افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان

سازمان ملل اعلام کرده است که تعداد تلفات غیر نظامیان در افغانستان به بیشترین میزان خود در 10 سال گذشته رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به گفته هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، تعداد تلفات غیرنظامیان در سال 2018 بالاتر از هر دوره شش ماهه ««که از سال 2009 به طور سیستماتیک شمارش شد»» بوده است.

یوناما در گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که تاکنون در امسال 1692 غیرنظامی به دلیل درگیری های این کشور جان خود را از دست داده اند. که با این وجود مرگ و میر 1 درصد افزایش یافته و تعداد زخمی ها به 3.430 تن رسیده که با کاهش 5 درصدی رو به رو شده است.

علت اصلی تلفات غیرنظامیان دستگاه های انفجاری دست ساز (IED ها) بود؛ انفجار انتحاری و غیرانتحاری منجر به تقریبا نیمی از تلفات غیرنظامیان شد. درگیری های زمینی دومین عامل بود.

تلفات کودکان (363 مرگ و 992 مصدوم) در سال گذشته به میزان 15 درصد کاهش یافت و تقریبا 90 درصد آن ها مربوط به بقایای بمب های انفجاری بود.

گزارش ها حاکی از آن است که حملات هوایی، 149 غیرنظامی کشته و 204 مجروح را به همراه داشت که 52 درصد تلفات مربوط به نیروی هوایی افغانستان است.

چهل و پنج درصد از کسانی که در حملات هوایی کشته شدند، به دست نیروهای نظامی بین المللی - یعنی آمریکا - که نزدیک به 17 سال در این کشور حضور دارند، بوده است.

یافته های سازمان ملل متحد نشان داد که تلفات مربوط به برخی نوع از جنگ ها کاهش یافته و تعاملات زمینی باعث کاهش 18 درصدی تلفات و صدمات غیرنظامیان شده است. با این حال، تلفات ناشی از حملات انتحاری و پیچیده توسط نیروهای ضد دولتی به شدت افزایش یافته و تلفات حملات هوایی توسط نیروهای طرفدار دولت نیز افزایش یافت.

ایالات متحده در سال 2017 استراتژی جدیدی را در افغانستان پیش گرفت و اعلام کرد که این استراتژی حملات هوایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

جان نیکلسون، فرمانده ارشد ایالات متحده در افغانستان، می گوید که این امر مانع از این شد که شورشیان اراضی جدیدی را تحت کنترل خود گیرند.

نیکلسون در ماه ژوئن گزارش داد: "شورشیان سعی دارند با استفاده از تلفات، توجه رسانه ها را جلب کنند."

"لعل جان ظهیر" فرماندار عمومی مرکز تعلیمی نظامی کابل، گفت که دولت در ماه ژوئن، در حال مبارزه با 77،500 تروریست بوده، که این مقدار از دو برابر تخمین های قبلی بیشتر بوده است.

یوناما اعلام کرد: گزارشی دوره ای که 1 ژانویه تا 30 ژوئن 2018 را پوشش می دهد، نشان می دهد که به رقم آتش بس سه روزه در اواسط ماه ژوئن بین دولت افغانستان و طالبان، آمار تلفات غیر نظامی رکورد زده است.

آتش بس کوتاه نشان داد که درگیری ها در این کشور می تواند متوقف شود و غیرنظامیان افغان نباید متاثر از جنگ باشند و حل و فصل صلح آمیز مساله افغانستان می تواند از تمامی شهروندان محافظت کند.

کد خبر: 961747

وب گردی

وب گردی