باید  نگاه بومی و ملی به زیرساخت های سایبری داشته باشیم

رئیس پدافند غیر عامل گفت: در صورت ملی بودن زیرساخت های سایبری می توان از همه تجهیزات استفاده کرد. اگر این کار را نکنیم آنها می توانند از راه دور شهرهای ما را به هم بریزند.

به گزارش ایسکانیوز، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در کنفرانس ملی چالش های هوشمندسازی که در مرکز همایش های رازی دانشکده علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) اظهار داشت: پرداختن به پدیده هوشمند سازی یک ضرورت جدی است که همه عرصه‌ها باید به آن بپردازند. هوشمندسازی در همه حوزه‌های مختلف تاثیرات شگرفی ایجاد کرد و فرصت های با ارزشی برای بشریت به وجود آورده است. به عنوان مثال در یک خانه همه اجزاء آن هوشمند شده است.

وی افزود: هوشمند سازی شهری در همه ابعاد و همچنین حوزه سلامت از قابلیت هوشمند سازی بهره مند می شوند و از سوی دیگر ما با صنعت و زیر ساخت هوشمند روبرو هستیم و به نوعی اداره شهرها متکی به هوشمند سازی است. در حوزه های نظامی هم به همین شکل و برای اولین بار در جنگ افغانستان شاهد فرماندهی و کنترل جنگ از دور بودیم. این پیشرفت به حدی است که شاهد شکل گیری جنگ های رباتیک هستیم، پس نگاه به این مسئله ضروری است.

وی با اشاره به پیشرفت سریع فناوری اظهار داشت: ما باید در مجموعه های مختلف قابلیت کنترل فناوری را داشته باشیم تا با مشکل روبرو نشویم. اولین قابلیت هوشمند سازی قابلیت ارتباط اجزای یک مجموعه است. برنامه ریزی اجزا هم یکی دیگر از قابلیت ها و ویژگی های هوشمند سازی اشیاء است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور قابلیت فرماندهی و فرمان پذیری را از جمله ویژگی های هوشمند سازی دانست و گفت: یکی از دانشمندان می گفت هر مجموعه ای که قابلیت کنترل از دور را داشته باشد دیگران نیز می توانند از آن استفاده کنند و هوش مصنوعی و پردازش داده هم بر قابلیت و کارکرد اشیا افزوده و موجب شکل گیری یک بیگ دیتاهای اطلاعاتی عظیم شده است.

وی ادامه داد: هوشمند سازی فرصت های بسیاری به وجود آورده و زندگی را آسان کرده است، تا حدی که می‌توانید از کیلومترها دورتر فرمان هایی را به سیستم هوشمند داد و یا با برنامه ریزی به اشیا دستور داد؛ مثل هواپیماهای بدونه سرنشین.

سردار جلالی درباره تهدیدات هوشمندسازی اشیاء تصریح کرد: هوشمند سازی در کنار فرصت و قابلیت‌ها، تهدیداتی هم دارد. از جمله نفوذ و کنترل دیگران و یا در حوزه های نظامی نفوذ و کنترل تجهیزات نظامی یک تهدید جدی است و این مهاجمین سایبری می توانند از همه اشیا هوشمند به عنوان ابزاری برای تهاجم استفاده کنند.

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان، سیستم ها همه اطلاعات را به کارخانه های تولیدکننده ارسال می کنند پس می تواند مورد استفاده دشمنان قرار گیرد، البته استفاده از این تجهیزات ضروری است اما باید آسیب ها و تهدیدات آنها را بشناسیم و با یک نگاه بومی و ملی به زیرساخت های سایبری داشته باشیم. در صورت ملی بود زیرساخت های سایبری می توان از همه تجهیزات استفاده کرد. اگر این کار را نکنیم آنها می توانند از راه دور شهرهای ما را به هم بریزند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: باید مراکزی ایجاد شود تا خطرات و آسیب های هوشمندسازی در حوزه سلامت و همچنین شهر هوشمند را بررسی و کنترل آنها را برعهده بگیرد تا در شرایط تهدید بتواند شرایط را کنترل کند .

وی در پایان تاکید کرد: یک عرصه آزاد و رها در فضای مجازی و سایبری نمی تواند محیط امن را برای کشور ما در پی داشته باشد، البته مقررات لازم هم موجود نیست و مجلس محترم باید قوانین لازم را در این خصوص تنظیم و تصویب کند تا فضای سایبری از امنیت بیشتری برخوردار شود.

منبع: مهر

302

کد خبر: 961610

وب گردی

وب گردی