سفارت خانه های ایران، "مزار شریفِ" مدیران ناکارآمد اقتصادی/ سیف سفیر ایران در استرالیا می‌شود؟

شنیده‌های ایسکانیوز حاکی از آن است که رییس کل بانک مرکزی بعد از اتمام دوره 5 ساله‌اش از خیابان میرداماد به کانبرا مامور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اواسط اردیبهشت‌ماه بود که خبری مبنی بر استعفای سیف در رسانه ها منتشر شد که چند روز بعد رسانه ها در تکمیل خبر خود مدعی شدند که هنوز استعفای سیف بررسی نشده و از او خواسته شده تا پایان ماموریت 5ساله‌اش در بانک مرکزی بماند تا بررسی ها برای جایگزین احتمالی او صورت پذیرد.

مدتی پیش بود که یکی از خبرگزاری های کشورمان در یک مصاحبه تفصیلی با رییس کل بانک مرکزی که بیشتر شبیه به یک رپرتاژ خبری یا یک مصاحبه‌ی سفارشی بود برای خداحافظی باعزت سیف و همچنین ارائه آمارهای مثبت دوران ریاستش بر بانک مرکزی ترتیب داده شد که در یکی از پاراگراف های این مصاحبه، سیف اشاره می‌کند: طبیعی است که مخالفان و کسانی که منافع‌شان با اقدامات اصلاحی بانک مرکزی به خطر می‌افتد، طرفدار تغییر اینجانب هستند و در این خصوص جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند و البته از نظر اینجانب فرقی نمی‌کند که مأموریت در چه زمانی خاتمه می‌یابد.

شاید رییس فعلی بانک مرکزی ادامه ریاستش بر چنین مسند معتبر و حساسی را حق خود، همکاران و همراهانش می‌بیند اما همانطور که ادامه روند فعالیت سیف بر بانک مرکزی توسط کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس نادرست به نظر می رسد، دولت نیز بعید است آزموده را بازهم بیازماید! در همین خصوص شنیده های ایسکانیوز حاکی از آن است که همانطور که همتی رییس کل بیمه مرکزی بعد از اتمام ماموریتش راهی پکن شد تا سفیر کشورمان در چین شود، داستان برای سیف نیز به همین منوال خواهد بود و این‌بار ولی الله سیف عازم کانبرا می‌شود تا نماینده و سفیر ایران در استرالیا باشد.

در همین خصوص، احمد توکلی رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت که پیش‌تردر بحث موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و احقاق حقوق مالباخته‌گان از سیف رییس کل بانک مرکزی شکایت کرده بود، تصریح کرد: معمولا مقاماتی که دارای شخصیتی برجسته و پخته باشند، دولت برای اینکه نشان دهد برای آن‌ها ارزش خاصی قائل است، بعد از اتمام ماموریتشان در داخل کشور، آن‌ها را در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور مشغول به فعالیت می‌کنند که این موضوع هم می تواند مثبت باشد و هم منفی.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه سیف را سفیر لایقی برای جمهوری اسلامی ایران می‌داند یا خیر، گفت: ولی‌الله سیف را سفیر خوبی برای کشورمان نمی‌دانم چون او خیانت در امانت کرده و نتوانست از عهده امانت و ماموریتی که در دوران ریاستش بر بانک مرکزی به او سپرده شده بود، بربیاید.

همچنین جهانبخش محبی‌نیا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این ارتباط به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: معمولا متاسفانه سفارت خانه های ایران "مزار شریف" مدیرانی است که در عرصه داخلی کارآمد نبوده‌اند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی تغییر تیم اقتصادی کابینه دولت حداقل از لحاظ روانی می‌تواند کمک حال باشد و یک علامتی هم به تیم جدید داده می شود که روز حسابی هم در کار خواهد بود.

اینکه دوباره بکارگیری مدیران اقتصادی کشورمان در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور چقدر درست و منطقی است، بماند برای شخص رئیس جمهور و وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و سازمان بازرسی! اما اینکه آیا روز حساب برای اشخاصی که مدت‌ها حساس‌ترین سمت های اقتصادی در کشور را عهده‌دار و عامل سیاست های پولی کشور لقب گرفته بودند،وجود دارد؟ آیا برخی از مدیران که بعضا با تصمیمات اشتباه، خسارات جبران ناپذیری به بدنه نظام جمهوری اسلامی و سلب اعتماد مردم از سیستم حاکمیتی زده‌اند، قسر در خواهند رفت یا خیر؟! پاسخ به این سوالات در ذهن اصحاب رسانه و مردم حول یک سناریوی مشترک می‌چرخد.

400

کد خبر: 961509

وب گردی

وب گردی