده صنعتی در سطح جهان است.

هاله در ادامه درباره جذب نخبگان درکشور گفت: در حال حاضر جذب نخبگان خارج از کشور نیازمند تمهیدات فراوان است و در داخل کشور باید امکانات و شرایطی برای نخبگان فراهم شود که بتوانند به کشور برگردند و از نبوغ و توانایی شان در داخل کشور استفاده شود و باید همه تلاش خود را در جهت عدم خروج نخبگان از کشور داشته باشیم تا بتوانیم از این سرمایه های بزرگ انسانی که باید در جهت سازندگی و آبادانی کشور به کار گرفته شوند به نحو احسن استفاده کنیم.

وی درباره تفاوت کیفی میان دانشگاه آزاد و دانشگاه های خارج از کشور متذکر شد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی در بعضی از واحد هایش خصوصا واحد قزوین از سطح کیفی خوبی برخوردار است، کما اینکه اگر تمام فارغ التحصیلان این دانشگاه تمایل به تدریس داشته باشند، از تمام دانشگاه ها مورد پذیرش قرار می گیرند و این امر ناشی از سطح کیفی بالا در دانشگاه آزاد قزوین است که در تمام دنیا شناخته شده است.

حسن هاله در باره حذف کنکور در ایران تاکید کرد: حذف کنکور کمک زیادی به برقراری عدالت آموزشی می کند، چون در حال حاضر وجود کنکور دکانی شده برای عده زیادی از سودجویان که قطعا حذف آن منافعشان را به خطر می اندازد و اگر آزمون ورود به دانشگاه بصورت تشریحی باشد قطعا اثرات ثمر بخشی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در پایان خاطر نشان کرد: در بسیاری از نقاط دنیا آزمون کنکور مثل ایران نیست و هدف از برگزاری کنکور تنها برای تعیین سطح داوطلبان در مرحله ورود به دانشگاه های برتر است، دراین روش قبولی یا ردی نداریم همه قبول اند فقط تعیین سطح می شوند، در کشور ژاپن هم کنکور فقط در مقطع لیسانس برگزار می شود که قبولی در آن مطرح نمی شود و داوطلبان فقط تعیین سطح می شوند و در مقاطع بالاتر فوق لیسانس و دکتری کنکور ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا اگر در ایران هم بتوانیم چنین الگوی مناسبی برای سنجش و ورود داوطلبان به دانشگاه ها داشته باشیم در آینده ای نزدیک شاهد تربیت صحیح نیروی انسانی و بالندگی ایران در تمامی عرصه ها خواهیم بود.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 961242

وب گردی

وب گردی