انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه در مراحل پایانی است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، گفت: بحث انتقال آب برای دریاچه ارومیه هم صرفا از طریق آب های درون مرزی خودمان انجام خواهد شد و در این راستا ما دو پروژه را در دستور کار خود قرار دادیم، به طوری که انتقال آب از سد سیلوه مراحل پایانی را طی می کند و قرار است 49 تا 50 میلیون مترمکعب آب را انتقال دهیم.

محمد حاج‌رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به میزان اعتبار تخصیص یافته برای طرح‌های نیمه کار در حوزه آب اشاره کرد و گفت: برای تکمیل پروژه‌ها حدود 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اگر با اعتبارات امسال در سد و شبکه بخواهیم تقسیم بندی کنیم، حدود 2هزار میلیارد تومان هزینه لازم است و حدود 50 سال طول می‌کشد که کل طرح‌ها به اتمام برسد.

او در خصوص پیشرفت نصب کنتورهای هوشمند اظهار کرد: ما برای نصب کنتورهای هوشمند انواع روش‌ها را تجربه کردیم تا ببینم کدامیک از کنتورها کارآمدی بیشتری دارند. در واقع کارآمدترین و راحت‌ترین کنتور، کنتورهای حجمی هستند که در منازل استفاده می‌شود.

حاج رسولیها تاکید کرد: این کنتورها به لحاظ دقت مناسب برای چاه‌های کشاورزی است، اگر بتوانیم از این کنتورها برای چاه‌های کشاورزی استفاده کنیم به طور یقین جوابگو خواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به سایز بالای چاه‌های کشاورزی قیمت‌شان نسبتا بالاتر است و هزینه هر کنتور حدود 10 میلیون تومان است. بحث دیگر نصب کنتورهای هوشمند آب و برق است تا از روی انرژی بتوانند مصرف آب را لحاظ کنند اما با توجه به دقت انرژی بالا محل مناقشه است. بعضا همکاران در حوزه برق دقت این کنتورها را مقداری به لحاظ مسائل اندازه گیری انرژی پایین می داند و موضوع دیگر کنتورهای فهام است؛ یعنی ما صرفا از روی انرژی مصرف آب را اندازه گیری کنیم که این هم به لحاظ متفاوت بودن راندمان پمپ‌ها در بخش کشاورزی دارای ابهام است. بنابراین این کنتورها دقیق نمی توانند شاخصی برای آب باشند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید براینکه ما هر سه روش را در کشور رصد کردیم در بین آنها کنتورهای حجمی دقیق‌تر و کارشناسی تر است. در صورت تامین منابع می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. همچنین کنتور فهام برای اندازه گیری انرژی ساده ترین روش است اما ممکن است دقتش مورد اعتراض کشاورزان قرار گیرد.

او آمار نصب کنتورهای آب و برق مشترک را حدود 60 هزار مورد عنوان کرد و افزود: حدود 6هزار کنتور حجمی در سطح کشور نصب شده است همچنین کنتور فهام که آمار دقیقی در این زمینه ندارم.

حاج رسولیها با اشاره به اینکه حدود 520 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور داریم اظهار کرد: قرار است که طبق تعهد حدود یک میلیون کنتور فهام در چاه‌های کشاورزی نصب کنیم. این کنتورها را شرکت برق به صورت رایگان نصب می کند. ولی برای کنتورهایی حجمی پیش بینی ما حدود 7 هزار بود که در مجموع 7هزار کنتور در سال گذشته و 7 حدود هزار کنتور امسال نصب کنیم که در کل توانسیتم 6 هزار کنتور نصب کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: وضعیت این دریاچه امسال نسبت به سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد به طوری که حدود 3تا4 سانت آب دریاچه بالا آمده است.

او ادامه داد: بحث انتقال آب برای دریاچه ارومیه هم صرفا از طریق آب های درون مرزی خودمان انجام خواهد شد و در این راستا ما دو پروژه را در دستور کار خود قرار دادیم . می توان گفت انتقال آب از سد سیلوه مراحل پایانی را طی می کند و قرار است 49 تا 50 میلیون مترمکعب آب را انتقال دهیم. همچنین طرح دیگر از سایر سرشاخه از در خود کشور تامین خواهد شد که این پروژه هم در حال اجرا است که با اجرای آن حدود 600 میلیون مترمکعب آب انتقال داده خواهد شد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه وزارت نیرو موظف بود 170 میلیون متر مکعب از حجم آب پشت سد بوکان را رهاسازی کند، اظهار داشت: بنابراین قول حجم آب رهاسازی شد و به دلیل بارش‌های مناسب در فصل بهار همین مقدار آب در فصل بهار نیز به دریاچه ارومیه ریخته شد؛ یعنی رهاسازی آب از حوزه بوکان به 104 درصد رسید.

402

کد خبر: 962071

وب گردی

وب گردی