واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی/ به جای رجزخوانی، عذرخواهی کن آقای سیف!

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در یک مصاحبه‌ به ظاهر رپرتاژی در مقام دفاع از کارنامه مدیریت پنج ساله اش در بانک مرکزی برآمد و از افتخارات و دستاوردهای مدیریتی‌اش پرده برداشت؛ این در حالی است که افکار عمومی و حتی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس اوضاع نابسامان اقتصادی کشور را ناشی از تصمیمات برخاسته از خیابان میرداماد می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی رپرتاژی با یک خبرگزاری، گزارش عملکرد خود را به عنوان آخرین تلاش برای ماندن یا آخرین کارنامه‌اش ارائه داده است که مهم‌ترین نکات این مصاحبه دستاوردهای او بوده است:

-ساماندهی غیرمجاز‌ها مهم‌ترین دستاورد دوران مدیریتی من بود.
- نرخ رشد سرمایه‌گذاری ۱/۴ درصدی در سال ۱۳۹۶
- حصول نرخ تورم تک‌رقمی از خردادماه ۱۳۹۵ و استمرار نسبی آن تا نرخ ۹/۴ درصد در خرداد ۱۳۹۷
- خروج بخش مسکن از رکود و بهبود فعالیت‌های بخش‌خصوصی در این زمینه
- کاهش قابل ملاحظه نوسانات نرخ ارز، البته به واسطه بدعهدی‌های دولت امریکا و التهابات ایجاد شده در بازار ارز در سال ۱۳۹۶ و بر اثر انتظارات منفی ایجاد شده در این زمینه، رشد نرخ ارز در سال ۱۳۹۶ به ۰/۱۱ درصد رسید که در اوایل سال‌جاری با شدت بیشتری ادامه یافت. دولت نیز در پاسخ به تحولات اخیر، ترتیبات جدید ارزی را به اجرا درآورده است.
- طبیعی است که مخالفان و کسانی که منافع‌شان با اقدامات اصلاحی بانک مرکزی به خطر می‌افتد، طرفدار تغییر اینجانب هستند و در این خصوص جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند و البته از نظر اینجانب فرقی نمی‌کند که مأموریت در چه زمانی خاتمه می‌یابد.
- قطعاً این افراد بیکار نمی‌نشینند و در عمل هم شاهد حمایت‌هایی از ناحیه آن‌ها بودیم که مشکلات و مزاحمت‌هایی هم برای اینجانب و همکارانم ایجاد کردند.

مرغ پخته هم به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی خواهد خندید!

در همین ارتباط نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به مصاحبه روز گذشته سیف که به تشریح عملکرد مثبت خود در دوران ریاستش بر بانک مرکزی اشاره کرده بود، به خبرنگارایسکانیوز گفت: مرغ پخته هم از صحبت‌ها و ادعاهای مطرح شده توسط رییس بانک مرکزی خواهد خندید! به هرشکل در مدیریت آقای سیف بیشترین افت ارزش پول ملی را تجریه کردیم و همین پاسخ بنده، تمامی مصاحبه ایشان را وتو خواهد کرد!


عملکرد بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت مثبت نیست

در همین ارتباط محمدعلی شاعری عضو کمیسیون کشاوری مجلس به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: عملکرد سیف در بسیاری از شاخص های اقتصادی قابل نقد است و باید گفت در یکسال و نیم گذشته مهم ترین چالش کشور بهم ریختگی و نابسامانی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بوده که موجب نارضایتی و سلب اعتماد مردم در جامعه شده و این نابسامانی و سوء مدیریت توسط بانک مرکزی در این موسسات باعث شد میلیاردها تومان سرمایه ملت در مقابل چشمان بانک مرکزی، هدر برود و موسسات تا الان هم به تعهدات خود عمل نکردند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس ادامه داد:در اواخر سال گذشته به هم ریختگی بازار سکه و ارز نیز موج جدیدی از بی اعتمادی و نارضایتی را فراهم کرد و علت آن تصمیمات غلط بانک مرکزی و کاهش یکباره سود بانک‌ها بود که باعث شد نقدینگی از بانک ها روانه بازار شود و عدم مدیریت بازار شرایط را آشفته کرد و اکنون اثرات و تبعات آن را می بینیم.

شاعری افزود: عملکرد بانک مرکزی در دوران ریاست سیف و البته همچنین تیم اقتصادی دولت، نزد افکار عمومی عملکرد مثبت و مناسبی نیست و مردم به هیچ وجه، نمره قبولی به عملکرد دولت نمی‌دهند. علت آن هم این است که هم بانک مرکزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی هم‌سو و هم راستا با سیاست‌های اقتصادی دولت نبودند و نتوانستند برنامه‌ها و سیاست‌های کلی نظام را در عمل پیاده سازی کنند.

به جای رجزخوانی عذرخواهی کنید

در ادامه جهانبخش محبی‌نیا نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: بانک مرکزی تیم و عملکرد کاری موفقی نداشته است و باید گفت سیاست‌های تثبیت نرخ ارز نه تنها شکست خورد بلکه به شکل طوفانی اقتصاد ملول و رنجور ایران را ضعیف‌تر کرد و به آستانه نابودی کشاند.

نماینده میاندوآب در مجلس افزود: رکود مسکن بعد از یک رکود 10 ساله نه تنها به سمت رشد و تحریک ارزش افزوده کشیده نشده بلکه آنجا هم طوفان فروریختن قواره نظام قیمتی مسکن خودش را نشان داد.

او افزود: زمانی دولت اعلام کرد نقدینگی را کنترل کردیم ولی اکنون باید گفت متاسفانه در حال حاضر نقدینگی کشور در آستانه هزار و 600 هزار میلیارد تومان است که همین موضوع سامانه ارز،سکه و خودرو را بهم ریخت و این به معنی این است که اقتصاد ما قاعده ندارد و سیاست های پولی ما ورشکسته است و سیاست های ارزی نداریم.

محبی‌نیا در پایان گفت: در حوزه‌های اقتصادی تیم اقتصادی دولت، اشرافیت و خلاقیتی نداشته است و اکنون این آقایان به جای رجزخوانی باید عذرخواهی کنند.

گفت‌و‌گو از: علی سرمستی

400

کد خبر: 961517

وب گردی

وب گردی