استراتژی‌ آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصاد علیه ملت ایران است

معاون اول رئیس جمهور گفت: استراتژی‌ آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصاد علیه ملت ایران است. البته آمریکایی‌ها همزمان جنگ اقتصادی با چند کشور دیگر را هم شروع کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری گفت: مبنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت آقای روحانی براساس تعامل سازنده با جهان و حل مسائل مختلف در منطقه خاورمیانه و در سطح بین‌المللی از طریق گفت‌وگوی سیاسی است.

وی افزود: برمبنای همین خط مشی برای کاهش خیلی از مسائل من‌الجمله مسئله هسته‌ای وارد گفت‌وگوی عمیق، پیچیده و طولانی با کشورهای 5+1 و اتحادیه اروپا شدیم و نهایتاً به برجام رسیدیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی نشان داد هم در گفت‌وگو و هم در اقداماتی که براساس این توافق انجام شده تمام تعهدات خود را براساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی و خصوصاً آژانس بین‌المللی اتمی انجام داده است و همچنین براساس آموزه‌های دینی‌مان وقتی با جمعی عهد می‌بندیم تا زمانی که طرف مقابل نقض عهد نکند ما آن عهد را نقض نمی‌کنیم.

جهانگیری تصریح کرد:‌ یکی از دستاوردهای بشریت برای کاهش تنش‌ها و ایجاد صلح در جهان دستیابی به پیمان‌های بین‌المللی است و هر حرکتی بر خلاف این دستیابی حتماً حرکتی بر ضد انسانیت و تهدیدکننده است.

وی ادامه داد:‌فکر می‌کنیم آقای ترامپ یک هشدار جدی و خطرناک برای جامعه بین‌الملل است که نمی‌تواند به سادگی از کنار آن عبور کند و به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: خروج آمریکا از برجام بعد از انجام تعهدات ایران و اعلام تحریم‌های گسترده علیه ایران می‌تواند اعلام زنگ خطر بزرگی باشد. استراتژی‌ آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصاد علیه ملت ایران است. البته آمریکایی‌ها همزمان جنگ اقتصادی با چند کشور دیگر را هم شروع کرده‌اند.

جهانگیری اضافه کرد:‌ این اقدمات می‌تواند اقتصاد جهانی را به بی‌ثباتی بکشاند. آمریکایی‌ها در رابطه با ملت ایران اشتباهات بسیاری از کودتا علیه دولت قانونی آقای مصدق تا ساقط کردن هواپیمای ایران و تا تحریم‌های مختلف علیه ملت ایران را انجام دادند.

وی بیان داشت: ما می‌دانیم شرایط خطیری پیش‌رویمان است. اما می‌دانیم این شرایط بن‌بست و شرایط بحرانی برای ما نیست بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده و نیازمند آن هستیم راهکارهای جدیدی با دوستان‌مان برای آن ارائه دهیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم چشمان‌مان را بر روی واقعیت‌های روبه‌رو ببندیم. واقعیت‌ها می‌گوید مشکلاتی پیش‌روی ما است اما از آن طرف واقعیت‌ها می‌گوید ایران ظرفیت بزرگی در داخل و منطقه دارد و می‌توانیم راهکارهای جدیدی ارائه کنیم و با موفقیت از این مشکلات عبور کنیم.

جهانگیری اعلام کرد: کشور، نظام، ملت و دولت ایران در طول تاریخ با دشواری‌های بزرگ و کوچکی روبه‌رو بوده است در جنگ تحمیلی حتی یک قطعه مورد نیاز وسایل جنگی را به ما ندادند اما توانستیم مشکلات را به خوبی پشت‌سر بگذاریم. ما می‌توانیم و می‌دانیم از تنگناها چگونه عبور کنیم.

وی با تأکید براینکه ملت ایران نشان داده در مقابل تهدیدها و فشارهای خارجی منسجم و یکپارچه است بیان داشت: شما در آینده نزدیک شاهد مانورهای مختلف از تفاهم جریان‌‌ها و گروه‌های سیاسی در داخل ایران برای اینکه در این داستان موفق شویم خواهید بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ما نیازمند همکاری جدی دولت و بخش خصوصی هستیم. باید در این مقطع برای اینکه اقتصاد ایران را با روش صحیح مدیریت کنیم تا به اقتصاد کشور و زندگی مردم آسیب نرسد در کنار هم قرار گیریم. ملت ایران باید متحد در این صحنه حضور داشته باشد.

جهانگیری خبر داد: در مقابل راهبرد به هم ریختن اقتصاد ایران از سوی آمریکا راهبردی به عنوان مقاومت هوشمندانه اقتصاد برای حل مسائل اقتصادی انتخاب کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: نشان دادیم می‌توانیم در دوران تحریم اقتصاد کشور را خوب مدیریت کنیم. 2.5 سال از دوران دولت آقای روحانی تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا علیه ایران را در حال اجرا داشتیم اما در همان 2.5 سال روند شاخص‌های اقتصاد ایران مثبت بود و تورم به شدت روند کاهشی پیدا کرد. تا قبل از اجرایی شدن برجام سرمایه‌گذاری رشد مثبتی پیدا کرد و از منفی 6.8 به مثبت 3 تغییر جهت داد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بخش خصوصی با انگیزه وارد فعالیت و کار شد اگر طرف‌های داخل برجام به تعهدات‌ خودشان عمل کرده بودند امروز شرایط اقتصادی ایران برای ملت‌مان شرایط بسیار مساعدی بود. ما خیلی از موانع را پشت‌سر گذاشته بودیم. ملت ایران این شرایط را به خوبی درک می‌کند که از چه محل و مرکزی تلاش می‌شود زندگی آنها عقب نگه داشته شود.

