رویکردمان از حسابداری به مدیریت مالی تغییر می یابد

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اینکه عدم توانایی استفاده از نیروهای جوان و خلاق که با مدارک عالی فوق لیسانس و دکتری در رشته مالی فارغ‌التحصیل می‌شوند یکی از چالش‌های این مدیریت است، گفت: باید در بخش مالی از شرکت‌هایی که در این حوزه دارای مجوز هستند همچنین از مشاوران مالی خارج از شرکت که مورد تایید سازمان حسابرسی، بورس، اوراق بهادار و... استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، مدیریت مالی، مدیریت بر منابع و مصارف شرکت بوده و مدیران مالی به دنبال افزایش سود شرکت در مدت زمان کوتاه و مسئول سلامت مالی سازمان هستند. به زبان ساده، این مدیریت، گزارشات این بخش را تهیه، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را هدایت، استراتژی‌ها را توسعه داده و برای رسیدن به اهداف بلندمدت سازمان برنامه‌ریزی می‌کند.

نقش مدیرمالی با توجه به پیشرفت‌های فناوری و نرم‌افزاری در حال تغییر است. در گذشته وظیفه اصلی مدیرمالی نظارت بر مسائل مالی سازمان بوده و این درحالی است که هم‌اکنون بیشتر به تحلیل داده‌ها و ارائه مشاوره به مدیران عالی برای حداکثر‌سازی سود و افزایش ثروت سهامداران می‌پردازند. مدیرمالی همواره به صورت تیمی کار کرده و به مدیران عالی شرکت یا سازمان مشاوره و وظایفی که مختص آن سازمان یا صنعت است را انجام می‌دهد.

محمدرضا هادی، مدیرمالی و عضو هیات ‌مدیره در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، درباره عملکرد مالی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: امروزه ساختار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، همان ساختاری است که از 15 سال پیش در دستور کار خود قرار گرفته بود. این ساختار دیگر پاسخگوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیست. بخشی از منابع مالی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از خارج شرکت تامین می‌شود. بخشی از قراردادها به صورت EPCF، BOT و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در خارج از شرکت انجام می‌شود. ما باید در بخش مالی، رویکردمان را از حسابداری و ثبت حساب به مدیریت مالی تغییر دهیم. او تصریح کرد: چالشی که سال 96 با آن روبرو بودیم این بود که تقریبا نیروهای متخصص ما بازنشسته شده یا در حال بازنشستگی هستند و ما تاکنون نتوانسته‌ایم برای این نیروها جایگزین داشته باشیم. به نظرم عدم توانایی استفاده از نیروهای جوان و خلاق که با مدارک عالی فوق لیسانس و دکتری در رشته مالی فارغ‌التحصیل می‌شوند یکی از چالش‌های این مدیریت است.

مدیرمالی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: سال 96 چند تغییر اساسی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران رخ داده؛ یکی در ابتدای سال و الحاق انبارهای شهید طاهری با بیش از 200 نیروی کار و بالطبع انجام مراحل انتقال اموال و دارایی‌ها و موجودی‌های انبار به این شرکت که براساس مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام باید در کوتاه‌ترین زمان تعیین تکلیف شود. دوم اینکه در پایان سال انجام شد، انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز ایران و انتقال وظایف و اختیارات و اجرای طرح‌های بزرگ آن به مهندسی و توسعه گاز ایران که حجم کاری را با افزایش زیادی روبه‌رو ساخت و مهم اینکه در هر دو حالت فوق در ساختار مدیریت مالی نه‌ تنها تغییری حاصل نشد بلکه به علت محدودیت جذب نیروی کارآمد نیز با چالش جدی روبرو بودیم.

سومین تغییر اساسی به وجود آمده، تغییر سیستم مالی از حسابداری سیستم ملک به سیستم مالی پیوست بود که این مهم در سه ماهه پایانی سال اتفاق افتاد که هر چند این تغییر در بلندمدت به نفع شرکت است ولی در سال 96 زمان زیادی از وقت مجموعه این مدیریت صرف جایگزینی آن شده که هنوز هم ادامه دارد.

او در پاسخ به این سوال که با وجود کمبود منابع مالی، چگونه در سال 96 تامین مالی پروژه‌ها را محقق کردید؟ افزود: کل بودجه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سال 96 حدود 6 هزار و پانصد میلیارد تومان در 6 منبع بود این بخش‌ها شامل، یک‌هزار و 670 میلیارد تومان در بخش منابع داخلی، 440 میلیارد تومان عوارض گازبها، یک‌هزار و 50 میلیارد تومان از محل بند «ق» یا سایر وام‌های داخلی، یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، یک‌هزار میلیارد تومان وام خارجی و در نهایت یک‌هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی می‌شود.

هادی ادامه داد: با توجه به اینکه این شرکت فاقد ردیف بودجه است، دریافت تسهیلات بانکی توسط شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود. در بخش سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی نیز در قالب قراردادهای BOT و SPV انجام شده و مراحل اجرای پروژها از طریق تامین منابع مالی خارج از شرکت در حال انجام است به‌طوری‌که بیش از 22 پیمان در بخش استفاده از خدمات مشاوران و پیمانکاران امضا شده است.

