چالش  گازرسانی به روستاهای جاده چالوس

از چند سال قبل و به دنبال برنامه‌ریزی برای رساندن گاز به تمام مناطق کشور بحث رساندن گاز به روستاهای جاده چالوس نیز به عنوان یکی از اهداف وزارت نفت در نظر گرفته شده که امکان اجرای آن هنوز فراهم نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ تعدادی از روستاهایی که در نقاط با ارتفاع بالای جاده چالوس قرار گرفته‌اند، با وجود برنامه‌ریزی‌ها عملا به گاز دسترسی ندارند؛ هرچند گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اعلام آمادگی وزارت نفت وجود داشته، اما این موضوع نیاز به مجوز وزارت راه و شهرسازی دارد.

شرایط خاص جاده چالوس از نظر جغرافیایی و پهنای مسیر باعث شده این وزارتخانه درباره اجرایی شدن این طرح با ریسک‌پذیری بسیار پایینی اقدام کند؛ تا جایی که به نظر می‌رسد اجرای طرح گازرسانی به این روستاها تنها با مجوز وزارت راه و شهرسازی ممکن خواهد بود.

منصور کیایی – معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری استان البرز – در این رابطه به ایسنا گفت: قطعا هدف مجموعه دولت چه در وزارت نفت و چه در وزارت راه و شهرسازی خدمت‌رسانی حداکثری به مردم است و از این‌رو در صورت امکان‌پذیر بودن گازرسانی به این روستاها قطعا این طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، آنچه تاکنون باعث شده طرح گازرسانی به این روستاها وارد فاز اجرایی نشود، شرایط خاص جاده چالوس و ریسک بسیار بالای اجرای این برنامه است.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری استان البرز درباره شرایط روستاهای همسایه این جاده توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بخشی از این روستاها از طریق خطوط لوله‌ای که از سمت طالقان وارد می‌شود امکان گازرسانی پیدا می‌کند، اما برخی دیگر باید از طریق جاده گاز دریافت کنند که این مساله از نظر فنی و ایمنی پیچیده است.

کیایی با اشاره به شانه خاکی بسیار محدود جاده چالوس در برخی از نقاط مسیر، تاکید کرد: شانه خاکی در این جاده در بعضی نقاط به کمتر از دو متر می‌رسد و قطعا نمی‌توان انتظار داشت که خطوط لوله گاز از این محدوده عبور کند؛ از این رو تنها راه چاره، انتقال خطوط لوله گاز از زیر آسفالت جاده است که این مساله هم ابهام‌ها و نگرانی‌های زیادی دارد.

وی ادامه داد: جاده چالوس با توجه به موقعیت خاص خود در بسیاری از نقاط هیچ مسیر جایگزینی ندارد و حتی مسیرهای خاکی و مال‌رو نیز نمی‌توان برای آن تعریف کرد و به همین دلیل جاده‌ای که تردد چند میلیونی خودرو در آن به ثبت می‌رسد نمی‌تواند به دلیل یک طرح مسدود شده یا با خطراتی مانند انفجار مواجه شود.

به گفته معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری استان البرز، هرقدر مسائل ایمنی رعایت شود باز انتقال خطوط لوله گاز به عنوان یکی از اشتعال‌پذیرترین انرژی‌ها از زیر یک تونل خطرات بالایی دارد؛ از این‌رو جز مجوز وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر برای اجرای این طرح شاید امکان پیگیری آن وجود نداشته باشد، زیرا این تصمیم قطعا خطراتی به همراه خواهد داشت.

کیایی درباره‌ی گزینه‌های جایگزین به جای عبور گاز از زیر آسفالت نیز گفت: قطعا نمی‌توان اعلام کرد که این موضوع به بن‌بست اجرایی رسیده است، اما تعیین مسیرهای جایگزین و در صورت نیاز ساخت و تجهیز آنها پدیده‌ای زمانبر است که باید برای آن مطالعاتی دقیق داشت. دلیل تاخیر در گازرسانی به این روستاها خطر بالای اجرای چنین برنامه‌ای است و باید دید در آینده مسئولان کلان وزارت راه و شهرسازی چه تصمیمی در این رابطه خواهند گرفت.

منبع: ایسنا

400

کد خبر: 961416

وب گردی

وب گردی