مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی: برای حل مشکل اکران، باید نهضت سالن سازی در سینما تقویت شود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به میزان تولیدات سینمای ایران در سال گفت: برای حل مشکل اکران، باید نهضت سالن سازی در سینما تقویت شود، اگر سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ فیلم تولید می‌‌شود، سهم فیلم‌ها از اکران هر سال کمتر از ۶۰ اثر است. امیدواریم با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی بتوانیم سالن‌هایی با استانداردهای جهانی داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» اظهار کرد: مهمترین چالش تامین سرمایه در کشور ما این است که صاحبان آثار سینمایی اگر نتوانند از نهادها و بنیادهایی مانند فارابی تامین سرمایه کنند به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.

وی با تقدیر از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سینما یادآور شد: در چند دهه اخیر سینما با حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به کار خود ادامه داده اما این شیوه پایدار نیست؛ سرمایه‌دار می‌تواند با تهیه کننده قراردادی ببندد و بخاطر اختلاف سلیقه، تعهد خود را در قبال فیلمساز انجام ندهد و او با پروژه‌ای نیمه کاره تنها بماند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که به نظرمان رسید باید در این دوره انجام شود راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری فیلم در بورس است تا از این طریق برای سرمایه‌گذاری در سینما به سراغ مردم بیاییم و این اقدام در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد شد.

تابش ادامه داد: چالش دیگر در سینما نبود بیمه سرمایه‌گذاری در آثار سینمایی است؛ اگر فیلمی را تولید شد و بنا به دلایل مختلف فیلم با شکست تجاری روبه‌رو شد، بیمه تعریف شده‌ای در سینما برای سرمایه‌گذار نداریم و در این زمینه توافقی بین نهادهای سینمایی و سازمان‌های بیمه گذار وجود ندارد .

وی توضیح داد: در کارگروه مشترک سازمان سینمایی و وزارت اقتصاد و دارایی، مهندس حیدریان رییس سازمان سینمایی با مدیران عامل برخی شرکت‌های بیمه در این باره وارد گفت‌وگو شده و امیدواریم این بیمه محقق شود. ما مشخصا در حال پیگیری این دو مسئله هستیم و امیدوارم هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن این برنامه‌ها باشیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: هر سال یک تا دو فیلم با علاقه مندی و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور ساخته و اکران می‌شود اما این مهم باید به روند جاری در فرایند سیاست‌های سازمان سینمایی و وزارت خارجه تبدیل شود و امیدواریم ایرانیان بیشتری برای سرمایه‌گذاری و ورود آنها به تولید فیلم و سالن سازی جذب کنیم.

تابش با اشاره به راه اندازی نهضت سالن سازی در سینما اظهار امیدواری کرد این نهضت ادامه داشته باشد. وی در این باره تصریح کرد: برای حل مشکل اکران، باید نهضت سالن سازی در سینما تقویت شود، اگر سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ فیلم تولید می‌‌شود، سهم فیلم‌ها از اکران هر سال کمتر از ۶۰ اثر است. امیدواریم با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی بتوانیم سالن‌هایی با استانداردهای جهانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: روند سالن سازی بسیار عالی بوده و در شهرهای بزرگ با کمترین حمایت شهرداری‌ها و دولت، سالن‌های سینمایی ساخته شده است. شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز از جمله شهرهایی هستند که سالن‌سازی‌های مطلوبی در آنها انجام شده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: ظرفیت ساخت سالن در کشور وجود دارد و از همه سرمایه‌گذارانی که سرمایه مادی و معنوی خود را به ساخت سالن سینمایی اختصاص دادند تشکر کرده و از شهرداری‌ها و استانداری‌هایی که بخش خصوصی را تشویق و همراهی کردند تقدیر می‌کنم.

تابش در ادامه تاکید کرد: کارگروهی با مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه داریم؛ ترغیب رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها فرصتی را فراهم می کند که ایرانیان خارج از کشور در زادگاه خود و در خانه پدری، یک بنای فرهنگی اهدا کنند و چه بهتر که در مجتمع‌های فرهنگی مثل سینما سرمایه‌گذاری کنند .

وی افزود: اگر در این زمینه چند نمونه موفق اتفاق بیفتد ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ ترغیب می‌شوند و امیدوارم محیط امن و مبتنی بر اعتماد را برای آنان فراهم کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: سینما بیش از ۳۰ شغل را نمایندگی می‌کند و با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده درباره موانع سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ و سینما، فعالان بازار سرمایه و بانک و بیمه و فعالان فرهنگی می‌توانند در این باره نظرات خود را بیان کنند.

