سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در مقالات و یادداشت های روز گذشته خود به مطالب متنوعی در مورد نشست ترامپ و پوتین ، نظام جدید ریاستی در ترکیه ، تجاوزات غیر قابل توجیه به بوکمال سوریه و مساله بسته شدن تنگه هرمز اشاره داشته اند که چکیده برخی از آن ها در زیر آورده می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الحیات "عربستان در مقاله ای با عنوان "بمب های ترامپ از بروکسل تا هلسینکی" به قلم "سلیم نطار" به تهدیدها و اقدامات نامطلوب ترامپ در کنفرانس های متعدد اشاره دارد که هم سبب ناراحتی هم پیمانانش و سبب خروج آمریکا از برخی از تفاهم نامه های بین المللی گردید. نگارنده می نویسد : "قبل از این که ترامپ به انگلستان وارد شود گروه های سیاسی این کشور در مورد چگونگی استقبال از وی بحث و گفت وگو داشتند اما دستگاه امنیتی انگلیس به جهت این که کاروان وی مورد هجوم تظاهرات گسترده مردمی قرار نگیرد با ورودش به لندن مخالفت کردند. ترامپ اولین رییس جمهوری است که به دیدار رسمی ملکه انگلیس می رود بدون این که وارد پایتخت انگلیس (لندن) شود. مشهور است که ترامپ با استقبال از" ترزا می"ریاست جمهوریش را آغاز کرد و سعی داشت تا با انگلیس روابط متمایزی داشته باشد و به رغم این اعتقاد، در کنفرانس کشورهای هفت با کشورهای اروپایی از جمله انگلیس اختلاف پیدا کرد. در کنفرانس پیشین ناتو وی تهدید کرد که سی و پنج هزار نیرویش را از آلمان خارج خواهد کرد اما در کنفرانس اخیرش در بروکسل، این تهدید را تکرار نکرد و گفت به علت هزینه های مالی سنگین به آینده ناتو اطمینان ندارد. بر اساس اقدامات ترامپ در کنفرانس های متعدد و تهدیدهای وی، کشورهای اروپایی و عربی به نتایج کنفرانسی که ترامپ با پوتین در هلسینکی (فنلاند) برگزار خواهد نمود توجه ویژه ای دارند."

روزنامه "الخلیج "امارات به قلم "محمد نور الدین" مقاله ای را با عنوان " نظام جدید ترکیه " به رشته تحریر درآورده که در آن به تبدیل شدن نظام پارلمانی ترکیه به ریاست جمهوری اشاره شده است. دو عامل موجب شکل گیری نظام ریاستی در ترکیه شد؛ نخست: برگزاری رفراندوم در خصوص اصلاح قانون اساسی که به قانون اساسی جدید نزدیک تر بوده و شامل اصلاح هیجده ماده از قانون اساسی می شود. دوم: انتخابات اخیر ریاست جمهوری که در آن اردوغان توانست پنجاه و سه درصد از آرا را در مقابل رقیبش که فقط سی و یک درصد از آرا را به دست آورد، به پیروزی برسد. در کنار این دو اقدام باید ذکر کرد که اقدام سوم بعد از قسم خوردن اردوغان در مجلس ترکیه همراه می باشد. در این خصوص باید یادآوری کرد که تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری در ترکیه از مواردی بوده که همیشه روسای جمهور سابق به آن اشاره داشته اند زیرا در این نوع از نظام، اختیارات ریاست جمهوری محدود بوده است اما فکر انتقال به نظام ریاست جمهوری در حزب عدالت و توسعه و بعد از این که اردوغان رییس جمهور شد، مطرح و عملی گردید."

روزنامه "الوطن " عمان هم در مقاله ای با عنوان "تجاوزات غیر قابل توجیه" که رویکرد این روزنامه می باشد حمله ائتلاف به مجتمع های مسکونی شهر بوکمال سوریه را با این توجیه که در آن عناصر داعش حضور دارند غیر قابل توجیه می داند. این روزنامه اشاره می کند: "اگر حمله ائتلاف شش گانه به رهبری آمریکا به مجتمع های مسکونی شهر بوکمال استان دیر الزور را با پاک سازی شهر درعا همزمان بدانیم پیام حمله کاملا واضح و آشکار است، اما توجیه ائتلاف برای این حمله که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از پنجاه شهروند سوری گردید این بود که آن ها مکان گروه تروریستی داعش را مورد هدف قرار دادند، این توجیه از این نظر غیر قابل پذیرش است که مکان مورد حمله، مجتمع های مسکونی بوده است. این دو اتفاق که یکی مورد هدف قرار گرفتن مجتمع های مسکونی از سوی ائتلاف و دیگری برافراشتن پرچم سوریه در درعا که همزمان با اعلام پاک کردن از وجود گروه های تروریستی می باشد، هیچ ارتباطی وجود ندارد."

روزنامه "الاهرام " مصر به قلم " مرک احمد مکرم" با عنوان اینکه "آیا ایران تنگه هرمز را می بندد؟"با نگاهی تحلیلی – انتقادی به مساله بستن تنگه هرمز در مقابله با سیاست تحریم نفتی آمریکا اشاره داشته و آن را از سوی ایران غیر ممکن می داند. وی در همین زمینه می نویسد: "با توجه به کثرت تهدیداتی که ایران در طی چهار دهه از انقلاب مبنی بر بستن تنگه هرمز مطرح می کند تا کنون برای یک بار و آن هم در زمانی که میان این کشور با عراق به مدت هشت سال جنگ در جریان بود آن را عملی نکرده است. این درحالی است که در هفته اخیر روحانی رییس جمهور ایران به قدرت کشورش مبنی بر بستن راه صدور نفت به سوی کشورهای همسایه در عوض تهدید آمریکا مبنی بر نخریدن نفت از ایران اشاره کرده است. بستن تنگه هرمز نه تنها به معنای اعلام جنگ با همه کشورهایی است که از خلیج فارس نفت واردمی کنند بلکه اعلام جنگ با همه جهان است که ایران نمی تواند از عهده آن بر آید."

کد خبر: 961696

وب گردی

وب گردی