جهانگیری تأکید کرد:‌ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد ما رتبه اول از نظر ذخایر نفت و گاز دنیا را داریم. ما در زمان برجام اعلام کردیم بیش از 200 میلیارد دلار طرح آماده در صنعت نفت و گاز برای عرضه داریم. بیش از چند 100 میلیارد دلار طرح در بخش‌های حمل‌ونقل، صنایع فلزی و رشته‌های مختلف صنعتی برای اجرا آماده شده بود. شرایط اقتصادی ایران مهیا بود که بتواند در جهان به یک کانون مهم سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

وی افزود: ما دنبال شرکای واقعی خودمان بودیم تا بین شرکت‌های ایرانی و خارجی برای صدها هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تفاهم شود. علاوه بر نفت و گاز ما در صنایع معدنی نیز شرایط مساعدی داریم.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ ما بنادر مختلفی در حاشیه دریای خزر داریم. کریدورهای راه‌آهن ایران از چین تا غرب وجود دارد. چنین کشوری اصلاً امکان ندارد که بتوانند حبسش کنند. نیروی انسانی تحصیلکرده که در ایران وجود دارد و ایران جزو چهار کشور دارای بیشترین مهندس در جهان است.

جهانگیری ادامه داد: ایران جزو کشورهایی است که سابقه صنعتی طولانی دارند زیرساخت‌ها، بنادر و راه‌آهن ایران شرایطش برای کار اقتصادی جدی مهیا است. ما خودمان را برای شرایط جدید آماده می‌کنیم. از طرفی هم انتظار داریم که اعضای برجام، اتحادیه اروپا، جمهوری خلق چین و روسیه که شرکای مهم ما هستند به تعهدات خود در عمل پایبندی نشان دهند. آمریکایی‌ها اعلام کردند که از نوامبر صادرات نفت ایران قطع خواهد شد اینها خیال‌های واهی است که آمریکایی‌ها در سر دارند و فکر می‌کنند که قادر هستند ایران را می‌توانند متوقف کنند هم دنیا نیازمند نفت ایران است و هم ما قادر هستیم روش‌هایی را در پیش بگیریم که نفت‌‌مان را صادر کنیم.

وی افزود: ایران در این شرایط با کمک بخش خصوصی همکار و شریک خود در خارج کمک کنند که ما در این مقطع زمان بتوانیم کشور و اقتصادمان را به خوبی اداره کنیم. ما سازوکارهای لازم را در دولت ایجاد کرده‌ایم، ما بدترین شرایط را هم پیش‌بینی کرده‌ایم و سناریوهای مختلفی را طراحی کرده‌ایم و نمی‌توان نسبت به ملت و کشورمان بدون برنامه باشیم. براساس سناریوهایی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم ایران در سال گذشته بیش از 90 میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر نفتی داشته است. ما به بخش قابل توجهی از این صادرات در دوره جدید نیاز داریم. ما باید بتوانیم کالاهای‌مان را صادر کنیم و بتوان منابع ارزی حاصل از نفت و کالاهای غیر نفتی‌مان را در دسترس‌مان قرار گیرد و بتوانیم نیازهای اساسی خود را از خارج از کشور تأمین کنیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: ما دست کشورهای دوستی که در این مقطع به سیاست‌ یکجانبه‌گرایی آمریکا بی‌اعتنایی کند و آمادگی همکاری با ایران داشته باشند را به گرمی می‌فشاریم. ما تا آخر با دوستان‌مان در شرایط سخت همکاری می‌کنیم. شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند و در این مسیر ایران را تنها می‌گذارند باید بدانند در کارنامه‌ همکاری‌شان با ایران این مسائل ثبت خواهد شد. ایران نمی‌تواند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشد. ما براساس نیازهایمان کالاها را گروه‌بندی کرده‌ایم که به هر شکل بتوانیم نیازهای مردم را تأمین کنیم برای بخش خصوصی فرصت خوبی پیش‌بینی کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم قیمت ارز را در داخل کشور مدیریت کنیم. ممکن است در اثر یک اقدام تند آمریکا که اعلام خروج از برجام بود یک تلاطم کوتاه‌مدتی در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور اتفاق افتاده باشد ما حتماً تلاش خواهیم کرد که مانع ایجاد تلاطم‌های بعدی در اقتصاد کشور شویم.

جهانگیری افزود: ما برنامه‌هایمان را جوری طراحی کرده‌ایم که نگذاریم اقتصاد کشور از این مرحله آسیب ببیند. امیدوارم با کمک کشورهای دوست و کشورهایی که رابطه‌های خوبی با آنها داریم اقتصادمان را هدایت کنیم.

منبع: فارس

302

کد خبر: 961874

وب گردی

وب گردی