**توسعه چشم گیر سینما

سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این برنامه گفت: از نظر اقتصادی سینمای ایران رشد مداوم را به لحاظ کمی و کیفی تجربه می‌کند. بازار سینمای ایران توسعه چشم‌گیری داشته و در روندهای بیش از ۵ سال، رشد دائمی بوده و افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در بازار توسعه گرا نیازمند تامین مالی برای ساخت فیلم، تجهیزات فیلم، سالن برای نمایش و تربیت نیروی انسانی و... هستیم. در این بازار سرمایه‌گذاری لازم انجام نمی‌شود و بازار سینمای ایران بدون سرمایه‌گذاری در حال طی کردن مسیر توسعه است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: واحدهای سرمایه‌گذاری موثری را نمی‌بینیم که برای توسعه محیط اکران، ساخت و تولید فعالیت کنند و سرمایه‌گذاری موثر نداریم .

سیدزاده با بیان اینکه سینما از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند که هر سال رشدی را تجربه کند یادآور شد: ضریب توسعه سینما با خطر مواجه است اما برنامه‌ها نشان می‌دهد در ۵ سال آینده بازار سینما بیش از ۱۰ برابر می‌شود و اگر امروز فروش سینما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد بوده این رقم در ۵ سال آینده به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی تاکید کرد:VOD و IPTV توسعه پیدا خواهد کرد و این ۱۰ برابرشدن در ۳ تا ۴ سال کامل محقق می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عنوان کرد: در شهرهایی که زیرساخت‌های اینترنتی لازم را دارد، دیدن فیلم دشواری‌های مرسوم را ندارد. همچنین شبکه نمایش خانگی امسال نسبت به ۵ سال پیش بیش از ۱۰ برابر حجم دارد.

سیدزاده در ادامه توضیح داد: اولین مانع در سرمایه‌گذاری برای سینما، عدم شفافیت است؛ در یک پروژه سینمایی برنامه شفاف اقتصادی نداریم. اینکه چقدر پول با چه استانداری در تولید هزینه می‌شود و بازگشت سرمایه چه زمانی خواهد بود؟

وی گفت: حضور نهادهای مالی موجب شفافیت می‌شود. هنوز هیچ نهادی نیست که صورت وضعیت یک اثر را اعلام کند. کارها به صورت دفتری و با توافقات انجام می‌شود و شرایط سرمایه‌گذاری و نحوه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار نامشخص است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: روزی که ساخت فیلم تبدیل به پروژه اقتصادی شود می‌توان به شفافیت رسید و در این شرایط می‌توان آن را تضمین کرد و توسعه داد. در این میان نقش سازمان‌های دولتی مانند معاونت سینمایی و بنیادهای حرفه‌ای دولتی مهم است و این سازمان‌ها می‌توانند نهادهای صنفی را تقویت کرده و این شفافیت را از طریق آنان اعمال کنند و دستمزدها استاندارد و شفاف و دارای تعرفه شده و براساس مصوبات، عمل شود.

سیدزاده با بیان اینکه نگذاریم سینما تبدیل به پروژه‌های غیر شفاف شود گفت: نه تنها سینما، بلکه حوزه فرهنگ و هنر نیز از خلا شفافیت مالی رنج می‌برد. قیمت تمام شده آثار، دستمزد، فروش و مراحل تولید مشخص و شفاف نبوده و برخوردها سلیقه‌ای و غیر شفاف است و گاهی اوقات برای نهادهای مشارکت کننده نیز قطعی نمی‌شود که چقدر هزینه تولید یک فیلم شده است.

وی تاکید کرد: فقدان نهادهای اعتبارسنجی در این بخش احساس می‌شود. در سیستم کارشناسی دادگستری برای ارزشیابی یک اثر هنری سیستمی نداریم و تکیه بر خُبرگان حاضر است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: خلاء حرفه‌ای بازاریابی در سینما دیده می‌شود و روابط غیر رسمی و عوامل نامربوط به سینما و یا سوابق یک تهیه کننده در این زمینه موثر است. نهادهایی باید وجود داشته باشند که پروژه‌های سینمایی را تبدیل به اطلاعات اقتصادی کنند و در نهایت براساس منطق و ریسک‌ها در آثار سینمایی سرمایه‌گذاری شود.

سیدزاده یادآور شد: نهادهایی که درک درستی از پروژه‌های هنری دارند و با زبان اقتصادی با نهادها و بانک‌ها صحبت می‌کنند می‌توانند این فاصله را پر کنند.

وی در پایان گفت: صندوق اعتباری هنر اولین «صندوق سرمایه‌گذاری فیلم» برای بورس را راه اندازی می‌کند و چند فیلم را در بورس ارائه و توسط فعالان بورس برای این آثار سرمایه جذب کرده و در یک بازه، سود حاصل از این پروژه‌ها تقسیم می‌شود.

501

کد خبر: 961533

وب گردی

وب گردی