سازمان نظام مهندسی مقصر شهرفروشی در کشور نیست/ علت نوسانات بازار ارز و سکه داخلى است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته ای در مورد نگرانی های شهرفروشی مطرح شد که در این زمینه باید گفت این مشکل مربوط به سازمان نظام مهندسی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته به مناقشات وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی توجه جدی داشته ام اما فرصت آنکه به عمق ماجرا ورود کنم را پیدا نکردم، گفت: فلسفه اصلی قانون گذار که سازمان نظام مهندسی را تعریف کرد بر این اساس بود که اقدامات حرفه ای را تا حد ممکن از امور دیوان جدا و آن را به حرفه ای ها بسپارند زیرا آنها قادر به انجام اقدامات مثبت هستند و به قول آخوندی، دیوان ظرفیت انجام کارهای حرفه ای را ندارد پس چه بهترکه آن را به مردم و حرفه ای ها بسپاریم.

لاریجانی با بیان آنکه همین فکر در نظام پزشکی هم مانند نظام مهندسی وجود دارد و مقصود اصلی، واگذاری کارهای تخصصی به صاحبان حرفه است، افزود: سابقه کار دیوان در کشور نشان دهنده آن است که طی شدن تمام مسایل به درستی، به نفع مردم و کشور خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته ای مطرح شده است مبنی بر آنکه سازمان برنامه و بودجه از قانون استثنا شده است که باید در این زمینه گفت این استثنا به لحاظ فنی نیست بلکه به جهت آن است که این سازمان می تواند در یک سطحی کارها را بخش های مختلف بسپارد.

او با اشاره به صحبت آخوندى مبنی بر آنکه موضوع شهرفروشی در کشور نشات گرفته از سازمان نظام مهندسی است، گفت: نکته ای در مورد نگرانی های شهرفروشی مطرح شد که باید گفت این مشکل مربوط به سازمان نظام مهندسی نیست، همه ما سالهاست که در کشور در حال فعالیت هستیم و از یک زمانی این مشکلات در شهرسازی به وجود آمد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شهرداری که توسط شوراها اداره می شوند ضوابط شهرسازی را به درستی رعایت نکردند و یا اینکه وزارت راه و شهرسازی از قدرت لازم برای نظارت برخوردار نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید یک منابع پایداری را برای شهرداری ها تعریف کنیم و همچنین وزارت راه و شهرسازی باید یک سری از الزامات را برای نظارت در اختیار داشته باشد، شاید همین که امور شهرداری ها به وزارت کشور وصل شده است کار نادرستی باشد، بنابراین مشکلات موجود ناشی از ساختار دولت است و باید به زودی حل شود.

به گفته او، بعید به نظر می رسد که ریشه مشکلات موجود از پیمانکاران و سازمان نظام مهندسی باشد بلکه مشکلات اخیر به تصمیمات شورای شهر و شهرداری ها برمی گردد که تبدیل به یک عرف عمومی شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه یک فرد بخواهد ساختمان بسازد وباید ناظرش را از سازمان انتخاب کند یک نوع فشار را بر مردم ایجاد می کند شما فقط می توانید به مردم بگویید که کدام شرکت ها از صلاحیت لازم برخوردار هستند، به هیچ عنوان نباید کار را برای آنها سخت کنیم بلکه برعکس باید تمام مسایل برای آنها سهل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: فلسفه اینکه برخی از اقدامات را در حکومت به بخش های حرفه ای واگذار می کنیم این است که دیوان بزرگتر شود زیرا سیستم های اداری از تجربه لازم برای کارهای حرفه ای برخوردار نیستند.

به گفته او، صحبت هایی که از سوی آخوندی مطرح شد حقوقی است و به صورت مهندسی بیان نشد.

لاریجانی با بیان اینکه مناقشه دیگری مبنی بر آن که سازمان نظام مهندسی دولتی است یا غیردولتی وجود دارد، گفت: کاملا مشخص است که این سازمان دولتی نیست و اگر در قانون آمده که رئیس آن باید توسط رئیس جمهور انتخاب شود برای ایجاد یک پل ارتباطی به حاکمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وجهه و ماهیت دولتی بودن به پول نیست بلکه به لحاظ صوری بدین صورت است که اگر نهادی از دولت پول دریافت کند آن نهاد به عنوان سازمان دولتی تلقی می شود، بنابراین بهتر است تا این مناقشه هر چه زودتر برطرف شود زیرا به اندازه کافی در کشور مناقشه وجود دارد.

او به وضعیت مهندسان در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وضع مهندسی در کشور مساعد نیست به جز تعداد محدودی از مهندسان، باقی مهندسان در وضعیت خوبی وجود ندارند که این موضوع به عنوان تلف کردن یک پتانسیل مهم است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در بخش ساختمان باید اقدامی صورت گیرد تا شاهد رونق در این حوزه باشیم، افزود: باید در این زمینه تمام ابزارهای لازم مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور دارای بافت فرسوده است، بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید اقدامی را در راستای بازسازی بافت فرسوده انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی باید پیشنهاداتی را جهت رونق بازار مسکن ارائه دهد تا نقدینگی های موجود به این سمت رود و مجلس هم قطعا از طرح های ارائه شده از سوی وزارت راه و مهندسان حمایت خواهد کرد.

او به طرح های نیمه تمام عمرانی اشاره کرد و افزود: در مجلس پنج سال است که تاکید کردیم دولت می تواند طرح های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند و منطق ما در خصوص این پیشنهاد بدین صورت است که براساس ماده 44 قانون اساسی بسیاری از طرح های عمرانی در صورت تکمیل هم باید واگذار شود اما متاسفانه این مساله جدی نگرفته شده است.

او گفت: حدود 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که دولت پول کافی برای اتمام آن ندارد و در حال حاضر با اوراق مشارکت آن ها را سرپا نگه داشته است.

لاریجانی به وضعیت اخیر اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود:اخیرا در کشور شاهد نوسانات مختلف در بازار ارز، طلا، سکه و مسکن هستیم که ربطی به مسایل خارجی ندارد بلکه برگرفته از مسایل داخلی و رشد نقدینگی است که این نقدینگی ها به سمت تولید سوق داده نشده است.

400

کد خبر: 961292

وب گردی

وب گردی