منادی:  هیچ خلاء قانونی برای ارتباط دانشگاه با صنعت وجود ندارد

معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عمده ترین مشکل در ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت، نبود اعتماد میان این دو است که منجر به عدم همکاری مناسب میان دانشگاه و صنعت می شود.

دکتر علیرضا منادی سفیدان معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارتباط دانشگاه با صنعت و خلاء قانونی در حمایت از آن گفت: در حال حاضر هیچ خلاء قانونی برای ارتباط دانشگاه با صنعت وجود ندارد، عمده ترین مشکل نبود اعتماد میان دانشگاه و صنعت است. صنعتی ها در مواقعی که دچار مشکل می شوند باید از دانشگاهیان کمک بگیرند که متاسفانه این کار را نمی کنند و به روش های سنتی عمل می کنند و دانشگاه هم در جاهایی که بتواند با صنعت ارتباط بگیرد به جای ارتباط باصنعت، پروژه تحقیقاتی بر می دارد که از طریق آن به دستاوردهای اقتصادی و پژوهشی برسد. این امر رویه ای است که در همه دانشگاه های کشور جاری است.

معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: درحال حاضر در بعضی از دانشگاه ها ارتباط با صنعت به شکل عمیق تری به چشم می خورد، دانشگاه شریف از جمله دانشگاه هایی است که در این زمینه بسیار قوی عمل کرده است و هر کجا طرح عمده ای باشد که رشته ها و دانشمندان آن موضوع، در دانشگاه شریف باشند قطعا در آن طرح ها ورود می کنند که بلافاصله مورد موافقت قرار می گیرد.

منادی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از دانشگاه ها علاقه ای به ورود و ارتباط با بخش صنعت ندارند، معمولا دانشگاه های دولتی و تراز اول مثل دانشگاه تهران، بهشتی و شریف در این زمینه ورود موثر داشته اند، در دانشگاه آزاد هم واحد علوم و تحقیقات جزو واحدهایی است که در این زمینه عملکرد خوبی داشته اما آنچه که مسلم است باید از همه ظرفیت های دانشگاه ها در کشور استفاده شود.

وی درباره وجود قوانین حمایتی در بخش ارتباط صنعت با دانشگاه خاطر نشان کرد: بخش مهم کار دانشگاه ها در ارتباط با صنعت، در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تعریف شده است و همه موانع حل شده اما متاسفانه کارکُن نداریم، دل به کار نمی دهند و در دانشگاه آزاد هم دکتر ولایتی و دکتر رهبر تاکید ویژه ای برای ورود به این عرصه دارند که در این مدت هم دانشگاه آزاد به ویژه در بعضی از واحدها به خوبی در حوزه صنعت ورود پیدا کرده است و قوانین حمایتی برای تقویت این امر در دانشگاه آزاد وجود دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: دانشگاه آزاد قزوین هم یک نمونه بارز از دانشگاه های فعال و موفق در حوزه علم و فناوری است که در دنیا شناخته شده است، در زمینه تولید ربات می تواند فعالیت گسترده ای در این زمینه ارائه دهد و ساخت ربات را به مرحله تجاری سازی برساند که قطعا تحولی بزرگ در ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت را فراهم می آورد و دستاورد بزرگی برای دانشگاه آزاد در سطح ملی و جهانی خواهد بود که می تواند الگوی مناسبی برای ارتباط صنعت با دانشگاه را به دنیا ارائه دهد.

علیرضا منادی سفیدان در پایان درباره چشم انداز ارتباط صنعت با دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه کشور و جهان است که پتانسیل بسیار بالایی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت دارد و باید از این موقعیت استفاده مناسبی داشته باشد و در حال حاضر ارتباطات قوی و گسترده ای میان این دانشگاه و دیگر ارگان های کشور وجود دارد که کمربند حمایتی خوبی برای دانشگاه به حساب می آید و شش میلیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد داریم که در قسمت های مختلف پست های مهمی دارند و بعضا کارخانه دار هستند که اگر ارتباط مناسبی برای اتصال دانشگاه با صنعت با این افراد برقرار شود قطعا دستاورد بزرگی برای دانشگاه آزاد خواهد بود.

گفتنی است، در یک نگاه کلان و ساختارگرایانه ایجاد ارتباط مطلوب و ارگانیک میان صنعت و دانشگاه مستلزم آن است که دو نهاد صنعت و دانشگاه بتوانند نیازهای یکدیگر را پاسخ دهند. به عبارت دیگر اگر شرط ارتباط مناسب میان این دو برآورده کردن نیازهای هر یک توسط دیگری است این امر در کوتاه مدت و به راحتی امکانپذیر نیست. قطعا باید موانع موجود برطرف و حمایت های لازم برای ارتباط صنعت با دانشگاه در تمام مراکز آموزش عالی رخ دهد تا بتوان به نتیجه ای قابل قبول در این امر رسید.

خبرنگار:ندا فراهانی

کد خبر: 961676

وب گردی

وب گردی