۶ هزار میلیارد از منابع اشتغال روستایی تخصیص یافت

معاون وزیر کار با اشاره به تخصیص ۵۰ درصد منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل، از انقعاد قرارداد ۲ هزار میلیارد تومان طرح اشتغال‌زا با بانک‌ها خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عیسی منصوری ، درباره آخرین وضعیت اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی از محل منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی، گفت: این برنامه ملی در گام نخست مبتنی بر «پرداخت تسهیلات» آغاز شد که مورد تاکید دولت و مجلس بود و در گام دوم نیز «مداخلات توسعه اشتغال در روستاها» در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه ۲۵درصد از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان اولین مرحله تخصیص منابع این صندوق در بهمن ماه سال گذشته به حساب بانک‌های چهارگانه اجرای طرح واریز شد افزود: طی دو ماه نخست اجرای طرح به دلیل ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا و همچنین بررسی طرح‌ها در دستگاه‌های اجرایی بنابراین فعالیت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات با اندکی تاخیر شروع شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار افزود: پس از جلسات متعدد با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات تلاش کردیم با دستور رئیس جمهور فرایند پرداخت تسهیلات و بررسی طرح‌ها روان سازی و به عبارتی دسترسی روستائیان به تسهیلات اشتغال تسهیل شود.

منصوری تاکید کرد: بنابراین با وجود اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی از بهمن سال گذشته، به دلیل طی فرایند ثبت نام، هماهنگی با بانک‎‌ها و دستگاه‌های اجرایی، پرداخت تسهیلات از دهه سوم اردیبهشت امسال سرعت گرفت.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین از تخصیص ۲۵ درصد مرحله دوم منابع صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل خبرداد و افزود: بنابراین از مجموع منابع ۱.۵ میلیارد دلاری (معادل ۶ هزار میلیارد تومان) صندوق توسعه ملی برای اجرای برنامه اشتغال روستایی، تاکنون ۵۰ درصد منابع یعنی ۳ هزار میلیارد تومان به حساب بانک‌ها واریز شده است که طبق قانون بانک‌های عامل نیز مکلف هستند در هر مرحله از تخصیص منابع صندوق توسعه ملی، معادل آن را از منابع داخلی خود با تلفیق منابع صندوق برای اشتغال روستایی اختصاص دهند.

امضای قرارداد ۲ هزار میلیارد تومان طرح با بانک‌ها

معاون وزیر کار تاکید کرد: در حال حاضر با احتساب مجموع منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌های عامل ۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه اشتغال روستایی تخصیص پیدا کرده است که تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان از طرح‌های اشتغال، مصوب و منجر به انعقاد قرارداد بانک‌ها شده است و در نوبت پرداخت قرار دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا طبق دستور رئیس جمهور، کل منابع اشتغال روستایی تا پایان شهریورماه تخصیص پیدا می کند؟ گفت: واقعیت این است که این ظرفیت وجود دارد که تا شهریورماه طرح های مورد تایید و مصوب متقاضیان به بانک‌ها معرفی شوند تا به تدریج پرداخت شوند. البته نکته مهم این است که منابع طرح‌های اشتغال در یک مرحله به متقاضی پرداخت نمی شود بلکه این منابع به تدریج و به تناسب وضعیت پیشرفت طرح پرداخت خواهد شد تا از انحراف منابع جلوگیری شود.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سرمایه گذاری ها طبیعتا بلافاصله منجر به اشتغال نمی شوند؛ اولا که نمی توان انتظار داشت پرداخت تسهیلات به تنهایی حجم زیادی اشتغال ایجاد کند و مداخلات توسعه ای قطعا باید اتفاق بیفتد. دوما طرح‌های دارای ظرفیت اشتغال با یک تاخیر فاز منجر به اشتغال می‌شوند.

مداخله توسعه‌ اشتغال با اعزام تسهیل گران روستایی

منصوری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به «مداخلات توسعه‌ای اشتغال» در روستاها در کنار پرداخت تسهیلات گفت: در بحث مداخلات توسعه ای طبیعتا نمی توانیم به همه ۴۴ هزار روستای کشور مداخله کنیم. در این زمینه در قالب یک طرح مطالعاتی بر اساس یک الگو و مدلی از بین ۴۴ هزار روستا، ۴۹۰۰ روستای کانونی را شناسایی کردیم و در فاز نخست هزار روستا را در دستور کار قرار دادیم.

او با اشاره به اینکه روستاهای کانونی روستاهایی هستند که بیشترین داده و ستانده اقتصادی و اجتماعی را با روستاهای همجوار دارند افزود: بنابراین اگر در روستاهای کانونی مداخلات توسعه‌ای انجام شود روستاهای همجوار نیز توانمند می‌شوند که اطلس این طرح مشخص شده و به استان ها نیز اعلام شده تا اصلاحات لازم را بر اساس داده‌های میدانی خود انجام دهند و سپس به تدریج تسهیل گران را برای آموزش در روستاهای کانونی توزیع می‌کنیم.

منبع : مهر

402

کد خبر: 961493

وب گردی

وب گردی