باید ساز و کار تشویقی برای جذب نخبگان فراهم شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای دانشگاه بجنورد گفت: باید ساز و کارهای تشویقی برای جذب نخبه‌ها به داخل کشور فراهم کرده و از گردش فکری آنان استفاده کنیم.

به گزارش ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترمجتبی شریعتی نیاسر، با بیان اینکه هم اکنون امکانات حضور فیزیکی و روانی استعداد ها و استادان ایرانی خارج از کشور را برای حضور درمراکز علمی داخل کشور فراهم می کنیم، اظهار داشت: اگر به هر دلیلی برخی از این عزیزان نتوانند در کشور حضور فیزیکی داشته باشند از حضور فکری آنان استفاده می کنیم و هم اکنون شرایط قانونی آن نیز برای رفت و آمد موقت فراهم شده است.

وی با بیان اینکه با جامعه دانشگاهی تعامل بیشتری خواهیم داشت و آیین نامه هایی نیز در این خصوص تهیه شده است، گفت: دانشگاه های سطح یک و دو نیز می توانند زمینه ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور را فراهم کنند و همچنین می توانند دوره های مشترک با دانشگاه های بین المللی ایجاد کنند و ماازاین مورد استقبال می کنیم.

دکتر شریعتی نیاسر با بیان اینکه هم اکنون باید دیپلماسی علمی رابیش از پیش تقویت کنیم، افزود: باید با کشور های جهان اسلام و کشور های همسایه ارتباط بیشتری داشته باشیم وامکانات خودمان را به آنان عرضه کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تعداد دانشجویان ایرانی قابل توجهی در مراکز آموزش عالی کشورهای پیشرفته تحصیل می کنند، گفت: با توجه به شرایط کنونی جهانی و فشارهای نظام استکبار، هم اکنون آمادگی کامل داریم تا دانشجویانی را که در خارج از کشور تحصیل می کنند بپذیریم.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای آموزش عالی سال مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال است، افزود: طرح جامع مهارت افزایی تدوین شده است و تمامی دانشگاه ها موظف شدند در مدت چهار سال تلاش کنند تا مهارت دانشجویان را در زمینه های مختلف افزایش دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم بر رصد اشتغال دانش آموخته های مراکز آموزش عالی تاکید کرد و افزود: در بسیاری از کشور های پیشرفته این کار را انجام می دهند که هم اکنون به صورت خودجوش برخی از دانشگاه ها در این حوزه وارد شده اند.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری تنها برای رشته های پر متقاضی و رقابت پذیر خواهد بود، گفت: هم اکنون یک میلیون نفر پشت کنکوری داریم و بر اساس مصوبه مجلس، وزارت علوم مکلف شده ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه ها را از طریق بررسی سوابق تحصیلی پذیرش کند.

وی افزود: باید فضای روانی بین خانواده ها در این خصوص برطرف شود و داوطلبان نیز آرامش خاطری داشته باشند زیرا در مرحله اول این طرح افرادی که به دنبال رشته های کم متقاضی و رشته هایی که به طور طبیعی پذیرش می شوند باید وارد شوند و احساس نیازی به شرکت در آزمون سراسری نکنند.

دکتر شریعتی نیاسر اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا میزان پشت کنکوری ها را تا ۷۰ درصد کاهش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر رتبه بندی دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: در سال های گذشته دانشگاه ها رتبه بندی و سطح بندی نداشتند و برخی مراکز آموزش عالی در نظام خارجی خود را معرفی می کردند ولی هم اکنون طرح رتبه بندی بومی و مبتنی بر نظام آموزشی عالی کشور تهیه شده است و در اولین مرحله دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی را سطح بندی کرده ایم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هم اکنون در مراکزآموزش عالی صندلی خالی نداریم، افزود: اگر استاندارد ها رعایت شود و ماموریت گرایی دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد چیزی به نام صندلی خالی نخواهیم داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه در سفری دو روزه به استان خراسان شمالی، در نشست های شورای دانشگاه بجنورد، روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منتخب استان و خبرنگاران و اصحاب رسانه استان حضور یافته و همچنین از مجتمع آموزش عالی شیروان، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، دانشگاه بجنورد و دانشگاه کوثرو مراکر آموزش عالی غیر انتفاعی بجنورد بازدید کردند.

در این سفر دکتر محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، دکتر فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و دکتر یوسف محب زادگان، مشاور اجرایی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر شریعتی را همراهی کردند.

201

کد خبر: 961430

وب گردی

وب گردی