ادبیات دفاع مقدس مظلوم واقع شده است

رمان نوجوان «فرار ... فرار...» نوشته مرتضی حاتمی با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، خداداد ابراهیمی در این مراسم اظهار کرد: رمان نوجوان «فرار ... فرار...» عصاره هشت سال فرهنگ دفاع مقدس در حوزه نوجوان و کار بسیار بزرگی است چون نوشتن برای نوجوانان با آن ویژگی‌های سنی و جوانب فکری بسیار دشوار است، به همین دلیل بسیاری از شاعران و نویسندگان از خلق اثر در این حوزه طفره می‌روند.

این نویسنده با بیان اینکه حاتمی در این عرصه به رستگاری قلم رسیده است، ادامه داد: این نویسنده با فروتنی و عرق‌ریزی در عرصه ادبیات پایداری به مانایی میراث دفاع مقدس آن هم در قالب رمان نوجوان کمک کرده است.

او ادامه داد: هرچند در کشور در زمینه سینما و شعر دفاع مقدس هزینه شده اما نشر و ادبیات دفاع مقدس مظلوم واقع شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه نگاشتن چنین اثری هوش و ذکاوت خاص خود را می‌طلبد و حاتمی به دور از ژست‌های معمول نقش‌آفرینی خود را نشان داده است، گفت: این نویسنده از هفت‌سالگی قلم به دست گرفته و ایام جوانی را مصروف این مهم کرده و سال‌ها برای کودکان و نوجوانان مرارت کشیده و سربلند از این میدان بیرون آمده است.

نویسنده کتاب «قصه‌های ایلام» گفت: «فرار... فرار...» یکی از مهمترین دیالوگ‌های مردم ایلام و بیانگر پایداری مردمی است که ایام دفاع مقدس شهر خود را ترک نکردند و در اطراف و اکناف آن سکنا گزیدند و صبوری پیشه کردند تا دلاورمردان ما در خط مقدم با خیال آسوده در مقابل رژیم بعثی بایستند و او را به عقب بنشانند.

این نویسنده پیشکسوت نداشتن دشواری زبان و صحبت با زبان نوجوانان، آوردن واژه‌های محلی و توضیح در پاورقی و آوردن اصطلاحات و واژه‌های فرهنگ بومی را از ویژگی‌های این اثر دانست و بیان کرد: زبان این اثر در برزخ سنی است یعنی هم نوجوان و هم بزرگسال اثر را متعلق به خود می‌داند.

ابراهیمی افزود: این کتاب بیانگر بخشی از بیم‌ها و امیدهای مردم ایلام در دوران دفاع مقدس است.

او نبود ویراستاری کامل کتاب را از نقاط ضعف این اثر عنوان کرد و گفت: متاسفانه این اثر از تاکتیک خاصی برخوردار نیست و برخلاف نام و موضوعش با هیجان آغاز نمی‌شود و برای مخاطب گره ایجاد نمی‌کند.

این نویسنده همچنین تصریح کرد: حاتمی در این اثر زشت‌نویسی ندارد و از ژست گرفتن‌های معمولی مبرا است و در این اثر به رستگاری قلم رسیده است.

«فرار ... فرار...» با شمارگان ۱۰۰۰ جلد توسط انتشارات آستان جانانان و در ۱۸۸ صفحه به چاپ رسیده است.

501

کد خبر: 961929

وب گردی

وب گردی