ادامه همکاری های ایران و روسیه در سوریه

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل گفت: همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه در سوریه کماکان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در بخش خبری ۲۱ شبکه ۱ سیما با تشریح نتایج سفر خود به روسیه اظهار داشت: ما سه نوع دیدار با مقامات روسی داشتیم اولین دیدار دیپلماتیک بود که پس از تسلیم پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم دکتر روحانی گفتگوهایی را درباره همکاری های بین المللی داشتیم.

وی افزود: آمارها بسیار گویای رشد روابط ایران و روسیه است .در چهار ماه اول سال ۲۰۱۸ همکاری های ایران و روسیه ۳۶ درصد افزایش داشته است، حجم مبادلات محصولات کشاورزی میان ایران و روسیه ۵۷ درصد افزایش و در سه سال گذشته ۶۰ سند همکاری میانه دو کشور امضا شده است.

ولایتی ادامه داد: بر پایه توافق دو طرف ۳۰ درصد مبادلات تجاری با ارزهای ملی یعنی با روبل و ریال انجام گرفته است بنای دو کشور بر این است که این درصد بالاتر برود.

مشاور بین الملل رهبر انقلاب تصریح گفت: با همکاری روسیه ۴ نیروگاه تولید برق به مقدار ۱۴۰۰ مگاوات در بندرعباس در حال تاسیس است که ۱۴۰۰ مگاوات تولید برق کشور افزوده خواهد شد؛ همچنین روس ها درخواست کردند که پلی برقی میان ایران آذربایجان و روسیه ایجاد شود که هر کشوری نیاز بیشتری به برق داشت بتواند از آن استفاده کند.
وی با اشاره به امضای قرار داد میان ایران و کشورهای اوراسیا تصریح کرد: با انجام تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا و تسهیل تعرفه های گمرکی می توان این تجارت را بدون نیاز به ارزهای خارجی تسهیل و تامین کرد.

ولایتی اذعان داشت: پیشنهاد روسیه این است که راه آهن اینچه برون توسعه پیدا کند که اگر این کار انجام شود بخشی از کریدور شمال به جنوب تامین خواهد شد.

مشاور بین الملل رهبر انقلاب ضمن اشاره به تصویب همکاری های منطقه ای ایران و روسیه خاطر نشان کرد: برخی از کشورها شایعه کرده بودند که روسیه مخالف حضور ایران در سوریه است؛ اما پوتین رئیس جمهور روسیه بر این موضوع تاکید کرد که همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه در سوریه کماکان ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: به زودی اجلاسی در تهران با حضور روسای جمهور ایران روسیه و ترکیه تشکیل خواهد شد که در این اجلاس سه کشور درباره سوریه تبادل نظر خواهند کرد.

ولایتی با بیان این که مهم ترین نکته این سفر افزایش همکاری های ۵ کشور حاشیه دریای خزر است گفت: به زودی این پنج کشور حاشیه دریای خزر گرد هم می آیند تا قراردادهایی را امضا کنند و به هیچ وجه به کشورهای خارج از حوزه دریای خزر اجازه هیچ‌گونه دخالتی در این موضوع نخواهند داد؛ آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد قراردادهایی با کشورهای حاشیه دریای خزر هستند که ایران و روسیه به شدت با این موضوع مخالف است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل اضافه کرد: آمریکایی ها به دنبال این هستند که با ایجاد پلی میان قفقاز و آسیای مرکزی ورود ناتو را به منطقه تسهیل کنند که این خواب آنها هرگز تعبیر نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: همکاری های ایران و روسیه کماکان ادامه خواهد داشت و دو کشور شانه به شانه در تمام زمینه ها همکاری خواهند کرد؛ به زودی برنامه هایمان را برای سفر آتی به پکن اعلام خواهیم کرد.

302

کد خبر: 961454

وب گردی

وب گردی