سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره خود در روز گذشته به کنفرانس هلسینکی، اعتراضات کنونی در عراق و ناکامی دشمنان سوریه در اهدافشان اشاره کرده اند که در این نوشتار به بررسی مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «رای الیوم »کویت در مطلبی با عنوان «اتفاقات بصره و حکمت عراقی ها» به قلم « ترکی العازمی» مطلبی را منتشر نموده که نویسنده در آن اعتقاد دارد که عراقی ها باید به گونه ای حکیمانه با مشکلات اخیر برخورد نمایند تا برای کشورهای دیگر و همسایگانش مشکلی به وجود نیاید. وی در این زمینه می نویسد: " تظاهرات و اعتراضات شهر بصره، عراق و شهرهای مجاور آن که از سوی رسانه های داخلی این کشور و همچنین رسانه های منطقه ای و بین المللی نقل شده است از سوی همه پی گیری می شود. اهداف معترضان نیز واضح و روشن است و به طور خلاصه به درخواست آن ها برای بهبود وضعیت معیشت، آب، غذا و فعالیت های شرکت های نفتی در منطقه جنوب عراق برمیگردد. در همین زمینه، وزارت امورخارجه کویت اعلام کرد که مرزهای شمالی کشور به ثبات و امنیت نیاز داشته و اطمینان دارند که عراقی ها خودشان می توانند مشکلاتشان را حل نمایند. چیزی که ما از عراقی ها انتظار داریم این است که با حکمت و خرد، وضعیت موجود را حل نمایند و به دیگران اجازه دخالت و بهره برداری از وضعیت به وجود آمده را ندهند."

روزنامه « الحیات » عربستان مطلبی با عنوان «کنفرانس هلسینکی و تلاش آمریکا برای ایجاد شکاف در ائتلاف های بین المللی» به قلم «حسین معلوم» انتشار یافته که در آن نویسنده بیان می کند ترامپ در این کنفرانس به دنبال آن است تا میان ائتلاف های بین المللی شکاف ایجاد نماید. وی در این خصوص می نویسد: "این سوال درباره کنفرانس هلسینکی مطرح می شود که آیا نشست رسمی میان پوتین و ترامپ بعد از برگزاری کنفرانس ناتو در بروکسل و کنفرانس هفت کشور بزرگ صنعتی جهان بعد از تهدید تجاری آمریکا علیه چین تصادفی است؟ فنلاند از این جهت انتخاب گردید که روابطش با هر دو کشور آمریکا و روسیه مناسب بوده و به عنوان یک کشور بی طرف که عضو ناتو نیست هم به حساب می آید. به نظر می رسد که این نشست تصادفی نباشد و ترامپ با به راه انداختن جنگ تجاری و اقتصادی به دنبال آن است نقشه اقتصادی جدیدی برای جهان ترسیم نماید به گونه ای که با شکاف در میان کشورها؛ ائتلاف بین المللی جدیدی را در راستای تامین منافع آمریکا شکل بخشد. ترامپ اعتقاد دارد که همانند یک تاجر می تواند با فشار اقتصادی، بیش از به کارگیری دیپلماسی، منافع کنونی آمریکا را تامین کند."

روزنامه « الوطن » عمان هم در مطلبی با عنوان «دشمنان سوریه به اهدافشان نرسیده اند » به ناکامی دشمنان سوریه در اهدافش می پردازد. وی می نویسد: "با پیشروی ارتش سوریه و پاکسازی مناطق درعا و قنیطره از وجود تروریست ها و نگاه همه کشورها به نتایج کنفرانس هلسینکی؛ رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا پیام های تروریستی به این کنفرانس ارسال نماید مبنی بر این که این رژیم در میدان جنگ سوریه حضور داشته و قادر است اقدامات خصومت آمیز تروریستی علیه مردم سوریه انجام دهد و ورق را برگرداند؛ بنابراین این کنفرانس باید در جهت تحقق اهداف این رژیم باشد. این در حالی است که موفقیت های میدانی جنگ سوریه و ارتش این کشور، این قدرت را به رییس جمهور روسیه داده تا در گفتوگو با ترامپ با قدرت بیشتری درباره سوریه بحث کند. این هم باعث خواهد شد تا اهداف اسرائیل تحقق پیدا نیابد. اسرائیل و آمریکا هم می دانند که حضور ارتش در صحنه میدانی جنگ سبب از میان رفتن داعش و گروه های تروریستی داخل سوریه خواهدشد."

روزنامه «الاهرام » مصر در مطلبی با عنوان « نگرانی های پس از کنفرانس هلسینکی» به قلم «محمد سعید ادریس » به نگرانی کشورها بعد از این کنفرانس اشاره دارد. نگارنده می نویسد: "در مرحله اول، برخی اعتقاد دارند که یکی از نتایج کنفرانس هلسینکی موفقیت ترامپ و پوتین، باز گرداندن نظام دو قطبی به جهان است که بعد از جنگ جهانی دوم و‌ آغاز جنگ سرد پایان یافته بود اما آیا واقعا کنفرانس هلسینکی گام مهمی در بازگرداندن نظام دو قطبی است؟ نتایجی که از این کنفرانس به دست آمد این را نشان نمی دهد. ترامپ به دنبال آن است تا روسیه را وارد کشورهای بزرگ صنعتی نماید و این به معنای آن است که وی به نظر شرکایش در این خصوص اهمیت نمی دهد. از سویی دیگر، وی همچنین علاقه مند است تا اروپا را ضعیف نگه دارد و میان آن ها شکاف ایجاد نماید. ترامپ تاکنون ثابت کرده است که بیشترین آمادگی را برای قربانی کردن هم پیمانان اروپایی اش به نفع روسیه دارد."

کد خبر: 962056

وب گردی

وب گردی