تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ آیا افغانستان برای حضور بانوی اول آماده است؟ این سئوالی است که این روزها فعالان سیاسی افغانستان با آن رو به رو هستند. «رولا غنی» به همراه همسرش «اشرف غنی» در مراسم سوگند ریاست جمهوری حاضر شد؛ حضوری که در کشوری مانند افغانستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و معانی بسیاری هم همراه خود دارد.

به گزارش «تلگراف» انتخاب اشرف غنی در افغانستان اولین‌های بسیاری با خود داشت؛ اولین انتقال قدرت دموکراتیک و اولین حضور همسر رئیس جمهوری در مراسم سوگند! باید پرسید آیا دوران حضور نامرئی زنان در کرسی‌های سیاسی افغانستان به پایان رسیده است؟ نکته جالب توجه این است که غنی در نطق ریاست جمهوری اش از حمایت‌های همسرش تشکر کرد. «شفیق قواهری »روزنامه نگار افغانستانی در توییتر خود در این باره نوشت:« یکی دیگر از گام‌های بزرگ رئیس جمهور جدید این است که زمانی از نطقش را به تشکر از همسرش اختصاص داد آن هم با نام اقتباسی افغانی او بی بی گل». ماجرای نام بردن از همسر و احساساتی شدن در مورد آن در افغانستان اتفاق نادری است که می‌تواند نقطه‌ی شروعی برای تغییرات اجتماعی در حوزه زنان در ساختار سیاسی باشد و در نهایت امید است که بتواند در پیشرفت زنان در بافت اجتماعی و سیاسی کشور نقش موثری داشته باشد. پیش از این هم رولا غنی، در روز جهانی زن در اوج مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در کابل ظاهر شد و به زبان فارسی سخنرانی کرد.

آشنایی «رولا غنی»  با اشرف‌غنی احمدزی رئیس جمهوری جدید افغانستان، به چهل سال پیش بر می‌گردد. بانوی اول امروز افغانستان که یک زن لبنانی است، همسرش را در دهه 1970 درحالی ملاقات کرد که هر دو دانشجوی دانشگاه آمریکا در بیروت بودند. گفتنی است برادر رولا، فواد نام دارد و در گذشته استاد اشرف‌غنی احمدزی بوده. ماحصل ازدواج رولا غنی و اشرف‌غنی احمدزی یک دختر و یک پسر است.

Rula_and_Ashraf_Gh_3055229b


دکتر غنی که یکی از مشهورترین روشنفکران افغانستانی است بیش از 20 سال از زندگیش را در خارج از افغانستان سپری کرد، یعنی؛ سال‌های حکومت شوروی، جنگ داخلی و تسلط رژیم طالبان. او زمانی برای بانک جهانی در ایالات متحده آمریکا کار می‌کرد و قبل از 11 سپتامبر به افغانستان بازگشت. «رولا» نیز در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته روزنامه نگاری تحصیل کرده و بعد ها در روابط بین‌الملل تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیلاتش را ادامه داده است. او پس از سال ۲۰۰۲ به افغانستان آمد و ساکن کابل شد. نزدیکان رولا می‌‎گویند که او شهروندی افغانستان را دارد و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی و پشتو صحبت می‌کند.

 Rula_Ghani_3055231f


به نظر می‌رسد در حالیکه همسر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به عنوان زن نامرئی شناخته می‍‌شد اما به نظر می‌رسد همسر «اشرف غنی» تلاش دارد نقش موثرتری را در سیاست بازی کند. تصور می‌شود او قرار است در امور زنان و جوانان فعالیت موثری داشته باشد اما اینکه چگونه بتواند برای حقوق زنان در افغانستان که بدترین کشور دنیا از نظر حقوق زنان است اقدام کند مسئله‌ای است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همسر کرزی پیش از این در گفت و کویی در مورد چالش بانوی اول بودن در افغانستان گفت:« من می‌دانم که سهم من وسیع نیست و یا حتی در رسانه‌ها قبل مشاهده نیست اما می‌توانم بگویم که آنچه که توانسته‌ام در شرایط کنونی افغانستان انجام داده‌ام». در حالیکه زنان برای حضور و فعالیت سالم در جامعه افغانستان دشواری‌های بسیاری دارند، فعالان زن در کابل امیدوارند رولا غنی پشت پرده سنتی حاکم در افغانستان نماند و فعالانه برای زنان این کشور کار کند.

 
کد خبر: 96206

وب گردی

وب گردی