سازمان نظام مهندسی باری بر دوش دولت ندارد/ بیکاری مانند اختاپوس بر اقتصاد کشور افتاده است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: سازمان نظام مهندسی هیچ باری را بر دوش دولت ندارد و در صورتی که طی سال های گذشته دستگاه های دولتی دیناری را به سازمان نظام مهندسی پراخت کرده است اکنون بیایند و این مساله را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در بیست یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی با تاکید بر آنکه اکنون در حال گذراندن دوران پر فراز و نشیبی در حوزه ساختمان هستیم، گفت: در چنین دورانی است که قدر مردها و عیارها شناخته می شود، در دوران آرام و بدون چالش همه مرد میدان هستند اما در زمان سختی ها است که مدیران می توانند ارزش داشته باشند و عیار مدیریتشان، عیار بالایی باشد.

او در ادامه بیان کرد: ما باید بپذیریم که هیچ کسی در عرصه مسئولیت برای ما فرش قرمز پهن نکرده است ما خودمان را عرضه کرده ایم و مردم ما را پذیرفته اند، بنابراین باید در مقابل امانتی که به ما سپرده شده است امانت دار باشیم.

رجبی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود در اقتصاد کشور، سازمان نظام مهندسی به دلیل ظرفیت هایی که دارد می تواند به کمک دولت و ملت بیاید اما به شرط آنکه توان این سازمان شناخته و به آن اهمیت داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر آنکه یکی از چالش های بزرگ امروز کشور بحث اشتغال و یکی از راهبردهای اصلی این موضوع بحث مسکن است، گفت: بخش مسکن یک خرده سیاست و مساله کم اهمیت در حوزه اقتصادی کشور نیست بلکه شاکله اقتصاد کشور به بخش مسکن و ساخت و ساز گره خورده است.

او خاطرنشان کرد: امکان ندارد آماری که دولت برای عبور از بحران بیکاری و ایجاد اشتغال ارائه و پیش بینی کرده است بدون توجه به بخش مسکن محقق شود و تا زمان عدم دست یابی به این موضوع نمی توانیم از معضل بیکاری که مانند یک اختاپوس بر اقتصاد کشور افتاده است نجات پیدا کنیم.

رجبی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و دیگر مسئولان باید ضمن ورود به این مساله برنامه ریزی های لازم را داشته باشند و در عین حال مجلس باید مطالبه گری هایی را انجام دهد تا سیاست و راهبردهای اصلی که قرار است در دستور کار قرار گیرد را مشخص کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به بحث باز آفرینی شهری و نیز توجه به بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: ورود به بافت فرسوده نیازمند درگیر کردن ظرفیت های اجتماعی است، اینکه دولت در برنامه 5 ساله 270 محله را برای بازسازی در نظر گرفته است نشان دهنده طولانی بودن افق این اقدام است.

به گفته رجبی، این اقدام نیازمند سیستم چابک، توانمند و زودبازده است که به طورحتم باید دولت سیاست گذاری کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: ما در قانون، صندوق مشترک نظام مهندسی داریم که این صندوق می تواند برای کمک به این معضل ورود کند اما به شرط آنکه تشکیلاتی به وسعت همه ایران با ظرفیت 500 هزار مهندس ارزشمند وجود اشته باشد و نقش خود را در محاسبه عمرانی کشور پیدا و ایفا کند.

او با اشاره به مشکلاتی که اخیرا در بحث انرژی و آب به وجود آمده است اشاره کرد و گفت: در درک معضلات بحران آب تردیدی وجود ندارد، ورو به این عرصه ها با نصیحت امکان پذیر نیست بلکه نیازمند ساختار و فرآیندهایی است تا در جامعه فنی بتواند ورود و در فرآیند فنی خود بتواند آنها را به حالت اجرایی در آورد که این موضوع تنها با ظرفیت سازمان نظام مهندسی محقق می شود.

به گفته رجبی، تنها کافیست که موارد صرفه جویی به حالت آیین نامه ای در آید و در انتها یک دستگاه به اجرای این آیین نامه نظارت کند که این نگاه بهره وری درست می تواند کمک بسیار زیادی را به کشور کند.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ، روز گذشته بود که به تمام سازمان ها تشکیل کمیسیون انرژی را ابلاغ کردیم تا دستورالعمل لازم را برای ورود به عرصه عمل تهیه کنند.

او با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی هیچ باری را بر دوش دولت ندارد، گفت: در صورتی که طی سال های گذشته دستگاه های دولتی دیناری را به سازمان نظام مهندسی پراخت کرده است اکنون بیایند و این مساله را اعلام کنند.

رجبی افزود: سازمان نظام مهندسی بدون کمک دولت در حال فعالیت است و باید شان و جایگاه آن حفظ شود تا به عنوان بزرگترین ابزار دولت در خدمت اهداف نظام قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به بحث اصلاح قانون نظام مهندسی است اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که طی یک سال گذشته شاهد آن بودیم بدین دلیل است که ما در برداشت برخی از مفاهیم دچار ابهام شدیم که به طور حتم باید فرصتی پیش آید تا بتوانیم از تجربیات 20 سال گذشته استفاده کنیم.

او خاطرنشان کرد: در اصلاح قانون نظام مهندسی باید اعلام شود که این سازمان خصوصی است در حالی که هنوز ابهام وجود دارد که این دستگاه دولتی است و یا خصوصی؟ بنابراین تکلیف این قضیه هر چه زودتر باید مشخص شود.

رجبی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی نسبت به تشکل های صنفی با تفاوت هایی همراه است، گفت: اولین نقطه اختلاف غیرانتفاعی بودن تشکلات این سازمان است و دومین تفاوت تعهدات و مسئولیت های ویژه ای است که این سازمان در اختیار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر آنکه سازمان نظام مهندسی کشور یک سرمایه ملی است، اظهار داشت: زلزله کرمانشاه اتفاقی بود که می تواند سازمان نظام مهندسی را در فضای روشن قرار دهد و باید این زلزله را با بم و رودبار که تعداد کشته های بسیار بالایی را از خود به جای گذاشت مقایسه کنیم ، تعداد کشته شدگان زلزله کرمانشاه نسبت به آن زلزله به هچ عنوان قابل مقایسه نیست.

400

کد خبر: 961335

وب گردی

وب گردی