معاون نخست وزیر دولت موقت درگذشت

عباس امیرانتظام سخنگوی دولت بازرگان صبح امروز درگذشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علت فوت سخنگوی دولت موقت ایست قلبی گزارش شده است.

در 23 بهمن حکم سخنگویی دولت موقت و معاونت اداری نخست وزیری برای امیرانتظام صادر می‌شود اما او 4 ماه بعد به ماموریتی تازه اعزام شده و به عنوان سفیر ایران در کشورهای اسکاندیناوی راهی استکهلم می‌شود. طبق اطلاعات منتشر شده، تماس و ارتباط امیرانتظام با آمریکایی‌ها در سوئد بیشتر می‌شود.

سرانجام در 27 آذر 1358، عباس امیرانتظام به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا CIA و ارتباط پنهانی با دولت آمریکا، به محض بازگشت به کشور از ماموریت استکهلم، با حکم دادستانی کل انقلاب در فرودگاه بازداشت می‌شود. جاسوسی امیر انتظام زمانی کشف می‌شود که در ساختمان معروف به بیژن در لانه جاسوسی، توسط دانشجویان پیرو خط امام اسنادی پیدا می‌شود که بیانگر ارتباط پنهان امیرانتظام با آمریکا بود.

طبق اسناد کشف شده، مشخص می‌شود که "اس.دی پلاد(1)"، "اس.د. آهسته‌رو.1" و "ادوارد" در اسناد کشف شده از لانه جاسوسی، همان عباس امیرانتظام است. آمریکایی‌ها هم همان زمان اعلام می‌کنند که آمریکایی‌هایی که با امیرانتظام ملاقات کرده‌اند از جمله ریچارد کاتم، جرج کیو، جان استمپل و . . . عضو رسمی سازمان جاسوسی آمریکا بوده‌اند.

عباس امیرانتظام در 21 خرداد 60 به جرم همکاری با سیا، فراری دادن سران رژیم سابق، توطئه برای انحلال مجلس خبرگان به حبس ابد محکوم شد، اما از آذر 58 تا 73 در حبس بود و بعد از آن به علت بیماری آزاد شد.

305

کد خبر: 961337

وب گردی

وب گردی