بهینه‌سازی سیستم سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، سیستم کنترل سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات را بهینه‌سازی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، امیرحسین مقدس دانشجوی رشته مهندسی مکانیک این واحد دانشگاهی گفت: فرآیند بهینه‌سازی صورت گرفته در سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات با طراحی و ساخت سیستم کنترلی و قابلیت برنامه‌ریزی و انعطاف حرکتی انجام شد.

وی هدف نخست خود از این بهینه‌سازی را ردیابی دقیق‌تر نور خورشید برای جذب بیشترین انرژی بیان کرد و افزود: هدف دیگری که در این بهینه‌سازی مدنظر بود، امکان برنامه‌ریزی سیستم سرمایش خورشیدی است، به نحوی که بتوان در مواقعی که نور خورشید تابش مناسبی ندارد مانند زمان وقوع مه و یا ابری بودن آسمان، سیستم را به صورت خودکار خاموش کند.

مقدس ادامه داد: در این بهینه‌سازی صورت گرفته، امکان ردیابی دقیق‌تر نور خورشید توسط فرمان فتوسل‌های نصب شده با توجه به هدف و خواسته بهره‌بردار، فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هزینه سیستم کنترلی جدید پایین‌تر از نمونه قبلی به کارگرفته شده در سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات است، تصریح کرد: این بهینه‌سازی ۱۵ درصد نسبت به نمونه قبلی عملکرد بهتری دارد. به عبارت دیگر به میزان حدود ۱۵ درصد مصرف برق را در سیستم سرمایشی کاهش داده و تا حدود ۲ درجه سلسیوس موجب افزایش سرمایش یخچال شده است.

سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات با هدف تأمین انرژی سرمایشی کل واحد در گام نخست و همچنین کمک به تأمین انرژی سرمایشی در کشور از طریق انرژی خورشیدی، در فروردین ۹۷، با طراحی و ساخت تمامی تجهیزات آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات بصورت نیمه صنعتی در این واحد دانشگاهی نصب و راه‌اندازی شده است.

دکتر حمید سلیمانی‌مهر عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در این باره بیان کرد: گرم شدن هوا و محدود بودن ظرفیت نیروگاه‌های کشور برای تولید برق، اهمیت تبدیل انرژی خورشیدی به سرمایش را برای همگان مشخص کرده است، از این رو در گروه مهندسی مکانیک - ساخت و تولید در حال بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های سیستم هستیم.

کد خبر: 962098

وب گردی

وب گردی