او افزود: بخش عمده پروژه‌ها شامل خط ششم، نهم و یازدهم بوده که جمع این سرمایه‌گذاری 10 میلیارد و 370 میلیون دلار می‌شود و بخش عمده اجرای این پروژه‌ها از طریق SPV و منابع مالی خارج از شرکت انجام می‌شود. در بخش BOT نیز توانستیم در دو گستره از خط ششم، دو میلیارد و 280 میلیون دلار جذب کنیم. خوشبختانه برای دومین سال متوالی به پیمانکاران بدهی نداریم و مطالبات پیمانکاران در بخش جاری و مشاوران نیز به موقع پرداخت شده است که این مهم تاثیر بسیار زیادی در جذب پیمانکاران با صلاحیت و کاهش قیمت تمام شده پروژه‌های شرکت داشته است.

عضو هیات ‌مدیره شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که هم اکنون چه پروژه‌هایی از سوی بخش خصوصی در حال تامین اعتبار است؟ اظهار کرد: همان‌طور که اشاره شد، پارسال در بخش خصوصی، قراردادهای خط ششم، نهم و یازدهم را داشته‌ایم که از طریق SPV انجام شد. همچنین بخشی از خط ششم (صادرات گاز به عراق) را از طریق قرارداد BOT انجام داده ایم و پروژه ایرانشهر به چهابهار نیز در قالب EPCF در حال انجام است.

او در خصوص قابلیت‌های نرم‌افزار جدید مالی این شرکت که سال گذشته رونمایی شد، گفت: یکی از مشکلاتی که مجموعه وزارت نفت و چهار شرکت اصلی با آن روبرو هستند، بحث مربوط به نرم‌افزار است. این افتخار را داشته‌ایم که در مجموعه وزارت نفت و چهار شرکت اصلی نخستین مجموعه نرم‌افزار مالی را در کشور داشته ولی با توجه به قابلیت آن در زمان خود طی سال‌های گذشته به همان نرم‌افزار بسنده شده بود و تمام شرکت‌ها از این سیستم استفاده می‌کردند. در ادامه، برخی شرکت‌ها از جمله شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به نرم‌افزارهایی که تحت ویندوز بودند روی آوردند ولی به صورت منسجم از این نرم‌افزار استفاده نکردند. هر شرکتی براساس فعالیت کار خود، سیستم حسابداری را انتخاب و از آن برای انجام امور مالی استفاده می‌کرد. تقریبا می‌توان گفت تمام شرکت‌ها از یکپارچگی در آمدند به‌همین‌دلیل شرکت ملی گاز ایران از سه سال پیش برای رفع مشکلات به وجود آمده از جمله تهیه صورت‌های مالی تلفیقی و انجام هماهنگی میان شرکت‌ها در بخش مالی اقدام به امضای قرارداد کرد.

او تصریح کرد: مقدمات کار توسط شرکت ملی گاز ایران فراهم شد و قرارداد با نظارت امور مقررات سیستم‌ها و روش‌های مالی به مرحله انجام رسیده و این سیستم مالی قابلیت بسیار خوبی دارد ولی یکی از اشکالات این است که سیستم مالی به صورت سفارشی برای شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های زیر مجموعه نوشته نشده است. این نرم‌افزار به صورت کلی در حوزه مالی تهیه شده بود که از سوی شرکت‌های گاز استانی، انتقال گاز، ذخیره‌سازی، شرکت های پالایشی و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اصلاحاتش انجام شد. از اول بهمن سال گذشته، سیستم‌های قدیمی را کنار گذاشته‌ایم و همکاران ما با شرکت طرف قرارداد نرم‌افزار، انتقال داده‌ها، به سیستم مالی پیوست را انجام داده و در حال تکمیل آن هستند. جا دارد از تمام همکارانم در مجموعه مدیریت مالی که با تلاش‌های بی‌وقفه در حال انجام این مهم هستند.

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: باید در بخش مالی از شرکت‌هایی که در این حوزه، دارای مجوز هستند همچنین از مشاوران مالی خارج از شرکت که مورد تایید سازمان حسابرسی، بورس، اوراق بهادار و... بیشتر استفاده کنیم، زیرا شرایط بهتری را در بخش مدیریت مالی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران رقم زده‌ایم و خود را به روز و از تجربه‌های مدیران ارشد نیز استفاده کرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: ما به دنبال بزرگ کردن سازمان نیستیم بلکه اعتقاد داریم سازمان و سیستم را در بخش دولتی کوچک کرده ولی اهمیت بیشتری به ساختار سازمان از لحاظ کیفی دهیم و با جذب نیروهای کارآمد و مجهز به دانش روز از مدیریت مالی بهره‌مند شویم. شرکت ملی گاز ایران و مجموعه شرکت‌های گروه آن دارای جایگاه عظیم در داخل و جهان هستند. عمده درآمدهای کشور در آینده از طریق صادرات گاز و مشتقات گازی ایجاد می‌شود و در داخل کشور بیش از 95 درصد هموطنان ما از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند که با توجه به گستردگی وظایف این شرکت و شرکت ملی گاز ایران و نقش آن در تعاملات اقتصادی بین‌المللی جایگاه این شرکت باید بهبود یابد.

گفت‌وگو: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 962081

وب گردی

وب گردی