واکنش ژاپن و اتحادیه اروپا به سیاست های ترامپ

اتحادیه اروپا و ژاپن روز سه شنبه توافقنامه ای برای تسهیل تجارت آزاد میان دو طرف به امضاء رساندند که از سوی مقامات اروپایی «پیامی روشن» در برابر سیاست های «حمایت گرایانه» دونالد ترامپ محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز، پس از آن که این توافقنامه در توکیو به امضا رسید، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا ضمن نام بردن از «یک روز تاریخی» در بیانیه ای، این گونه از انعقاد توافقنامه تجارت آزاد میان ژاپن و اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کردند: «ما امضای یک توافقنامه تجاری بسیار بلندپروازانه میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهانی را جشن می گیریم.»

هر سه مقام یاد شده در جریان کنفرانس خبری مشترک بر نقش کلیدی توافقنامه تجارت آزاد، درست در زمان قوت گرفتن و عملی شدن تهدیدهای دونالد ترامپ نسبت به وقوع یک «جنگ تجاری» تاکید کردند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که کشورش عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان را یدک می کشد در سخنانی تصریح کرد: «امضای این توافقنامه مشارکت اقتصادی به جهان نشان داد که ژاپن و اتحادیه اروپا از عزمی جدی و سیاستی واحد برای کسب عنوان قهرمانی در روابط آزاد تجاری برخوردارند و متمایلند در عصر ترویج "حمایت گرایی" با این اقدام دیگر کشورهای جهان را نیز به حرکت در این مسیر تشویق کنند.»

توافقنامه تجارت آزاد میان ژاپن و اتحادیه اروپا که ژفتا (Jefta) نام گرفته منطقه ای با ششصد میلیون جمعیت را تحت پوشش قرار می دهد که یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این توافقنامه قرار است بیش از نود درصد از تعرفه های گمرکی برای ورود کالاهای دو طرف برداشته شود. بدین ترتیب قیمت نهایی محصولات وارداتی هر یک برای مصرف کنندگان طرف دیگر با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد.

متن این توافقنامه قرار است تا پایان سال جاری میلادی قبل از اجرایی شدن در سال ۲۰۱۹ به تصویب مجلس ژاپن و پارلمان اروپا برسد.

کد خبر: 961999

وب گردی

وب گردی