آخرین آمارشرکت های دانش بنیان کشور/ ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه  فناوری چگونه تحقق می یابد؟

بر اساس آمار پایگاه عمومی شرکت های دانش بنیان، تعداد شرکت های دانش بنیان در ایران به 3 هزار و 584  می رسد که یک هزار و 742 شرکت در استان تهران قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که نام شرکت های دانش بنیان در اخبار، آگهی های استخدام و غیره شنیده می شود. به زبان ساده، بنیاد و شالوده این شرکت ها بر اساس دانش شکل گرفته و پیش می رود، به گونه ای دیگر می توان گفت علم و دانش عنصر جدایی ناپذیر شرکت های دانش بنیان هستند.

این شرکت ها برای تجاری سازی نتایج تحقیقات پژوهشگران از طراحی گرفته تا تولید کالا و خدمات بسیار مفید است، همچنین هم افزایی علم، دانش و ثروت، تحقق اهداف اقتصادی و علمی کشور شامل کاربرد اختراع و نوآوری، از جمله سایر اهدافی هستند که توسط شرکت های دانش بنیان دنبال می شوند.

آخرین آمار شرکت های دانش بنیان در کشور

بر اساس آمار پایگاه عمومی شرکت های دانش بنیان، تعداد شرکت های دانش بنیان در ایران به 3 هزار 584 می رسد که از این تعداد، 720 شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک، یک هزار و 149 شرکت دانش بنیان تولیدی نوع 2(صنعتی)، یک هزار و 426 شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک و 289 مورد نیز شرکت دانش بنیان نوپا نوع 2 هستند. استان تهران با 1742 شرکت، استان اصفهان با 348 شرکت و استان خراسان رضوی با 182 شرکت، بیش ترین شرکت های دانش بنیان را در سطح کشور دارند. جدول زیر بیانگر آخرین آمار شرکت های دانش بنیان در کشور است:

شرکت های دانش بنیان به تفکیک استان
نام استان

تعداد شرکت های

دانش بنیان

آذربایجان شرقی 101
آذربایجان غربی 18
اردبیل 14
اصفهان 348
البرز 122
ایلام 6
بوشهر 33
تهران 1742
چهار محال و بختیاری 15
خراسان جنوبی 39
خراسان رضوی 182
خراسان شمالی 8
خوزستان 78
زنجان 42
سمنان 57
سیستان و بلوچستان 15
فارس 129
قزوین 44
قم 54
کردستان 27
کرمان 58
کرمانشاه 46
کهکیلویه و بویراحمد 2
گلستان 40
گیلان 40
لرستان 18
مازندران 72
مرکزی 74
هرمزگان 35
همدان 48
یزد 77
مجموع 3584

جزئیات تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در سال جاری

به گفته علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت علمی به طور جدی پیگیر حمایت از شرکت های دانش بنیان است، میزان پرداختی بانک ها به منظور حمایت از فعالیت های شرکت های دانش بنیان در سه ماه اول سال جاری بیش از هزار میلیارد تومان بوده است. در این صورت می توان گفت تا پایان سال ۹۷، ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود.

شرکت های دانش بنیان در مشکلات و موانع شانه خالی نکنند

چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، اعلام کرد: تنها جایگزین اقتصاد نفتی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهره‌گیری از جوانان تحصیل‌کرده به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه فعلی کشور است. به اعتقاد وی، شرکت‌های دانش‌بنیان باید اراده کافی و به ملت و کشور علاقه داشته و خواهان پیشرفت کشور باشند، همچنین در مشکلات و موانع شانه خالی نکنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در یک کشور در حال توسعه وجود موانع و مزاحمت‌هایی در پیش روی انجام کارهای نو و جدید امری طبیعی است گفت: البته ما به سرعت به دنبال اصلاح مقررات و قوانین مزاحم خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد زیرساخت‌های لازم و مسیر توسعه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم. دولت مصمم است تسهیلات مورد نیاز پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند تا این شرکت‌ها رشد کنند و در سطح جهان مطرح شوند.

به اعتقاد وی، سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان باید شفاف و روشن باشد، وی در این باره افرود: در اراده دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تردیدی وجود ندارد و نمونه آن این است که در طرح تسهیلات ۱۲ هزار میلیارد تومانی اشتغال روستایی با سود شش درصد، شرکت‌های دانش‌بنیان مجاز شده‌اند که از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: این مناسب نیست که در سبد صادراتی کشور، سهم صادرات کالای دانش‌بنیان عدد غیرقابل ذکری باشد و امیدوارم شرکت‌های دانش‌بنیان به جایگاهی برسند که بتوانند محصولات خود را به آسانی در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند.

چگونگی تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه علم و فناوری

همان طور که می دانید در صورت تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه، شاهد تحولات عظیمی در حوزه علم و فناوری، اقتصادی و اجتماعی و غیره خواهیم بود. در صورتی که بخواهیم در بازار فناوری با سایر کشورهای جهان رقابت کنیم، لازم است علم و دانش نوین با صنعت ادغام شود،

در صورتی که ارتباط صنعت و دانشگاه در مسیر صحیحی پیش رود، طبیعتا زمانی ماموریت های دستگاه ها و شرکت های دانش بنیان موثر در راستای این ارتباط مشخص می شود، شاهد تحول جدی در ارتباط صنعت و دانشگاه خواهیم بود.در چنین شرایطی دانشگاه ها باید نیروهایی را تربیت متخصصی را تربیت کند که به تولید علم و دانش متناسب با علوم روز دنیا مشغول شوند، در این زمینه تاسیس شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه ها بسیار مناسب است، دانشجویان می توانند در این مراکز محصولاتی که برگرفته از علم، فناوری، نوآوری و خلاقیت خودشان است، تولید و آن را تجاری سازی کنند و در اختیار صنعت قرار دهند.

از طرفی دیگر صنعت نیز علاوه بر ثروت آفرینی، کالا و خدمات لازم را تولید و در اختیار این افراد قرار می دهد، علاوه بر آن ، صنعت نیز می تواند از دانشگاه نقش پذیری داشته و به تحقیق و پژوهش بپردازد و نیروی متخصص تربیت کند. در این بین باید نهاد یا سازمانی بر تعاملات دانشگاه و صنعت نظارت داشته و تبادلات میان این دو حوزه را تدوین کند. شرکت های دانش بنیان می توانند با تسهیلاتی که تا پایان امسال دریافت می کنند، در حوزه هایی که پیش تر به آن اشاره شد، پیشرفت های خوبی داشته باشند.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

کد خبر: 961615

وب گردی

وب گردی