لزوم افزایش سهم کمک مالی دیگر اعضا به ناتو

ترامپ در جریان نشست روز گذشته ناتو در بروکسل ضمن انتقاد از آلمان خواستار افزایش کمک های مالی اعضای ناتو به این پیمان بین المللی نظامی شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیروز چهارشنبه در اولین روز نشست سران ناتو در بروکسل با حمله به آلمان، این کشور را متهم کرد که به دلیل واردات گاز از روسیه اسیر این کشور بوده و به طور کافی با این پیمان نظامی همکاری نمی کند.

وی افزود: آلمان میلیارد ها دلار به روسیه برای تامین انرژی خود پرداخت می‌کند و ما باید در مواجهه با روسیه از آلمان دفاع کنیم این مساله چگونه قابل تفسیر است؟ این عادلانه نیست.

اما از سوی دیگر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پاسخ به سخنان ترامپ گفت آلمان سیاست های خاص خود را دارد و تصمیمات خود را به طور مستقل اتخاذ می کند.

همچنین ترامپ و مرکل پس از پایان اولین جلسه این نشست با یکدیگر به صورت دوجانبه دیدار کردند و رئیس جمهور آمریکا پس از این دیدار تاکید کرد که روابط بسیار خوبی با مرکل بر قرار کرده است و در خصوص خط لوله گاز نورد استریم با وی مذاکراتی داشته است.

ترامپ همچنین چندی پیش در حساب توییتری خود نوشت: آلمان باید فوراً ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را پرداخت کند نه در سال ۲۰۲۵.

در پی این موضع گیری های ترامپ در نشست ناتو پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما به ناتو نیاز داریم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رایان اعلام کرد: امروز پیمان ناتو بیش از گذشته برای ما اهمیت دارد.

اما وی هم زمان در واکنش به خواسته آمریکا از آلمان برای افزایش کمک های مای به این سازمان نظامی گفت: رئیس جمهور آمریکا حق دارد که از اعضای این پیمان بخواهد کمک های مالی خود را افزایش دهند.

ترامپ در جریان نشست اخیر سران ناتو خواستار افزایش کمک‌ های نظامی به این سازمان از ۲ درصد تولید نا خالص داخلی کشورها به ۴ درصد گردید.

آمریکا با اختصاص ۷۰۶ میلیارد ۶۳ میلیون دلار که حدود نیمی از کمک های ارائه شده به این سازمان را تشکیل می دهد در رتبه اول قرار داشته و پس از آن انگلیس با ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد فرانسه با ۵۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رتبه سوم تامین کنندگان مالی ناتو را به خود اختصاص داده است.

همچنین آلمان با اختصاص ۵۱ میلیارد ۹ میلیون دلار در جایگاه چهارم قرا داشته و پس از آن ایتالیا با ۲۵ میلیارد ۷۸۰ میلیون دلار، کانادا با ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و ترکیه با ۱۵ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار در جایگاه ‌های بعدی قرار دارند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در 4 آوریل 1949 در واشنگتن تشکیل شده و هم اکنون 29 کشور در آن عضویت دارند. اصل این پیمان نزد آمریکا بوده و نسخه ای از آن برای تمام کشورهای عضو ارسال شده است، این بزرگترین پیمان نظامی موجود در جهان به شمار می رود.

شوروی نیز در واکنش به این اقدام آمریکا پیمان ورشو را در سال 1955 تشکیل داد که به امضای 8 کشور اروپای شرقی در آمد و به عنوان رقیبی برای ناتو محسوب می شد.

کد خبر: 961321

وب گردی

وب گردی