کم اهمیت اما پر هزینه!

جام جهانی فوتبال فقط یک فستیوال ساده ورزشی نیست بلکه سرشار از پدیده های معنادار و تاثیر گذار است. از روانشناسی سیاسی گرفته تا آثار متعدد جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ایدئولوژیک در آن جریان دارد، لذا این جریان بزرگ ورزشی برای همه ملت ها و دولت ها پیام دارد و هر دوره هم با دوره های قبل بسیار متفاوت است‌.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در نوع خود جام تفاوت ها، شگفتی ها و پیام های خاص بود.
نویسنده در این یادداشت چند مورد با اهمیت و حاوی پیام های خاص را ذکر می کند:

میزبانی متفاوت: روسیه و روس ها شاید تا قبل از این گردهمایی بزرگ جهانی در ذهن بسیاری از ملت ها از جمله مردم ایران جور دیگری تصور می شدند (معمولا کشوری منفی با قضاوت های نه چندان واقعی!) اما میزبانی مدرن و امکانات استاندارد و فضای باز این کشور حتما بر دیدگاه ها و قضاوت های قبلی تاثیرگذار بوده است.

ظهور پدیده های جدید در حوزه تکنولوژی: پخش مسابقات که هم جذابیت داشت و هم حساسیت و هم کشورهای نوظهور در عرصه فوتبال و ارائه کارنامه ای کاملا متفاوت نسبت به جام های قبلی.(غول کشی های جسورانه)

حضور متفاوت تیم ملی ایران و تماشاگران پر شور و حرارت در روسیه که اگر نبود لج بازی های کودکانه سرمربی تیم ملی ایران و بردن ۳ الی ۴ بازیکن بسیار آماده دو تیم پرسپولیس و استقلال به جای بازیکنان بی کیفیت!!! شاید شاهد شگفتی های به مراتب ماندگارتری می شدیم.

از همه مهم‌تر این که جام جهانی امسال تلنگرهای جدی سیاسی و اجتماعی در دو حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه ای برای کشور ما در پی داشت.

دیپلماسی عمومی: از آن حیث که ورزش و روابط ورزشی را باید از یکسری محدودیت ها و قید و بندهای دست و پا گیر مستثنی کرد، مثل: دست دادن با جنس مخالف در شرایطی که همه جهان نظاره گر صحنه ها هستند؛ وضعیت فعلی باعث تحقیر ایرانی و ایرانیان در انظار جهانی است؛ زیرا درست در جلوی چشم میلیون ها مسلمان، شاهد حضور گروه زنان هواپیمایی معروف الامارات با ظاهری متفاوت (صرف نظر از ملیت آنان) در پشت صحنه اهدای جام به قهرمان هستیم که پیام خاص خود را دارد!!!

بنابراین واقعا دیگر جالب نیست به خاطر چیزهای کم اهمیت هزینه های کاذب پرداخت کنیم و جالب نیست که میلیون ها نفر کاربر ایرانی در شبکه های رسانه ای موضوع عدم حضور داوران ایرانی در فینال جام ۲۰۱۸ به واسطه حضور کرواسی که رئیس جمهور زن دارد را به طنز تلخند بگیرند!!! این تلخند یعنی یک نوع اعتراض غیر مستقیم جامعه ایرانی به اصول دست و پاگیر افراطی در دیپلماسی عمومی است که با توجه به تغییر ذائقه جامعه باید فکری به حال آن کرد.

محدودیت های رسانه ای و سانسورها و برش های تصویری هم یا توجه به ظهور رسانه های شخصی و اپلیکیشن های پرقدرت هم دیگر خاصیت خود را از دست داده اند و جز در هم ریختن آرامش و اعصاب جامعه هیچ کاربرد دیگری ندارند.

لذا جام ۲۰۱۸ به ما می گوید که وقت آن رسیده تا جسارت به خرج دهیم و از برخی آداب منسوخ شده سنتی به نفع کشور و تثبیت پایه های اساسی نظام عبور کنیم.

می توانیم با اندک تغییرات کارساز سهم بسزایی به عنوان میزبانی کمکی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داشته باشیم.

کد خبر: 961772

وب گردی

وب گردی