رضوانی: آرزویم مدال جاکارتاست/ تیم‌های فوتبال در شنا سرمایه‌گذاری کنند

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: آرزو می‌کنم در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا مدال بگیریم، هر چند این کار در شنا بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، نشست خبری محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا،‌ شیرجه و واترپلو پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی جاکارتا امروز (یکشنبه) در محل کمیته المپیک ایران برگزار شد. در این نشست خبری، خشایار حضرتی به عنوان سرمربی تیم ملی شنا هم حضور داشت.

رضوانی در ابتدای این جلسه صحبت‌هایی را در خصوص آخرین شرایط سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی مطرح کرد.

وی ادامه داد: در رشته واترپلو سه سال است که کار را آغاز کرده‌ایم و با چیریچ قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. از سال گذشته تمرینات را به صورت جدی آغاز کردیم، در این مسیر ملی‌پوشان راهی چند اردوی تدارکاتی از جمله ایتالیا شدند و در کمپ تمرینی تیم ملی ایتالیا چند جلسه را برگزار کردند، همچنین ملی‌پوشان واترپلو راهی اردوی تدارکاتی در چین شدند که خوشبختانه هیچ‌کدام از این سفرها هزینه‌ای برای فدراسیون نداشت.

رضوانی خاطرنشان کرد: چینی‌ها برای حضور در بازی‌های آسیایی برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی دارند و قطعا یکی از تیم‌های مدعی در بازی‌های آسیایی خواهند بود. پس از اردوی چین، ما به صربستان رفتیم و شرایط بسیار خوبی را در آنجا تجربه کردیم و در ادامه قرار است به سنگاپور برویم و از آنجا عازم بازی‌های آسیایی شویم.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در مورد آخرین وضعیت رشته شنا گفت: شنا ورزشی نیست که بخواهیم در آن وقفه‌ای ایجاد کنیم. ما تیم ملی جوانان را به تایلند فرستادیم و شناگران جوان ایران موفق شدند ۸ سهمیه ورودی B المپیک جوانان را کسب کنند. در شنا ما ۵ سهمیه برای اعزام به جاکارتا داشتیم، اما با توجه به برخی حساسیت‌هایی که خودمان داشتیم، تصمیم بر این شد که با 4 ورزشکار به جاکارتا برویم، واقعیت این است که دلایل این کار احترام به قهرمانان و انتخاب شایسته‌ها بود.

رضوانی با بیان اینکه قره‌حسنلو، انصاری، غلامپور و یاوری چهار نماینده شنای ایران در بازی‌های آسیایی هستند، عنوان کرد: در حال حاضر جوانان شنای ایران در ویتنام حضور دارند و امیدواریم بتوانند ورودی A مسابقات المپیک جوانان را به دست بیاورند. ما تلاش کردیم به کمک اسپانسر و ارتباط‌های بین‌المللی خوبی که داشتیم، بهترین شرایط و اردوها را برای ورزشکاران خود فراهم کنیم.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو خاطرنشان کرد: به نظر من واترپلو یکی از بهترین اردوهای چند سال اخیر خود را تجربه کرد. جا دارد بابت تفاهم‌نامه‌ای که با ایتالیا امضا شده، از وزیر ورزش تشکر کنم، چرا که همین تفاهم‌نامه موجب شد تا برای اردوی ایتالیا هزینه‌ای پرداخت نکنیم. در حال حاضر هم چینی‌ها در ایتالیا اردو زده‌اند و ما می‌توانیم آخرین اطلاعات را در مورد جدی‌ترین حریف‌مان در بازی‌های آسیایی از ایتالیایی‌ها بگیریم.

رضوانی ادامه داد: سال گذشته با روی کار آمدن صالحی امیری،‌ بودجه فدراسیون‌ها بسیار خوب شد،‌ امیدوارم بتوانیم نتایج خوبی در بازی‌های آسیایی بگیریم تا جوابی باشد به زحمات مسئولین ورزش. شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک از رشته‌هایی هستند که باید نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم. در دنیا کودکان تا سن هشت، نه سالگی در یکی از این سه رشته فعالیت می‌کنند و پس از آن به سمت رشته مورد علاقه خود می‌روند، ما در این سه رشته نیازمند برنامه‌های راهبردی هستیم، متأسفانه طرح صبا هم نیمه‌تمام ماند و هنوز مدارس خوبی در رشته‌های پایه تشکیل نشده است.

