اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه با محوریت سوریه برگزار می شود

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان این که ملاقات با آقای پوتین، حدود دو ساعت به درازا کشید، تصریح کرد: این ملاقات، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین‌الملل که برای تسلیم پیام رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، به پوتین به روسیه سفر کرده است، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 درباره دیدار خود با پوتین گفت: در این دیدار، پیام مقام معظّم رهبری و رئیس جمهور تسلیم پوتین شد.

وی با بیان اینکه این ملاقات حدود دو ساعت به درازا کشید، تصریح کرد: این ملاقات، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود.

ولایتی ادامه داد: در این دیدار، در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو شد. در سال‌های اخیر، دیدارهای متعددی بین آقای پوتین و روحانی برگزار شده است که آقای پوتین از عملیاتی شدن این قرارها ابراز رضایت کرد. اطلاع دارم که آقای روحانی نیز از پیشرفت مذاکرات راضی است.

وی با بیان اینکه مهم‌تر این است که رهبر انقلاب، به رابطه ایران و روسیه، از دیرباز، به عنوان رابطه‌ای راهبردی و استراتژیک نگاه می‌کنند‌، تصریح کرد: این سیاست، تحت اشراف رهبر معظّم انقلاب ادامه پیدا می‌کند.

ولایتی به آمارهای ارائه شده در دیدار امروز، توسط پوتین اشاره کرد و گفت: طبق آماری که آقای پوتین داد، در 4 ماهه اول سال 2018 میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه، 36 درصد افزایش پیدا کرده.

وی ادامه داد: درباره مسائل نفتی، هسته‌ای صلح‌آمیز و ارتباطات و راه‌آهن و خط ارتباطی شمال به جنوب هم در این دیدار، مطالبی مطرح شد.

ولایتی اظهار داشت: یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزرات نفت قرارداد 4 میلیارد دلاری را در حال انعقاد دارد. دو شرکت نفتی مهم نیز صحبت‌هایی را شروع کرده‌اند که رقم قرارداد آن‌ها، تا 10 میلیارد دلار می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: آماری که خود پوتین بیان کرد حاکی از این بود که ایشان تأکید داشتند که روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف 50 میلیارد دلار ادامه داشته باشد؛ یعنی روسیه آمادگی دارد این رقم را در نفت ایران سرمایه‌گذاری کند، که رقم مهمی است و می تواند جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کرده‌اند.

ولایتی اذعان داشت: در حوزه هسته ای ما یک راکتور 1000 مگاواتی را به کمک روس ها تاسیس کردیم که در تامین برق کشور نقش اساسی ایفا می کند. در همین زمینه دو راکتور دیگر در حال ساخت است که پوتین از جزئیات ساخت آن به طور کامل مطلع بود.

وی افزود: در زمینه تاسیس راکتورهای کوچک طبق هماهنگی که با رئیس سازمان انرژی اتمی شده بود در خصوص ایجاد راکتور های 100 و 35 مگاواتی در کرانه های جنوبی مکران که در آن جا هم نیاز به برق و هم نیاز به آب شیرین کن داریم هم تبادل نظر شد. نحوه فعالیت این راکتور ها به نحوی است که در اثر فعالیت آن ها هم می توان به تولید برق رسید و از بخار حاصل از تولید برق می توان برای راه اندازی دستگاه های آب شیرین کن بهره برد.

وی ادامه داد: لزوم تاسیس این راکتور ها از حیث ایجاد دستگاه های آب شیرین کن و تولید برق در سواحل مکران بسیار ضروری است و این مهم باید از طریق انتقال تکنولوژی ساخت این راکتور ها از روس ها به سازمان انرژی اتمی انتقال یابد.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه دو طرف از توسعه همکاری ها در زمینه راه آهن رضایت داشتیم، اظهار داشت: طی ده روز گذشته مقدمات برقی کردن راه آهن اینچه برون-گرمسار در شهر ساری مقدمات آن فراهم شد و آقای پوتین اعلام آمادگی کردند تا در بقیه حوزه های راه آهن نیز سرمایه گذاری کنند که تکیه آنها بر روی کریدور شمال به جنوب از سن پترزبورگ به چابهار بود و این خط برای حمل کالا از آسیای جنوب شرقی چهل درصد صرفه جویی در هزینه و وقت را به همراه دارد.

ولایتی تاکید کرد: در خصوص همکاری های منطقه ای بر خلاف شایعاتی که بعضی دشمنان مشترک ایران و روسیه بر آن دامن می زنند، آقای پوتین تاکید داشتند که روسیه و ایران به همکاری خود در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت های قانونی این کشورها در سوریه و عراق ادامه می دهند و از تمامیت ارضی دفاع می کنند. آقای پوتین موافق این هست که این همکاری ها کماکان هم در حوزه دفاعی و هم در حوزه سیاسی ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه دو کشور بر ادامه مذاکرات آستانه که بین معاونین وزرای خارجه ایران،روسیه و ترکیه انجام می شود، تاکید کردند گفت: در مورد مسائل بین المللی پوتین تاکید کرد که تحریم هایی را که آمریکا و دیگران علیه ایران دنبال کرده اند را قبول نداریم. تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را نداشته باشد از نظر ما پذیرفته شده نیست و به آن پایبند نخواهیم بود و در زمینه برجام حق را به ایران می دادند.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل با بیان اینکه آقای پوتین گفتند ما در کنار ایران هستیم و از حقوق ایران دفاع می کنیم، تصریح کرد: قرار بر این شد که گفتگوها بین دو طرف در رده های مختلف ادامه پیدا کند. به زودی اجلاس آستانه و سران کشورهای حاشیه دریای خزر را داریم و پوتین اعلام آمادگی کرد به زودی در تهران اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه را در خصوص بحث سوریه داشته باشیم.

ولایتی در خصوص دیگر برنامه های خود در سفر به روسیه نیز اظهار داشت: با آقای نواک مسئول کمیسیون مشترک دو کشور دیدار داریم آنچه که در رابطه با اقتصاد در خصوص دو کشور مرور کردیم را به تفصیل با ایشان مطرح خواهیم کرد و اگر در جایی مشکل وجود داشته باشد به اطلاع سران دو کشور خواهیم رساند که تصویب بشود.

وی در پایان گفت: با اعضای باشگاه والداگ که یک مجموعه مطالعاتی مهم و نزدیک به آقای پوتین است دیدار خواهیم داشت و راجع به سیاست خارجی جمهوری اسلامی سخنرانی خواهیم کرد.

305

کد خبر: 961346

وب گردی

وب گردی