خروج آمریکا از سوریه در مقابل مهار حضور ایران

اصلی ترین محور معامله آمریکا با روسیه که در نشست مشترک رؤسای دو کشور در هلسینکی برگزارشد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در مقابل مهار حضور ایران در سوریه توسط روسیه و عدم اقدام علیه اسرائیل از خاک این کشور است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب در روزنامه فرا منطقه ای رای الیوم نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود وارد هلسینکی پایتخت فنلاند گردید، وی در بدترین وضعیت وارد این کشور اروپایی شده است چرا که تظاهرات کنندگان خشمگین در انگلیس علیه رئیس جمهور آمریکا تظاهرات کردند، در حالی که کمی پیش تر اعتماد متحدان اروپایی خود را در جریان شرکت در اجلاس ناتو در بروکسل از دست داد زیرا با آنها مانند شاگردانی کوچک برخورد و آنها را به بهانه حمایت مجانی آمریکا از آنان تحقیر کرد.

هنگامی که رهبران اروپایی مشاهده می کنند رای دهندگان به آنها در کشورهایشان از ترامپ و سیاست‌ های نژاد پرستانه او منزجر هستند بنابراین دیدار وی با رئیس جمهور روسیه بسیار سخت تر خواهد بود، پوتین که به آرامش و خونسردی معروف است با همتای آمریکایی خود مانند شخصی نادان و یک خریدار املاک که آرزو دارد در این دیدار بیشترین منافع را به دست آورد، برخورد خواهد کرد. رئیس جمهور روسیه فراموش نکرده است که ترامپ کمتر از دو ماه پیش در اقدامی هماهنگ با انگلیس حدود ۵۰ دیپلمات روسی را از کشور خود اخراج کرد و این اقدام را به دلیل متهم کردن دستگاه ‌های اطلاعاتی روسیه از سوی انگلیس به مسموم کردن سرگی اسکریپال جاسوس روسی و دختر وی با گاز اعصاب انجام داد.

نمی‌توان در این نوشته به همه قضایای مطرح میان آمریکا و روسیه مانند اختلافات در خصوص اوکراین و شبه جزیره کریمه، دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اختلافات در مساله کره شمالی پرداخت اما لازم می دانیم در این مقاله بر مساله مهمتری که بحران سوریه و حضور ایران در این کشور و احتمالات جنگ میان آمریکا و متحدان منطقه ای وی از طرفی و ایران و هپیمانان این کشور از سوی دیگر بپردازیم.

حضور بشار اسد در قدرت موضوع مورد مناقشه در این نشست یا نشست های دیگر نمی باشد بلکه هم اکنون سخن از شکست پروژه آمریکا نه تنها در سوریه بلکه در بیشتر منطقه خاورمیانه است، بنابراین روسیه فراغت بیشتری در منطقه داشته و پوتین دست برتر را دارد، پس از تسلط ارتش سوریه بر مناطق جنوبی و بازگشایی مرزهای مشترک با اردن و پیش از آن آزادی سازی غوطه شرقی و پایان یافتن حمایت آمریکا از معارضان سوری غیر نظامی مسلح همگان را با سوریه ای جدید و متفاوت از گذشته و قدرتمند که از میان خرابه های جنگ سر برآورده مواجه کرده است.

لحن غالبی که می توان از پیگیری اظهارات مقامات غربی به آن پی برد وجود معامله ای است که سهم بزرگی در گفت و گوهای میان ترامپ و پوتین دارد و عنصر اساسی آن خروج تمامی ۲۲۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه در مقابل مهار حضور ایران توسط روسیه در این کشور است.

نکته قابل توجه در این اظهارات آن است که سخن از اخراج نیروهای ایران نیست بلکه بحث در خصوص مهار کردن نیروهای ایرانی در سوریه و دریافت تعهد از آنها برای عدم استفاده از اراضی این کشور برای هرگونه حمله علیه اسرائیل است و در صورت قبول این معامله از سوی روس ها ترامپ خروج همه نیروهای آمریکایی در سوریه و پایان جنگ در این کشور را اعلام خواهد کرد.

آنچه باعث طرح این سناریو - که هنوز موفقیت آن قطعی نیست – در این مقاله شده آن است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیش از این نشست با ترامپ تماس تلفنی خواهد داشت تا شاید برخی از خواسته های خود را مطرح کرده و برخی موارد را پس از بازگشت از مسکو به ترامپ دیکته کند.

پیش بینی می کنیم ظرفیت زیادی برای موفقیت این معامله وجود نداشته باشد و دلیل آن تنها این است که پوتین قوی تر از همیشه به این نشست می‌رود چرا که جنگ سوریه بر اساس اهداف و برنامه ریزی های وی در حال پایان یافتن است و مساله انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه نهایی شده و حضور همپیمانان این کشور در شرق و اوکراین تثبیت گردیده است و در یک ماه گذشته روسیه توانسته مسابقات جام جهانی فوتبال را بدون وقوع حتی یک حادثه قابل توجه در این کشور برگزار نماید.

نیروهای آمریکایی مجبور به خروج از سوریه و عراق بدون هیچ توافق و معامله ای خواهند شد نه تنها به خاطر شکست پروژه آمریکا بلکه به دلیل عدم تعادل قدرت به نفع آمریکا، آنچه در عراق توسط مقاومت اتفاق افتاد، حتما تکرار خواهد شد.

ریسمان صبر روسیه در سوریه و منطقه بسیار بلند است، تسلط اسرائیل به سرعت در حال لطمه دیدن است و حالت نگرانی نتانیاهو در پی تغییرات ایجاد شده در سوریه به راحتی قابل مشاهده است، در حالی که بادبادک های آتش زا در مرزهای غزه یکی از بندهای اصلی آتش بس را به خود اختصاص داده و هواپیماهای بدون سرنشین سوریه، ایران و حماس که ارزش آنها بیش از ۳۰۰ دلار نیست موشک های پاتریوت 7 میلیون دلاری اسرائیل را ساقط می کند نخست وزیر و اعضای کابینه امنیتی اسرائیل چگونه می‌توانند خوابی راحت داشته باشند؟

به نظر ما نشست مهم تر در هلسینکی برگزار نمی شود بلکه دیدار روسی ترکی ایرانی است که در پایان این ماه در تهران برگزار خواهد شد و این نشستی سه جانبه خواهد بود که نقشه جدید منطقه را ترسیم خواهد کرد، نقشه ای خالی و یا شبه خالی از وجود سیاسی و نظامی آمریکا مانند آنچه در گذشته بوده است.

کد خبر: 961738

وب گردی

وب گردی