کمیاب شدن پروتز مفصل در کشور/ کاهش جراحی تعویض مفصل در بیمارستان‌های دولتی

دبیر علمی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان با اشاره به کاهش جراحی تعویض مفصل در بیمارستان‌های دولتی گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت طی ۴ سال گذشته این عمل جراحی زیاد انجام می‌گرفت.

به گزارش ایسکانیوز دکترعلیرضا صادق‌پور در افتتاحیه پنجمین کنگره منطقه شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان از کمیاب شدن پروتز مفصل خبر داد و اعلام کرد: تعداد عمل‌های مربوطه نیز در این زمینه در مراکز دولتی خیلی کم شده و فقط برای جراحی‌های اورژانسی انجام می‌شود.

وی افزود: حوادث و شکستگی‌ها می‌تواند از دلایل آسیب به مفصل زانو و لگن باشد ولی مهمترین و بیشترین مشکلی که سبب نیاز بیمار به تعویض مفصل می‌شود آرتروز‌ها است که از سن میانسالی تا کهنسالی افراد را گرفتار می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: تهیه وسایلی همچون پروتز مفصل، چندان تحت پوشش بیمه نیست و نحوه تهیه آن نیز امروز با مشکل مواجه شده است چرا که اصولاً این پروتزها خارجی بوده و قیمت آن حدود دو برابر شده است البته وزارت بهداشت همان قیمت‌های قبلی را اعلام کرده ولی شرکت‌های تجهیزات پزشکی در این زمینه دچار مشکل شده‌اند.

صادق‌پور عنوان کرد: با اجرای طرح تحول طی 4 سال گذشته عمل تعویض مفصل افزایش یافت ولی با کاهش منابع این طرح و اکنون با افزایش دلار آمار این عمل کاهش یافته و افرادی که تمکن مالی دارند بیشتر آن عمل برایشان انجام می‌شود.

وی گفت: البته وسایل مربوط به شکستگی ‌ها و اورژانس به دلیل اینکه بیشتر در داخل تولید می‌شود مشکلی در توزیع و ارائه آن وجود ندارد.

گفتنی است این کنگره 27 تا 29 تیر ماه سال جاری در هتل پارس تبریز در حال برگزاری است و صاحبنظران اساتید برجسته در آن شرکت کرده و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه‌هایی همچون شکستگی‌های اندام فوقانی و تحتانی، مفصل ران و زانو و ارتوپدی اطفال و شانه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

700

کد خبر: 962041

وب گردی

وب گردی