رضوانی گفت: اگر شنا به مدال برسد، بخش زیادی از دغدغه ورزش کشور حل می‌شود. آمریکایی‌ها در المپیک ریو ۱۳ مدال از دوومیدانی، ۱۶ مدال از شنا و ۴ مدال از ژیمناستیک کسب کردند. من هم آرزو می‌کنم بتوانیم در بازی‌های آسیایی مدال بگیریم، هر چند این کار در شنا خیلی سخت است.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو ادامه داد: در شیرجه همه چیز بستگی به حرکات ورزشکاران دارد، اگر روز خوب آنها باشد و بتوانند حرکات را به درستی انجام دهند، می‌توانیم مدال بگیریم. در واترپلو هم با توجه به گروهی که داریم، کارمان سخت است، اما قطعا همه تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا بهترین نتایج کسب شود، احتمالا رقابت سختی با قزاقستان خواهیم داشت و برای کسب مدال هم باید با چین رقابت کنیم، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که ما در واترپلو دو دوره غیبت داشتیم و حالا همین حضور می‌تواند انگیزه زیادی به ورزشکاران ما بدهد.

رضوانی در خصوص اینکه آریا نسیمی شاد، یکی از نوابغ شنای ایران اخیرا گفته که درس خواندن را به حضور در بازی‌های آسیایی ترجیح می‌دهد، تصریح کرد: آریا یک نابغه در شنا بود و در درس هم یکی از نوابغ به شمار می‌رود، اگر من هم بودم درس را ترجیح می‌دادم. او در حال حاضر تلاش می‌کند که در رشته پزشکی وارد دانشگاه شود، البته از شنا جدا نشده و هنوز تمریناتش را ادامه می‌دهد. من درخواست می‌کنم از تیم‌هایی که در فوتبال تیمداری می‌کنند، به سمت رشته‌های ما هم بیایند و کاری کنیم که خود را موظف بدانند تا در رشته‌های پایه هم تیم‌داری کنند.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در خصوص اینکه گفته می‌شود در اعزام تیم‌های به سفرهای تدارکاتی تبعیضی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: سفرهای واترپلو مدیریت شده است. ما در ایتالیا تنها ۲۵ درصد هزینه اصلی را پرداخت کردیم. در چین هم هزینه را به صورت ریالی پرداخت کردیم. در سنگاپور هم میهمان هستیم و هزینه‌ای نداریم، تنها اردوی صربستان بود که به چشم اردوی تدارکاتی به آن نگاه کردیم و هزینه‌اش را هم پرداخت کردیم.

رضوانی در پایان گفت: تنها هفت استان ما استخر اختصاصی دارند چرا که این روزها بخش خصوصی به شدت به دنبال استخر است تا از آن درآمدزایی کند، همه باید کمک کنند تا استان‌ها استخرهای جداگانه داشته باشند، چرا که این موضوع برای سلامت جامعه و بحث قهرمانی هم مهم است.

در ادامه این نشست، خشایار حضرتی سرمربی تیم ملی شنای ایران اظهار داشت: ما با چهار شناگر به جاکارتا می‌رویم، قرار بود پنج سهمیه داشته باشیم، اما نفر پنجم نتوانست رکوردهای مدنظر ما را کسب کند. برنامه‌های خوبی برای آماده‌سازی خود داشتیم اما برخی کشورها با ما همکاری خوبی نداشتند، ضمن اینکه مسابقات آسیا با اروپا از نظر زمانی فرق می‌کند و به همین دلیل ما فردا به ترکیه می‌رویم تا کارمان را در آنجا ادامه دهیم.

وی ادامه داد: یک اردوی ارمنستان هم داشتیم که اردوی ارتفاع بود. حدود هفت هشت سال بود که این مدل اردوها لغو شده بود، به هر حال امیدوارم بتوانیم با این اقدامات نتایج خوبی در جاکارتا بگیریم. ما برای انتخاب نفرات مسابقات انتخابی برگزار کردیم، در آن مسابقات تصمیم گرفتیم که نفر پنجم به جاکارتا اعزام نشود، چون از نظر ما احتمالا فقط هزینه خواهد داشت.

حضرتی ادامه داد: در گذشته هم این تجربه را داشتیم که برخی از ورزشکاران به مسابقاتی رفتند و در ادامه انگیزه خود را از دست دادند، به همین دلیل ما ترجیح دادیم که با چهار نفر به بازی‌های آسیایی برویم که فکر می‌کنیم تصمیم درستی هم گرفتیم. از نظر من کسب تجربه در مسابقات خیلی بزرگ همیشه مثبت نیست، ما نفراتی همچون پیروانی، بیداریان، نسیمی شاد و... داشتیم که در تورنمنت‌های مختلف حاضر شدند، اما بعد از آن کمرنگ شدند.

سرمربی تیم ملی شنای ایران عنوان کرد: همیشه نباید به مسابقات مهم خارجی اعزام شویم، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مسابقات داخلی هم داشته باشیم و همچون دهه شصت جام‌های بین‌المللی را میزبانی کنیم. جام‌هایی همچون جام فجر می‌تواند فرصت مناسبی برای ما باشد. جابه‌جایی رکورد ملی و رفتن به فینال از جمله اهداف ما برای جاکارتا بود، اما نفر پنجم رکورد ملی را هم نتوانست کسب کند.

604

کد خبر: 961657

وب گردی

وب گردی